ЕС гласува за митата върху китайските електромобили: Германия е против, но кои са "за"
Връщане към двигателите с вътрешно горене не може да има, отбелязва Асоциацията на европейските производители на автомобили
Страните членки на ЕС ще гласуват по-късно днес предложението на ЕК за облагане с допълнителни мита на китайските електромобили, съобщава ДПА, цитирана от БТА.
Още по темата
- Китайски министър: Митата върху електромобилите ще навредят на Германия и Китай
- Китайската Nio разкритикува "неразумните" мита на ЕС и САЩ срещу електромобилите
- ЕС ще продъжи да преговаря за митата с Китай дори и след като бъдат гласувани
- BMW призова Германия да гласува против митата ЕС върху китайските електромобили
ЕK предложи китайските електрически превозни автомобили да бъдат обложени с до 35% след разследване, което обвини Пекин, че субсидира производството на електромобили и така изкривява пазара.
Новите мита, ако бъдат одобрени, могат да бъдат в сила за срок от 5 години и ще допълват стандартното мито от 10%, с което се облага вносът на автомобили в ЕС.
Германия ще гласува против въвеждането на наказателни мита от Европейския съюз върху китайските електрически превозни средства, съобщава Ройтерс, като се позовава на източници, запознати с плановете на германското правителство.
Най-голямата икономика в Европа се въздържа при първото необвързващо гласуване през юли по предложението на Европейската комисия за налагане на митата, но оттогава индустрията оказва натиск върху германския канцлер Олаф Шолц да гласува против мярката при гласуването в петък.
Предложението на ЕК може да бъде приложено, освен ако квалифицираното мнозинство от 15 членове на ЕС, представляващи 65% от населението на общността, не гласува против него.
Ройтерс съобщи в сряда, че Франция, Гърция, Италия и Полша ще гласуват в подкрепа на митата, което би било достатъчно, за да издигне новите търговски бариери.
Говорител на германското правителство е отказал коментар.
Комисията казва, че митата са необходими за противодействие на евтините заеми, земя и суровини и други субсидии, които Пекин осигурява на местното производство, и целта е равнопоставеност, а не изключване на китайските производители на автомобили, както вероятно ще направят САЩ със своите 100% мита.
Германските производители на автомобили, които реализираха 1/3 от продажбите си в Китай, се противопоставят на митата. Те се притесняват от ответни мерки и се опасяват от търговски конфликт с втория по важност търговски партньор на страната.
IG Metall, мощният германски профсъюз и представители на служителите на големите автомобилни производители в страната заявиха, че Германия трябва да гласува против митата.
"Казваме недвусмислено: митата са грешен подход, защото няма да подобрят конкурентоспособността на европейската автомобилна индустрия", посочват те в съвместно изявление.
Дори и митата да бъдат одобрени, влизането им сила не е гарантирано. ЕК може да ги отмени, ако постигне междувременно споразумение с Китай, преговорите по което продължават.
Междувременно стана ясно, че Асоциацията на европейските производители на автомобили (ACEA) не планира връщане към двигателите с вътрешно горене в бъдеще. Това заяви нейният генерален директор Сигрид де Врийс, цитиран от ДПА и БТА.
Въпреки бурните дебати в някои страни, сред които и Германия, Де Врийс смята, че подобно връщане е невъзможно.
Европейското законодателство предвижда след 2035 г. в рамките на ЕС да бъде забранена регистрацията на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене с някои минимални изключения, като например линейки.
В Германия обаче пробизнес партията на Свободните демократи (FDP) води кампания за разрешаването на автомобилите с двигатели с вътрешно горене, ако ползват климатично неутрални синтетични горива, т.нар. е-горива. Десноцентристкият Християнсоциален съюз (CSU) отива още по-далеч и призовава автомобилите с двигатели с вътрешно горене да бъдат регулаторно разрешени.
Дори и законът да не се промени, тези автомобили ще продължат да бъдат ползвани по целия свят, тъй като това е една "страхотна технология", отбелязва Де Врийс и допълва, че предизвикателството за Европа е да си гарантира дял от този пазар.