Лизингът при електромобили в Европа е пред срив
Причината е намаляването на субсидиите при покупката елктрически автомобили на ключови пазари на Стария континент
Ниските цени за препродаване на електромобилите са напът да принудят лизинговите компании - основен двигател на европейския автомобилен пазар, да удвоят цените за последните 3 години. Някои дори заплашват да излязат от бизнеса, ако регулаторите продължават да ги притискат да преминават още по-бързо в електрическия сектор, предава БТА, като се позовава на Ройтерс (Reuters) и мениджъри от сектора.
Още по темата
Ръстът при цените на лизингите на електромобилите идва на фона на намаляването на субсидиите при покупката им на ключови европейски пазари, като например Германия. Според експертите високите лизингови цени рискуват да спрат прехода на Европа към електрическа мобилност, точно когато Брюксел се опитва да го ускори.
"Ако ни притиснат твърде много, за да стане всичко електрическо съвсем скоро, нашите акционери ще кажат "не искаме да поемем такъв риск" и ще трябва да излезем от този пазар", казва Тим Албъртсън, главен изпълнителен директор на "Ейвънс" (Ayvens), една от водещите лизингови компании в Европа. "Да бъдем честни, освен нас кой друг би поел този риск?"
Ayvens, чийто мажоритарен собственик е френската банка "Сосиете женерал" (Societe Generale), разполага с лизингов парк от 3,4 млн. автомобили. Около 10% от тях са електрически.
Лизинговите компании играят ключова роля на автопазара в Европа, тъй като около 60% от новите коли от всички видове се продават на лизинг, според изчисления на екологичната организация "Транспорт енд енвайънмънт"" (Transport & Environment), базирани на данни на компанията за проучване на пазара "Дейтафорс" (Dataforce).
При електромобилите лизингът се качва за 80% от всички автомобили.
Според данните на "Дейтафорс", предоставени на Ройтерс, на 16 европейски пазара, вкл. Германия, Великобритания, Франция и Испания, 60% от новите електромобили отиват в корпоративни автопаркове, които ползват почти винаги лизинг.
На пазари без субсидии за купуване на електромобили, доминацията на корпоративните покупки е още по-ярка. Във Великобритания и Белгия, например, личните покупки на нови електромобили възлизат на 23 и 8% през 2023 г., сочат данните на "Дейтафорс".