Завод на BMW спря работата заради липса на чипове
Дейността няма да бъде възобновена преди 9 август
Недостигът на микрочипове в световен мащаб принуди германския автомобилостроител Бе Ем Ве (BMW) временно да прекрати производството в завода си в южния град Регенсбург, информира говорител на компанията, цитиран от ДПА и БТА.
Още по темата
- Криза за чипове удари автомобилните заводи
- Перфектна буря: Кой да мине по-напред на опашката за чипове
- "Фолксваген" предупреди за още по-голям удар върху производството заради недостиг на чипове
- Европа ще инвестира €20 млрд., за да се справи с дефицита на чипове
- Търсенето и продажбите на чипове на световния пазар растат
Планирано е от днес производството да спре за една седмица. За следващата седмица вече бе насрочена едноседмична ваканция, което означава, че дейността няма да бъде възобновена преди 9 август.
Недостигът на чипове в момента оказва силен натиск върху автомобилостроителите, като ги принуждава непрекъснато да спират и пак да подновяват работата на заводите си по света. При Рено (Renault) се очаква по тази причина обемът на производство да бъде намален със 100 000 автомобила през тази година, според ръководителя на групата Лука де Мео. Фолксваген (Volkswagen), Фиат (Fiat) и заводът на Стелантис (Stellantis) във Франция също неотднавна намалиха производството си.
Според анализаторите недостигът на чипове в цял свят се дължи на съчетание от фактори, сред които засиленото търсене на компютърни компоненти в контекста на локдауните заради пандемията и ефекта от търговската война между САЩ и Китай.
Производителите на автомобили, които намалиха поръчките на чипове, тъй като продажбите им паднаха миналата година, се оказаха в задната част на опашката за микрочипове. Но сега се опитват да минат напред, защото пазарът се възстанови. Цялата световна автомобилна индустрия купува чипове на стойност около 37 млрд. долара, като най-големите играчи като Toyota и Volkswagen харчат по над 4 млрд. долара.
Но недостигът не е само в най-бързите чипове - той е във всичко, подчерта в публикацията си по темата cnbc.
"Недостигът в полупроводниковата индустрия е всеобщ", категоричен е изпълнителният директор в Qualcomm Кристиано Амон.
Qualcomm и AMD продават чипове на повечето водещи фирми за електроника.
Типичното за автомобилите е, че обикновено използват производство "just in time"* (точно навреме), което означава, че избягват складирането на допълнителни части. "Проблемът е че дори ако този чип от 10 цента липсва, не можете да продадете колата си за 30 000 долара", каза Гаурав Гупта, анализатор на пазара на полупроводници в консултантската компания Gartner.
*При системата за планиране и оперативно управление Just in time всички материали, инструменти, документи и други, необходими за една операция, постъпват на мястото, където тя се изпълнява, точно преди началото й, точно в нужното количество, точно с нужното качество и точно с нужната степен на готовност за употреба.