Кабинетът вкарва ново оръжие: електронни етикети на стоките
Ще поканим веригите да съдействат, няма да водим битки и войни с тях, увери министърът на земеделието Явор Гечев
Вече се усеща, че има реакция на пазара след предприетите от държавата мерки за цените на храните. Голяма част от продуктите влизат в промоции от 25%, което означава, че си вършим работата. Но искаме стоките да не поевтиняват само с промоция, а това да бъде тенденция, а не епозодична практика. Цените могат да се свият с около 20%, а изкупните цени да се вдигнат с 5-10%. Това каза по БНТ министърът на земеделието Явор Гечев.
Министърът заяви, че държавата може да въведе наред с другите мерки и електронни етикети за основни продукти в магазините. "Електронният етикет е малък компютър. В редица държави това е етикетът, който има фискална памет и е свързан с редица платформи, които проследяват цените онлайн. Можем да въведем подобни етикети за редица продукти, които проследяваме."
Ще поканим веригите да съдействат на този процес, няма да водим битки и войни с тях, което обаче не значи, че държавата не разполага с инструменти, с които да си върши работата, отбеляза Явор Гечев. Той добави, че почти е завършена информационната платформа за цените на продуктите, готова е и първата наредба за контрола на хранителната верига от внос до щанд. Работи се и по още една наредба, която забранява т.нар. нелоялни търговски практики, чрез които търговците качват цените, подчерта министърът.
Благоразумието едва ли ще свали цените, смята Гечев. Още отсега започваме да прилагаме нормативна рамка, няма да чакаме Народно събрание, закани се той и изтъкна, че надценката на продуктите в магазините не трябва да надвишава 20% (според изнесени по-рано данни тя достига и до 90% за конкретни продукти).
Ситуативна снимка на електронни етикети, каквито има в много супермаркети в Западна Европа. На тях се вижда постоянно движение на цени на съответните стоки, проследявани от различни платформи
"Надценката, която на щанда, съдържа в себе си N брой такси, включително реклами, позициониране на цена, табелка, етикет, допълнителни такси на оборот. Това ние смятаме, а и не само ние, това са добрите търговски практики, че трябва да е елемент от цената и да е включено в надценката".