Министерството на търговията на Китай съобщи днес, че е решило да започне дело пред Световната търговска организация (СТО) срещу окончателните мерки на ЕС срещу вноса на китайски електромобили, предаде Ройтерс.

Миналата седмица министерството потвърди посещение на делегация от ЕС за преговори относно ценовите ангажименти в спора за митата за електрическите автомобили.

Допълните мита на ЕС за китайските лекетромобили влязоха в сила на 31 октомври. Вариращи от 7,8% до 35,3% в зависимост от марката, идват в допълнение към съществуващия налог от 10%. Така новата ставка достига до 45,3 процента. Въвеждането й е резултат от едногодишно разследване на Европейската комисия, свързано с огромните субсидии, които правителството в Пекин отпуска на китайските производители на електрически автомобили.

По данни на ЕК, благодарение на финансовата помощ на Пекин, китайските производители на електромобили са увеличили продажбите си в Европа с изключителни темпове: пазарният им дял е скочил от 1,9% през 2020 г. на 14,1% през второто тримесечие на 2024 г.

Има ясна и непосредствена заплаха нашата автомобилна индустрия да не направи преход към електрически превозни средства и следователно да бъде унищожена, коментира миналата седмица високопоставен служител на ЕС, предупреждавайки за затварянето на заводи и уволнението на хиляди работници.

Новите мита на ЕС, целящи да компенсират финансовата помощ на Пекин и да предотвратят изтласкването на фирми от ЕС от все по-доходоносния сектор на електромобилите, ще останат в сила пет години.

В отговор Пекин обяви, че ще предприеме "всички необходими мерки", за да защити интересите си. Делото е съгласно механизма за уреждане на спорове на СТО. 

По-рано Китай заплаши с ответни мерки млекопреработвателната промишленост, производство на бренди и свинско месо в ЕС, ходове, които Брюксел определи като "неоснователни".

Допълнителните мита на Европейския съюз се основават на правила, определени от Световната търговска организация (СТО), които всички са подписали, категоричен беше главният изпълнителен директор на френския производител "Рено" (Renault) Лука Де Мео. Въпросът е дали европейската промишленост ще може да се конкурира с китайската след пет години, добави ръководителят на "Рено" по време на посещение в завод на компанията в Дуе, Северна Франция.