Пренасочването на кораби към нос Добра надежда, разположен в южната част на Африка, вместо преминаването им по обичайния маршрут през Суецкия канал, доведе до увеличение на таксите на морските превозвачи. 

Причината за избора на нов маршрут са продължаващите атаки срещу търговски плавателни съдове, които преминават през Аденския залив и Червено море, от страна на екстремисткото ислямистко движение на хусите в Йемен.

В неделя председателят на Управлението на Суецкия канал Осама Рабие обяви, че 55 кораба са били отклонени към нос Добра надежда след 19 ноември. Реалният брой на пренасочените плавателни съдове обаче надхвърля тази цифра, според председателя на Египетската асоциация за международна спедиция Медхат ел Кади. По думите му тя обхваща само големите компании с редовни маршрути.

Повече от 100 контейнеровоза вече са били пренасочени от Суецкия канал, за да избегнат напрежението в Червено море, съобщи днес онлайн изданието "Ентърпрайс нюз", цитирано от Ройтерс и БТА.

Заобикаляне на главната морска връзка

Нарушеното преминаване на плавателни съдове през Суецкия канал заради напрежението в протока Баб ал Мандеб е заплаха за глобалната търговия и приходите за Египет, пише в. "Ал Ахрам", цитиран от БТА.

През Суецкия канал минава около 12 процента от световната търговия. Тази морска артерия е най-късата връзка между Азия и Европа и най-бързият маршрут между Атлантическия и Индийския океани. Той е и най-дългият канал без шлюзове, като придвижването от единия до другия му край отнема между 13 и 15 часа.

Данни на "Маритрейс" (MariTrace) показват, че към вторник вечерта само 230 кораба са прекосили Суецкия канал, а през предходния месец са били 330. Тази тенденция е голямо предизвикателство за Египет, за който морския път е ключов източник на чуждестранна валута.

Ел Кади посочва, че египетската икономика губи милиони всеки ден, докато кризата остава неразрешена. Наред с това загуби понася и глобалната търговия като цяло.

Решението на някои компании да избегнат Суецкия канали нарушава утвърдените маршрути, а това причинява закъснения и повишени разходи, казва за "Ал Ахрам" икономическият анализатор Ихаб ел Гамал.

"Пренасочването от Суецкия канал води до по-дълги курсове, увеличена консумация на гориво и допълнителни оперативни разходи. Оскъпяването на превоза вероятно ще бъде за сметка на потребителите, като ще доведе от по-високи цени на стоките. Това от своя страна ще повлияе на нивата на инфлацията в глобален мащаб," обяснява Гамал.

Наред с това Суецкият канал е изключително важен път за транспорт на петрол и втечнен природен газ (LNG). Нарушаването на превоза на тези важни ресурси вероятно ще се отрази на международните пазари, добавя експертът.

Египет осъществява координация с държавите, граничещи с Червено море, за да обезопаси морската навигация, заяви в четвъртък египетският външен министър Самех Шукри по време на пресконференция с британския си колега Дейвид Камерън в Кайро. По думите на Шукри всички страни с излаз на Червено море са отговорни за корабоплаването и свободния достъп до Суецкия канал.

През данъчната 2022/2023 година, която приключи през юни, приходите за Египет от канала достигнаха 8,8 милиарда долара. 

Покачване на цените за превоз

Една от най-големите корпорации в света за морски товарен транспорт "Мерск" (Maersk) обяви, че налага допълнителни такси за превоза по море на контейнери, натоварени на някое от пристанищата в Азия, предаде Ройтерс, на която се позова БТА.

Датският гигант в морските превози повишава цените си, тъй като е принуден да пренасочва корабите си, пътуващи от Азия, към по-дългия маршрут покрай нос Добра надежда. 

"Мерск" информира, че превозът по море на стандартен 20-футов (6,09 метра) контейнер от Китай за Северна Европа ще се оскъпи със 700 долара от 1 януари.

Морският превоз на контейнер със същите размери до източната част на Северна Америка ще бъде с 500 долара по-скъп, посочва транспортната компания.

Гигантът в морските превози отбелязва още, че "ще бъдат засегнати и други маршрути в рамките на транспортната мрежа на компанията, което ще доведе до спешното налагане на допълнителни такси заради непредвидени разходи".

И други корпорации в сектора на морските товарни превози, сред които са Ем Ес Си (MSC), "Хапаг Лойд" (Hapag-Lloyd) и Оу Оу Си Ел (OOCL), обявиха, че корабите им ще избягват преминаването през Червено море, посочва Ройтерс.