За два месеца атаките на хусите свиха с 42% търговския поток през Суецкия канал
Проблемни са и други маршрути - през Черно море и Панамския канал
С 42 процента е намалял търговският поток през Суецкият канал за два месеца, предаде Франс прес, като се позова на данни на ООН.
Още по темата
- Световната търговия под заплаха: Повече от 100 кораба вече избягаха от Суецкия канал
- Търговските кораби маскират позициите си, за да избегнат атаките в Червено море
- Напрежението в Червено море доведе до отклоняване на кораби и повишение на цените
- Заради сушата "Мерск" спира корабите си през Панамския канал и прехвърля товаритена влакове
Търговският обмен през канала пострада от атаките на йеменските бунтовници хуси в Червено море през последните месеци.
"Ние сме много обезпокоени от атаките срещу морския търговски транспорт в Червено море, който изостря нарушенията в търговския трафик и обмен, свързани с геополитиката и с климатичните промени", заяви Ян Хофман, представител на Конференцията на ООН за търговия и развитие (ЮНКТАД), цитиран и от БТА.
Броят на транзитиращите на седмица през Суецкия канал контейнеровози е намалял с 67 процента на годишна база. Спадът в транзита на петролни продукти през канала е от 18 процента, а на насипните товари - от 6 процента. Доставките на втечнен природен газ през Суецкия канал са спрели.
От ноември хусите атакуват кораби в Червено море и Аденския залив, за които те смятат, че са свързани с Израел. Хусите правят това в знак на солидарност с палестинците в Газа.
Нарушаването на търговското корабоплаване в Червено море е още по-обезпокояващо, предвид това че над 80 процента от световната търговия на стоки се извършва по море и че други важни пътища също са под натиск, казва Конференцията на ООН.
Така например транзитът през Черно море беше доста нарушен след руската инвазия в Украйна, което доведе до покачване на цените на храните в световен план.
Заради сушата нивото на водата в Панамския канал пък спадна доста и намали трафика през него. Миналия месец броят на преминаванията през канала намаля с 36 процента спрямо година по-рано и със 62 процента спрямо две години преди това.
"Продължителни нарушения на трафика по големите търговски пътища може да засегнат световните вериги за доставки, да доведат до закъснения в доставките и до увеличаване на цените, както и до риск от инфлация, отбелязва агенцията на ООН.