Прогноза: 1/4 от пазара в ЕС до 2025 г. ще принадлежи на електромобилите
Оценката се основава на очакванията, че през 2024 г. и 2025 г. ще бъдат пуснати седем нови електрически модела на цена под 25 000 евро
Делът на електрическите автомобили, продавани в Европейския съюз, е напът да достигне общ пазарен дял от 20% до 24% към началото на 2025 г., най-вече поради по-ниските цени, прогнозира екологичната организация Transport & Environment (T&E), цитирана от Ройтерс.
Още по темата
Продажбите на електромобили в ЕС се забавиха през последните месеци - до 14% пазарен дял през първата половина на годината. Причината отчасти е различните политики за екологични стимули в рамките на блока, докато регулаторите, опитвайки се да защитят индустрията на ЕС, наложиха високи мита върху произведените в Китай електромобили.
Германия, най-големият пазар на електромобили в ЕС, през септември въведе стимули за ускоряване на зеления преход.
T&E, която през юни прогнозира дял от 21% на електрическите модели за следващата година, очаква продажбите да се повишат преди края на тази.
Организацията подчертава, че новите ѝ прогнози вземат предвид очакваното пускане през 2024 г. и 2025 г. на седем нови напълно електрически модела на цена под 25 000 евро.
Електромобилите трябва да допринесат с около 60% от общото намаление на въглеродния диоксид, изисквано от производителите на автомобили, за да могат да постигнат междинните климатични цели на ЕС през следващата година, докато хибридите достига 20%.
Изправени пред спад в търсенето на електромобили и повишена конкуренция от по-евтини китайски модели, европейските производители призоваха законодателите на ЕС да активират кризисна клауза, която ще отложи техните цели за въглеродния диоксид с две години.
T&E казва, че политиците трябва да се противопоставят на всякакви действия за отслабване или забавяне на целите за 2025-2030 г. и електрификацията трябва да бъде подкрепена от стабилни национални политики.
"Текущата преднината, на която се радват китайските производители на електромобили, само показва, че колкото по-дълго ЕС защитава своите изоставащи производители, толкова по-малко конкурентни ще са те", каза T&E.
Компании като Stellantis, Toyota, Renault и Mercedes-Benz коригираха своите цели за електрификация в посока надолу на фона на високите разходи.