Европейската комисия е съобщила на страните членки, че ще продължи разговорите с Китай за митата за вноса на електромобили дори и след окончателното им гласуване, пише БТА, позовавайки се на запознати източници.

ЕК, която продължава разследването си дали китайските електромобили получават незаконни държавни субсидии, е изпратила предложението си налагането на мита до страните членки, а те трябва да бъдат гласувани в петък.

Към текста е добавена и бележка, обясняваща, че разговорите досега не са постигнали пробив, но ще продължат дори и след като предложените мита бъдат гласувани. Засега ЕК отказва коментар по темата.

Миналия четвъртък китайското министерство на търговията съобщи, че двата екипа преговарят за гъвкава схема, благодарение на която мита да не се налагат.

Предложените мита варират от 7,8% върху моделите на "Тесла" (Tesla), произведени в Китай, до 35,3% за тези на Ес Ей Ай Си (SAIC) и други компании, които не съдействат на разследването на ЕК. Те ще бъдат наложени върху стандартните 10-процентни мита, с които се облага вносът на автомобили в ЕС.

Страните членки ще гласуват в петък предложението на ЕК. За да бъде одобрено, то трябва да бъде подкрепено от поне 15 държави, представляващи 65% от жителите на ЕС.

Междувременно стана ясно, че китайските производители отчитат най-ниските обеми продажби на електрически автомобили в Европа за последните 18 месеца, като регистрациите намаляват почти наполовина през август спрямо същия месец година по-рано, предава Business-standart, като се позовава на Bloomberg.

Спадът от 48% свива дела на китайските марки в региона за втори пореден месец става ясно от данни, предоставени от консултантската фирма Dataforce. MG, британската марка, която е част от SAIC Motor, губи лидерската си позиция в Европа от китайската BYD, изтъква от своя страна Jato Dynamics, която също следи автомобилния пазар.

Несигурността, свързана с временните мита на ЕС върху вноса на китайски електромобили, може отчасти да обясни спада на продажбите на MG с 65% през август, посочва Фелипе Муньос, старши анализатор в Jato. По думите му автомобилният производител е наблягал повече на меките хибриди и плъгин хибридите, а не на изцяло електрическите автомобили.

MG доскоро отчиташе най-голям успех сред всички китайски производители в Европа, възползвайки се от своята популярност с възстановяването на марката през последното десетилетие, като същевременно направи завой към електромобилите. Но нейната държавна компания майка SAIC беше засегната от новите мита на ЕС от 38% - най-високият подобен налог сред китайските компании за електромобили.

BYD Co., лидерът на китайския пазар, който едва наскоро се разшири в Европа, отчита ръст от 19% на регистрациите на европейския пазар през август, посочва Jato.

Снимка: iStock by Getty Images

Автомобилните производители още оценяват потенциалното въздействие на митата на ЕС, които засягат всички електромобили, внесени от Китай, включително тези от некитайските компании BMW, Stellantis и Tesla. Новите търговски бариери трябва да бъдат финализирани до ноември, като страните членки на блока ще гласуват тяхното удължаване с 5 години, докато преговорите между Пекин и Брюксел се провеждат на фона на яростното лобиране на индустрията.

"Няма яснота по отношение на ролята на китайските електромобили в Европа", казва Муньос.

Bloomberg съобщи в петък, че китайската Chery Automobile Co. е отложила целта да започне производството на електромобили в завод в Испания с една година до октомври 2025 г.

По-широкият спад в търсенето на електромобили в Европа добави нова доза несигурност за производителите на автомобили. Регистрациите се свиват с 5,5% през първите осем месеца на годината в целия регион, след като големи пазари като Германия спряха стимулите за купувачите.

Европейските автомобилни производители - ACEA призоваха Брюксел да преразгледа ключовите климатични цели, включително тези за емисиите от автопарка за 2025 г., които могат да доведат до милиарди евро глоби за концерните.

По отношение на западните марки BMW, Mercedes-Benz Group и Renault отбелязаха 50% или по-голям спад в регистрациите през август в целия регион, посочва Jato.

Пазарните данни на Dataforce за август обхващат всички страни от ЕС и Европейската асоциация за свободна търговия (ЕАСТ) плюс Великобритания, но изключват Унгария и Словакия, тъй като тези пазари не са публикували месечни данни към момента на изготвянето на анализа.