От лятото цените на горивата плавно и постепенно започнаха да се повишават, като достигнаха стойности от над 2,40 лв. за литър бензин. Шофьорите, които карат автомобилите си на дизел, си спомниха, че цената на дизела е била около 1,70 лв., а сега е колкото на бензина с разлика от 1-2 ст.

Справка с цените на горивата в Европа показва, че бензинът и дизелът у нас се предлагат на средноевропейски цени. Най-скъпи са горивата в Норвегия, където бензинът е 3,42 лв., а дизелът - 3,36 лв. Най-евтините горива са в Русия, там един литър се продава за 1,18 лв.

"Когато падат цените на суровия петрол, не така бързо започват да падат и цените на горивата по бензиностанциите, защото си има дълга верига", поясни енергийният експерт Атанас Тасев в студиото на "България он ер".

"Реално не е икономически целесъобразно, след като вие сте купили гориво на по-висока цена, да свалите цената, на която продавате. Протести на шофьорите винаги е имало и винаги ще има. Просто зимата винаги изостря общественото недоволство", обясни екпертът.

Той допълни, че шофьорите може да настояват за държавна намеса, но невинаги държавата може да помогне за свалянето на цените на горивата, а точно обратното - може да влоши положението.

"Трябва да се отбележи, че у нас горивата са с един от най-ниския акциз в цяла Европа. Съответно не може да разчитаме, че ще се смъкне още. Когато има голямо търсене, естествено, че търговците ще вдигнат цената - просто българинът се вози като шейх - сам в колата", твърди проф. Тасев.