Пазарът на нови автомобили в страните от Европейския съюз се свива сериозно през август, като особено голям спад е отчетен при продажбите на коли, задвижвани само чрез батерии. Това сочат данните на Европейската асоциация на автомобилостроителите (ACEA), публикувани днес и цитирани от Ройтерс и БТА.

Срив на продажбите на автомобили в ЕС

Регистрациите на нови автомобили в страните от ЕС са намалели с 18,3% през август спрямо същия месец на 2023 г. Това е най-ниското им ниво през последните 3 години.

При повечето от водещите автомобилни пазари в ЕС е отчетен значителен спад на продажбите на годишна база - Германия (-27,8%), Франция (-24,3%) и Италия (-13,4%).

Регистрациите на електромобили, задвижвани от батерии, се сриват през август, с 43,9% на годишна база. Те намаляват за четвърти последователен месец, сочат данните на ACEA

В България през август са регистрирани 2938 нови автомобила, което е спад с малко над 14% спрямо същия месец на 2023 г. (3417 нови коли).

Призив за помощ

На този фон европейски автомобилни компании, представени от асоциацията им, отправят призив за подкрепа от страна на институциите на ЕС.

"Продължаващата тенденция за намаляване на пазарния дял на електромобилите, задвижвани изцяло от батерии, е изключително тревожен сигнал към (представителите на автомобилната - бел. ред.) индустрия и към политиците", посочва Европейската асоциация на автомобилостроителите. Тя призовава европейските институции да предложат спешни мерки за помощ. Това трябва да стане преди 2025 г., когато влизат в сила нови изисквания за ограничаване на вредните емисии от въглероден диоксид, отделяни при движението на колите и лекотоварните автомобили.

Освен това автомобилните производители призовават ЕК "да ускори преразглеждането" на екологичните изисквания, на които трябва да отговарят новите коли и лекотоварни автомобили. Предвидената оценка на въздействието на екологичните изисквания трябва да бъде проведена през 2025 г., а не през 2026-а и 2027 г., както е планирано, посочва браншовата асоциация.

Редица европейски автомобилни компании сочат, че бизнесът им е засегнат от строгите екологични изисквания на ЕС и от вноса на евтини китайски електромобили.

На 12 юни ЕК предложи налагането на допълнителните тарифи върху импорта на електрически превозни средства, произведени в Китай. Това стана на фона на разследване, започнало миналия септември. То е свързано с огромните субсидии, които правителството в Пекин отпуска на китайските производители на електрически превозни средства.

Временните търговски защитни мерки се налагат, тъй като китайските компании са в по-привилегировано положение от конкурентите си, възползвайки се от незаконни държавни субсидии, посочи през юни ЕК.

Предвидено е ЕК да гласува през октомври предложението за новите мита. Те ще бъдат наложени в допълнение на стандартните тарифи върху вноса на китайски електрически превозни средства, в размер на 10%, посочва Ройтерс.

По-малко регистрирани нови електромобили

Делът на регистрираните нови електромобили в ЕС, задвижвани изцяло от батерии, намалява през август 2024 г. до 14,4% от всички нови автомобили при 21% през същия месец на 2023 г.

В ЕС са регистрирани 92 627 нови изцяло електрически автомобила при 165 204 през август 2023 г. Сериозен срив при продажбите на нови електрически коли, задвижвани изцяло от батерии, е отчетен в Германия (-68,8%) и във Франция (-33,1%). Това са най-големите пазари на този вид автомобили в ЕС, посочва ACEA.

Делът на новите коли с бензинови двигатели в ЕС през юли е 33,1%, на тези с дизелови е 11,2%, а на хибридните електрически превозни средства - 31,3%.

В България делът на новорегистрираните електромобили през миналия месец е 3,2%. Най-много са били новите коли с бензинови двигатели - 72,4%, следвани от тези с дизелови - 19,7%. Хибридните автомобили са съставлявали 3,1% от новите коли.

Междувременно китайският автомобилостроител "Нио" (NIO) има интерес към завода на "Ауди" в Брюксел, обявиха медии в Белгия, цитирани от БТА. Това не е единственото дружество, готово да придобие фабриката.

Преди дни стана ясно, че има вероятност цеховете в белгийската столица да спрат работа заради съкращения, предприети в дружествата от групата на "Фолксваген" в Европа. В завода в Брюксел работят около 3000 служители. Предвижда се производството да спре догодина с края на сглобяването на модела Q8 e-tron.

Представители на китайското дружество са посетили завода в Брюксел и се очаква следващата седмица да изпратят своето предложение за придобиване. Медиите отбелязват, че "Нио" произвежда автомобили от висок клас и се насочва към европейския пазар. Засега тази марка не се продава в Белгия.

ИЗБРАНО