Зелените транспортни коридори са новото "модерно" в световния корабен транспорт
Корабоплаването все още се смята за индустрия, при която намаляването на емисиите е трудно
Налице е нарастващ интерес по целия свят към развитието на зелени коридори за корабоплаване. Те са насочени към създаване на търговски пътища, които отговарят на целите на зеления преход и позволяват на компании по целия свят да получат достъп до финансиране за климата и да отворят врати към екологичното съзнание на потребителите. Зеленият корабен коридор е маршрут между различни пристанища, който използва методи за корабоплаване с нулеви емисии. Тези маршрути изискват използването на зелени технологии и разпоредби, които подкрепят екологичните операции по корабоплаването. Местоположението на тези пътища може да варира от кратки, вътрешни водни коридори до по-дълги връзки между отделни страни, като последните са по-сложни поради необходимостта множество страни да се споразумеят за правилата и разпоредбите на маршрута.
Green Deal
- Корабната индустрия се разбра да постигне нулеви нетни емисии към 2050 г.
- ЕС договори ограничаване на емисиите от корабоплаването
- Нидерландия забрани на речните кораби да изпускат токсични изпарения
- Disney купи круизен кораб, който ще се задвижва от "зелен" метанол
- Търговските кораби маскират позициите си, за да избегнат атаките в Червено море
Развитието на зелени коридори за корабоплаване става все по-привлекателно, тъй като държавите и морските компании се стремят да подкрепят зеления преход. Понастоящем корабната индустрия допринася за около 3 процента от световните емисии на парникови газове, отделяйки около 1 милиард метрични тона въглероден диоксид годишно.
Междувременно корабоплаването представлява 80 процента от световната търговия, цифра, която се очаква да се увеличи благодарение на глобализацията и нарастващото население. И все пак корабоплаването се счита за индустрия, която е трудна за намаляване на емисиите, която разчита в голяма степен на изкопаеми горива за захранване на плавателни съдове и пристанищните операции.
Международната морска организация (IMO) има за цел да намали наполовина емисиите на индустрията до 2050 г., което ще изисква огромни инвестиции в чисти технологии, модерни плавателни съдове, пристанищна инфраструктура, екологични горива за корабоплаване и цифровизация на операциите. Очаква се чрез създаването на зелени коридори за корабоплаване да подпомогне декарбонизацията на корабоплаването чрез насърчаване на различните сили да работят за постигане на обща цел.
През септември тази година пристанищата на Лос Анджелис, Лонг Бийч и Шанхай обявиха планове за разработване на "първия в света транстихоокеански зелен коридор за корабоплаване". Пристанищата работят с някои от най-големите корабни компании и собственици на товари в света, като CMA CGM, COSCO Shipping Lines Co., Ltd., Maersk и ONE, за да развият партньорството за зелен корабен коридор. Триото разкри плана за изпълнение на зеления коридор за корабоплаване, насочен към намаляване на въглеродните емисии по един от най-натоварените маршрути за контейнерни превози в света в Тихия океан.
Разработката идва като част от схемата C40 Cities, която има за цел да декарбонизира няколко от най-големите градове в света. Групата се надява да пусне първите въглеродни кораби с намален или нулев въглероден отпечатък по маршрута още през 2025 г. Не само коридорът ще бъде декарбонизиран, но и някои от най-натоварените пристанища в света, което може да предостави план за други големи пристанища, който те да следват.
Партньорството ще се стреми да разшири използването на електроенергия на сушата, както и да развие инфраструктура за подпомагане на производството на екологични горива за корабоплаване.
Джийн Серока, изпълнителен директор на пристанището на Лос Анджелис, заяви: "Този транстихоокеански зелен коридор ще бъде модел за глобалното сътрудничество, необходимо за ускоряване на промяната в цялата морска индустрия. Намаляването на емисиите в този коридор ще доведе до значителни намаления. За перспектива, повечето от емисиите, свързани с преместването на товари с кораб, възникват в средноокеанската част на пътуването между пристанищата.
Този коридор ще помогне за намаляване на емисиите в средата на океана, като същевременно продължи работата, която сме извършили за намаляване на емисиите в нашите пристанища.
Междувременно главният изпълнителен директор на пристанището на Лонг Бийч, Марио Кордеро, обясни: "Тази инициатива ще доведе до намаляване на емисиите в най-големия океан в света и ще доведе до по-екологични практики от участниците във веригата за доставки по тези жизненоважни търговски пътища.
Новите и модерни корабни технологии, повишената наличност на устойчиви горива и по-добрите практики, създадени чрез този зелен коридор, също ще повлияят на прехода на обществото към по-чисто бъдеще далеч отвъд районите, обслужвани от нашите пристанища."
Това съобщение беше последвано от подписването на меморандум за разбирателство между западното крайбрежие на Канада и пристанищата в Обединените арабски емирства, Корея и Япония за разработване на "Западен зелен корабен коридор", който да свързва Северна Америка и Азия. Пабло Родригес, министър на транспорта на Канада, обяви плана на срещата на върха за климата COP28.
Коридорът ще минава през няколко канадски пристанища, включително Принс Рупърт, Ванкувър и Едмънтън, и ще се свързва с няколко големи пристанища в Азия и Близкия изток, пресичайки най-краткия воден път между Северна Америка и Азия. Очаква се корабите по маршрута да използват чисти горива, като амоняк, водород и метанол, произведени в Канада.
Стартирането на тази инициатива следва публикуването през 2022 г. на Канадската рамка за зелени коридори за корабоплаване, което демонстрира ангажимента на Канада да развива своя зелен сектор на корабоплаването. Родригес заяви: "Работата заедно е от съществено значение за едно по-зелено, по-устойчиво бъдеще. Чрез този меморандум за разбирателство ние използваме нашата колективна воля, инвестиции и инерция, за да гарантираме, че глобалният морски сектор е сигурен, надежден и устойчив. Ние определяме курс за бъдеще към декарбонизация."
Доскоро зелените корабни коридори на дълги разстояния не бяха нищо повече от несбъдната мечта. Обявяването на планове за два големи нови маршрута тази година обаче предполага, че можем да очакваме да видим повече зелени инициативи за корабоплаване през следващото десетилетие, тъй като няколко глобални сили работят заедно, за да разработят ключови маршрути в подкрепа на глобалния зелен преход.
Подобни идеи се очаква да бъдат развити и в Европа, особено в добре развитата речна транспортна мрежа на Стария континент, както и в Средиземно море.