Китайските износители увеличават усилията си да избегнат митата, наложени от президента на САЩ Доналд Тръмп, като изпращат стоките си да минат през трети държави, за да прикрият истинския им произход, пише "Файненшъл Таймс".

Китайските социални медии са залети с реклами, предлагащи "изпиране на мястото на произход", а притокът на стоки от Китай предизвиква тревога в съседните държави, които се опасяват да не се превърнат в сборен пункт за търговия, предназначена всъщност за САЩ.

Все по-широкото използване на тази тактика подчертава опасенията на износителите, че новите мита от до 145%, наложени от Тръмп върху китайските стоки, ще ги лишат от достъп до един от най-важните им пазари.

"Митата са твърде високи", казва Сара Оу, търговец в Baitai Lighting, износител, базиран в южния китайски град Чжуншан. "[Но] ние можем да продаваме стоките на съседни държави, а след това съседните държави да ги продават на САЩ и цената ще намалее."

Търговските закони на САЩ изискват стоките да претърпят "съществена трансформация" в дадена страна, обикновено включваща преработка или производство, които добавят значителна стойност, за да се определят като стоки с произход от нея за целите на митата.

Реклами в социални медии, като Xiaohongshu, предлагат на износителите да изпратят стоки до страни като Малайзия, където ще им бъде издаден нов сертификат за произход и след това ще бъдат изпратени в САЩ.

"САЩ са наложили мита върху китайски продукти? Транзитирайте стоката през Малайзия, за да я "трансформирате" в стока от Югоизточна Азия!" - се казва в една реклама, публикувана тази седмица в Xiaohongshu от акаунт под името "Ruby - Third Country Transshipment".

"САЩ са въвели ограничения за китайските дървени подови настилки и прибори за хранене? "Измийте произхода" в Малайзия за безпроблемно митническо оформяне!" - се добавя в нея.

Миналия месец южнокорейската митническа агенция съобщи, че през първото тримесечие на тази година е открила чуждестранни продукти на стойност 29,5 млрд. вона (21 млн. долара) с фалшифицирани страни на произход, като повечето от тях са идвали от Китай и почти всички са били предназначени за САЩ.

"Наблюдаваме рязко увеличение на случаите напоследък, при които страната ни се използва като байпас за продукти, за да се избегнат различни мита и ограничения заради промените в търговската политика на правителството на САЩ", се казва в изявление на агенцията. "Открихме многобройни случаи, при които произходът на китайските продукти е бил фалшифициран като корейски."

Миналия месец Министерството на промишлеността и търговията на Виетнам призова местните търговски асоциации, износителите и производителите да засилят проверките на произхода на суровините и вложените стоки и да предотвратят издаването на фалшиви сертификати.

Миналия месец Министерството на външната търговия на Тайланд също представи мерки за затягане на проверките за произход на продукти, предназначени за САЩ, с цел предотвратяване на избягването на мита.

Източник на изданието заяви, че подобно на много китайски производители, компанията му доставя стоки като "free on board", при което купувачите поемат отговорност за продуктите, след като те напуснат отправното пристанище, намалявайки правния риск за износителя.

"Клиентите трябва само да намерят пристанища в Гуанджоу или Шънджън и стига [стоките] да отидат там, ние сме изпълнили мисията си. [Какво се случва след това не е наша работа", казва източникът.

Търговци от две логистични компании заявиха, че могат да изпращат стоки до пристанище Кланг в Малайзия, откъдето да преместят артикулите в местни контейнери и да сменят етикетите и опаковките им. Компаниите имат връзки с фабрики в Малайзия, които могат да помогнат за издаването на сертификати за произход, казват търговците, пожелали анонимност.

"САЩ трябва да знаят за това", казва един от тях. "Не може да става прекалено активно, затова контролираме количеството [на поръчките, които приемаме]".

"Те [малайзийските митници] не са много строги", казlа другият продавач.

Министерството на инвестициите, търговията и промишлеността на Малайзия заяви, че страната е "недвусмислено ангажирана с опазването на интегритета на международните търговски практики" и "разглежда всеки опит за заобикаляне на тарифите чрез фалшиви или неверни декларации, независимо дали са свързани със стойността или произхода на стоките, като сериозно престъпление".

"Ако зад тези съобщения стои нещо вярно, ние ще проведем разследване и ще предприемем необходимите действия в сътрудничество с нашите и американските митнически власти", допълни той.

Консултант, който съветва компании по въпросите на трансграничната търговия, заяви, че изпирането на произхода е един от двата основни метода, които се използват, за да се избегнат новите мита на Тръмп. Другият е смесването на скъпи стоки с по-евтини, така че износителите да могат фалшиво да твърдят, че общата цена на пратките е по-ниска, казва консултантът.

Собственикът на предприятие за потребителски стоки, базирано в южния китайски град Дунгуан, казва, че две местни индустриални асоциации са го запознали с посредници, които предлагат заобикаляне на митата в "сивата зона".

"По принцип аз изпращам само до китайско пристанище и те поемат оттам", казва собственикът и допълва, че посредниците са предложили да организират заобикалянето само срещу 5 рупии (0,70 долара) на изпратен килограм.

"Според тези агенции малките и средните предприятия като нас могат да издържат по-добре на митническия удар, защото винаги има сиви зони", казва тя. "Надявам се това да е вярно. САЩ е голям пазар - не искам да го загубя."