Търговските кораби маскират позициите си, за да избегнат атаките в Червено море
На фона на зачестилите нападения по невралгичния за световната търговия воден път най-големите превозвачи претеглят възможните алтернативи
Много контейнеровози са закотвени в Червено море, други са изключили системите за проследяване, докато търговците коригират маршрутите и цените в отговор на морските атаки от йеменските бунтовници хуси, свързани с Иран, по главния търговски път Изток-Запад, съобщи Ройтерс.
Атаките през последните дни срещу кораби по главния плавателен маршрут в Червено море отново след пандемията застрашиха международната търговия и предизвикаха международни сили, ръководени от САЩ, да патрулират във водите край Йемен.
Червено море е свързано със Средиземно море чрез Суецкия канал, който създава най-краткия морски път между Европа и Азия. Около 12% от световния корабен трафик преминава през канала.
Големите спедитори, включително Hapag Lloyd, MSC и Maersk, петролният гигант BP и групата за танкерни превози на петрол Frontline, заявиха, че ще избягват маршрута през Червено море и ще пренасочат маршрутите си през нос Добра надежда в Южна Африка.
Но много кораби все още се движат по опасния воден път. Някои от тях имат въоръжена охрана на борда.
Най-малко 11 контейнерни кораба, които са преминали през Суецкия канал и приближават Йемен, превозвайки потребителски стоки и зърнени храни и пътуващи за страни (Сингапур, Малайзия и Обединените арабски емирства), сега са закотвени в Червено море между Судан и Саудитска Арабия, показват данните на Групата на Лондонската фондова борса (London Stock Exchange Group (LSEG)) за проследяване на кораби.
Четири контейнерни кораба на MSC в Червено море пътуват с изключени транспондери от 17 декември, показват данните, вероятно за да избегнат риска да бъдат открити.
Някои кораби се опитват да маскират позициите си, като дават вид, че все едно са на други места, като предпазна мярка, навлизайки в бреговата линия на Йемен, каза Йоанис Пападимитриу, старши анализатор на товарите във Vortexa.
Датската компания Maersk спря в петък всички контейнерни превози през Червено море след "инцидент, който за малко да се случи" (ракета пропусна целта си - кораб на компанията - б.р.) с нейния плавателен съд Maersk Gibraltar ден по-рано. Някои от корабите на котва в Червено море са кораби именно на Maersk, показват данни на LSEG.
Във вторник компанията заяви, че корабите, които трябва да плават през южната част от Червено море и Аденския залив, ще бъдат пренасочени през африканския маршрут.
Подкрепяните от Иран хуси, които твърдят, че подкрепят палестинците под обсада от Израел в ивицата Газа, влязоха в конфликта Израел-Хамас, като атакуваха кораби в жизненоважни морски пътища по д предлог, че са свързани с Израел. Дори пуснаха дронове и стреляха с ракети по Израел - на повече от 1000 мили (1609 км) от йеменската столица Сана.
Източници от индустриалните среди заявиха, че въздействието върху световната търговия ще зависи от това колко дълго ще продължи кризата, но застрахователните премии и по-дългите маршрути ще са непосредствено бреме.
Пападимитриу от Vortexa каза във вторник, че цената на "Суецмакс" (Suezmax)* за превоз на суров петрол от Близкия изток до Европа се е повишила за седмица с 25%.
Прекъсването на енергийните потоци в Червено море е малко вероятно да се отрази сериозно върху цените на суровия петрол и втечнения природен газ (LNG), отбеляза Goldman Sachs в понеделник, тъй като корабите могат да бъдат пренасочени.
"Наистина изчисляваме, че хипотетично продължително пренасочване на всичките 7 милиона барела брутни петролни потоци на ден (на север и на юг) би повишило спот цените на суровината спрямо дългосрочните цени с 3-4 долара/барел", каза инвестиционната банка.
Азиатски купувач на дизелово гориво, внасяно от Европа, отбеляза, че неговите кораби все още използват маршрута през Червено море, тъй като ще отнеме период от 7-14 дни, за да пренасочат маршрута през нос Добра надежда.
Някои собственици на петролни танкери въвеждат нова клауза в договорите, която включва опцията за нос Добра надежда - като предпазна мярка, споделиха корабни брокери.
Човек, запознат с логистичния клон Cainiao на китайската компания Alibaba, каза, че може да се стигне до малко по-дълги срокове за доставка и по-високи такси за доставка, но като цяло пренасочването няма да има голямо влияние върху бизнеса.
"Пазител на просперитета"
Съединените щати започват международна операция за защита на корабоплаването в Червено море, предаде Ройтерс.
Междувременно САЩ обявиха, че започват международна операция за защита на корабоплаването в Червено море. В операцията ще се включат 10 държави - Съединените щати, Великобритания, Франция, Канада, Италия, Испания, Нидерландия, Норвегия, Сейшелските острови и Бахрейн, съобщи Остин. Лойд остин, министър на отбраната на САЩ, обясни, че някои от страните ще провеждат съвместни патрули в южната част на Червено море и в Аденския залив, а други ще помагат с разузнавателна информация.
"Това е международно предизвикателство, което изисква колективни действия. Затова днес обявявам началото на операция "Пазител на просперитета" - важна нова многонационална инициатива за сигурност", каза Остин, който пристигна в Бахрейн, където е базата на Пети американски флот, който отговаря за Близкия изток.
Новата мисия ще бъде координирана от вече съществуващата Комбинирана оперативна група 153, която беше създадена през април миналата година за подобряване на сигурността на корабоплаването в Червено море, протока Баб ел Мандеб и Аденския залив, отбелязва Асошиейтед прес, цитирана от БТА. В групата членуват общо 39 държави, като в момента се работи, за да бъде определено кои от тях ще се включат в операция "Пазител на просперитета".
Похищението на "Галакси лийдър"
На 19 ноември телевизия "Ал Хадат" цитира източници, според които хусите са задържали израелския товарен кораб "Галакси лийдър" (Galaxy Leader) с екипаж от 22-ма души във водите на Аденския залив. Говорителят на бунтовниците Яхия Сария потвърди информацията, като уточни, че корабът е бил изтеглен на буксир до йеменския бряг, а екипажът е бил задържан. Израелските власти осъдиха пленяването на кораба, като обвиниха Иран. Пресслужбата на израелската армия отрече корабът да е израелски.
Според службата за морски трафик корабът е пътувал под бахамски флаг. По-късно агенция Киодо информира, че оператор на "Галакси лийдър" е японската компания "Нипон Юсен" и че на борда е имало 25-членен екип, състоящ се от граждани на България (двама души, вклюително капитана на кораба), Мексико, Румъния, Украйна и Филипините. Граждани на Израел и Япония в екипажа не е имало. Плавателният съд принадлежи на британска компания. На 29 ноември говорителят на хусите Мохамед Абдел Салам заяви, че те са разрешили на членовете на екипажа да се свържат със семействата си.
Вчера Техеран съобщи, че работи за освобождаването на похитения кораб.
"Иран е в контакт с хусите по този въпрос и възнамерява да продължи съответните действия, докато въпросът (за освобождаването) не бъде решен", подчерта заместник-министърът на външните работи Али Багери Кани в интервю за японския телевизионен канал Ен Ейч Кей, цитиран от ТАСС и БТА.
*Suezmax е военноморски термин, с който се обозначава най-големият размер на кораб, който може да премине през Суецкия канал в натоварено състояние.