Едно от най-големите и натоварени китайски пристанища Янтян, което беше временно затворено заради появата на огнище на COVID-19, създава проблем. Блокадата на практика блокира световната търговия и транспрот, подобно на затворения неотдавна Суецки канал, заради заседнат танкер.

Предупреждението е на Нериус Поскус - вицепрезидент на една от най-големите спедиторски и митническо-брокерски компании в света Flexport. Пред "Блумбърг" той казва, че в момента световното транспортно корабоплаване е изправено пред огромни предизвикателства заради продължителната пандемия и всички породени от това проблеми, заплашващи устойчивостта на сектора и много компании в него. Редица икономически сектори в глобален мащаб вече страдат от нередовни и забавено доставки.

Като един от най-големите и ключови транспортни хъбове в региона, блокираното пристанище Янтян поставя пред още по-големи проблеми карго транспорта, след като при временното му затваряне в края на май бе съобщено, че ще заработи на пълни обороти отново в рамките на няколко дни, но към днешна дата това се планира да се случи едва в края на юни. Според данни на датската компания Maersk, ситуацията вече е започнала да се подобрява, но въпреки това корабите в Янтян се задържат средно по 16 дни.

Ако се вземе за пример блокираният за седмица Суецки канал от заседналия контейнеровоз Ever Given, което доведе до многомилиардни загуби, може да се направи прогноза, че ще бъдат необходими месеци, за да се нормализира отново работата на Янтян. Като причина за това от "Блумбърг" отбелязват натрупването на огромно количество забавени товари. Според Поскус, в китайското пристанище ще има задръстване от кораби минимум за период от месец и половина-два. Което е притеснително предвид това, че проблеми и забавяния с доставките на стоки и суровини ще има точно в пика на търсенето им в Европа и САЩ. От което пък би последвало увеличение на тарифите при морския транспорт, което от своя страна ще забави световната търговия и би могло да ускори инфлацията.

3е-news.net