На север през ледовете или на юг през Суецкия канал: Кой морски път е по-сигурен
Преносът на стоки през северните морета расте, но ограничено. Експерти обясняват защо
Кризата със заседналия в Суецкия канал кораб, довела до блокиране за седмица на възловия морски път, предизвика Русия да напомни на света за Северния морски път (Northern Sea Route - NSR) и руските енергийни тръбопроводи. И за това колко безопасни и надеждни са те.
Двата начина за пренос на стоки "са много сигурни и държат конкурентни позиции по отношение на транспортните разходи, както и по надеждност в сравнение с алтернативните маршрути", заяви в понеделник - деня на развръзката на Суецката криза - Министерството на енергетиката на Русия.
Ройтерс цитира изявлението, в което се изразява очакване за увеличаване на товарите по маршрута през Северния ледовит океан до Азия, който съкращава пътя с 4000 морски мили в сранение с южната алтернатива през Суецкия канал. Обемите достигнаха почти 33 милиона тона миналата година и Министерството на енергетиката очаква те да достигнат 80 милиона годишно до 2024 година.
Океанът и пътят
Отдавна се говори, че Северният ледовит океан е силно засегнат от изменението на климата. А бъдещите прогнози показват още по-драстично намаляване на ледoвете, което ще отвори нови области за проучване на природни ресурси и ...морския транспорт.
Северният морски път е корабоплавателен коридор между Атлантическия и Тихия океан по протежение на руския бряг на Сибир и Далечния изток, пресичащ пет Арктически морета: Баренцово, Карско, Лаптеви, Източносибирско и Чукотско. При благоприятен леден сезон регионът на Арктика има транспортно предимство за бързо развиващите се региони в Далечния изток.
По експертни изчисления корабоплаването през Северния ледовит океан по Северния морски път може да спести около 40% от разстоянието при плаване от Азия (Йокохама - най-големият пристанищен град в Япония) до Европа (Ротердам в Нидерландия - най-голямото пристанище в Европа) в сравнение с традиционния маршрут през Суецкия канал. Или 60%, ако се минава през нос Добра надежда.
Обаче, добавят експертите, 40% по-малко разстояние не означават съответните 40% икономии на разходи поради много фактори, включително: по-високи разходи от производството на ледоразбивачи, нередовност и по-ниски скорости на придвижване, затруднения в навигацията и по-големи рискове, както и необходимост от допълнителни услуги за разбиване на ледовете.
Какви са предимствата на пътя
И все пак, главните икономии от използването на Северния път идват от намаляването на разхода на гориво в допълнение към съкращаването на времето за транспорт, например между Йокохама и Хамбург - от 34 на 23 дни, според Arctis-search.
Компанията Arctic Bulk отбелязва като други предимства на северния път, наред с дните на преход и по-малките разходи на гориво, и по-ниските емисии вредни газове; елиминира се рискът от пиратство, спестяват се по-нататъшни разходи чрез генериране на товари и в обратна посока - от Далечния изток. Като благоприятни фактори се отбелязва, че ледът намалява с 40% през последните 30 години, както и възможността по пътя да се движат различни плавателни съдове (дали това мнение се споделя и от други експерти ще видим по-надолу).
Карго от Киркенес (Норвегия) и Мурманск (Русия)
1 knots (възел) = 1.852 км/час
Сравнителна таблица за разстояние, скорост и време за преход по двата пътя. Пояснява се, че скоростта в даден момент може да зависи от състоянието на ледовете. Днес международната морска миля (Nm) се представя като равна точно на 1852 метра. Единицата за скорост е възелът, една морска миля в час.
Но дали има само предимства
Норвежки експерти са категорични в изданието Researchgate, че трафикът през Северния морски път е несигурен и ненадежден. Ако надеждността за спазване на графиците не се подобри, Северният път може да се използва ограничено, предимно за насипни товари, но не и за контейнерни превози. Като водещ недостатък на този морски коридор се посочва неговата сезонност. Може би ще е печелившо корабоплаването от там през лятото за незначителни насипни сделки.
Може ли да се натовари Северният път
Мнозина експерти вярваха, че ще има експлозия в транзитното корабоплаване по Северния морски път като по-кратък.
"Това, което се случва, е, че трафикът в Арктика наистина се увеличава. Но това не е транзитен трафик. Това е трафик за определени дестинации", казва експертът по арктически корабоплавания Фредерик Ласер, професор в географския отдел на университета Лавал в град Квебек, Канада. Мнението му цитира Питър Данилов в статията си "Транзитният трафик по Северния морски път остава скромен" в изданието High North News.
Позицията му подкрепя и друг експерт - Харалд Солберг, главен изпълнителен директор на Норвежката асоциация на корабособствениците, който отбелязва, че се наблюдава ограничена активност от членове на организацията в района. Транзитното плаване през Североизточния проход може би получава най-голямо внимание; въпреки това дестинационният транспорт (насипните товари) и офшорните петрол и газ са това, което ще бъде най-подходящо в краткосрочен и средносрочен план, коментира Солберг.
През 2011 г. руският президент Владимир Путин заяви, че "Арктика е пряк път между най-големите пазари в Европа и Азиатско-Тихоокеанския регион. Това е отлична възможност за оптимизиране на разходите." Какво е положението 10 г. по-късно.
Десет години по-късно транзитът на товари е много ограничен по Северозападния морски път (виж на картата). Този трафик не се увеличи чувствително, както мнозина бяха предвидили. "Има няколко причини за това. Основната е, че маршрутът остава много сезонен. За да се развие редовен транзитен трафик, той трябва да бъде много по-редовен, за да могат корабоплавателните компании да се заинтересуват от този вид трафик", казва Ласер.
Кайл Стоквик, директор на Центъра за логистика на Далечния север (CHNL) в Киркенес, Норвегия, отбелязва, че собствениците на товари и корабособствениците са тези, които определят развитието на транзитните превози по Северния морски път. "Много е трудно да се предвиди бъдещото развитие на транзитния трафик, тъй като корабособствениците трябва да намерят товари, за да запълнят корабите."
"Трафикът днес е от кораби, които отиват до Арктика за изпълнение на икономическа задача -риболов, туризъм или от кораби, свързани с добива на природни ресурси. Що се отнася до транзитния трафик, той не се увеличава значително", продължава Фредерик Ласер.
Северният морски път - в зелено, и Северозападният - в червено, и страните покрай които преминават
Снимка: istock by Getty ImagesКои кораби през този път и кои не
Контейнерното корабоплаване работи на принципа Just in time (всичко да е на точното място в точното време) с разписания, които се публикуват може би шест или девет месеца преди действителната доставка, казва Ласер и добавя: "За този вид корабни компании е много трудно да прогнозират в началото на януари как ще изглежда ледът през юни или юли. Невъзможно е да се предскаже дали проливите ще бъдат свободни или не. Би било много рисковано за услугите на компанията, за техните клиенти, когато не са сигурни дали проливите са свободни за преминаване." Предпочитат редовни маршрути, където могат да зареждат и разтоварват в няколко пристанища. Докато в Арктика няма пристанища с големи хинтерланди*, които да им бъдат на разположение за увеличаване на трафика.
"Поради тези причини засега няма да има експлозия на трафика по Северния морски път с контейнерни кораби. Насипните (например зърно или петролни продукти) и контейнерните кораби все още ще се нуждаят от ледоразбивателни способности за плаване в Арктика. Може би след 20 години ще е различно, но засега са необходими такива съдове. Те са скъпи за закупуване и експлоатация", коментира Фредерик Ласер.
Може да се заинтересуват корабите с насипни товари с ниска стойност, които не изискват бърза доставка, смята той.
Напрежение по и заради пътя
Преди две години Русия постави Северния морски път под своя защита. Представители на САЩ обаче многократно са заявявали, че се интересуват и от Северния морски път и че както Канада, така и редица европейски държави и дори Китай ще претендират за достъп на север. Според публикувано от ТАСС съобщение, цитирано от Arctic portal, "военните кораби сега ще трябва да уведомят Русия за своите планове в рамките на 45 дни и да вземат на борда руски морски пилоти (лоцмани). Пропускането може да бъде отказано и според експерти, в случай на неразрешено пътуване по маршрута, Русия ще може да използва спешни мерки, стигайки до арестуване или унищожаване на кораба.
Правилата са разработени поради "засилването на морската дейност на различни държави в арктическата зона". Те са насочени към поддържане на контрола върху околната среда и търговското корабоплаване. Военният експерт Владислав Шуригин заяви пред "Известия", че определянето на правила за преминаване през маршрута е със срок "вчера". "НАТО и Съединените щати може да се опитат да създадат още едно огнище на напрежение по нашите граници. Корабите ще отбият, ще прекарат известно време и ще си тръгнат. Би било необходимо да ги наблюдаваме", каза той.
Вашингтон иска напрежение около Северния морски път по икономически причини, според член на Комитета по отбрана и сигурност на Съвета на Федерацията Франц Клинцевич.
*Хинтерланд - "земята отзад" крайбрежието (например град, пристанище)