Светът изпитва недостиг на компютърни чипове поради, както се изразиха много медии по света, перфектната буря от проблеми - глобална пандемия, търговска война, пожари, суша и снежни виелици. "Бурята" пък завъртя автомобили, битова техника, конзоли за видео игри и какво ли още не. Сега чиповете са във всичко - от часовници до хладилници и в колите ни.

"Бурята", започнала своето настъпление в края на миналата година, съвпадна с период на безпрецедентно търсене - само през януари продажбите на чипове достигнаха рекордните 40 милиарда долара.

"Чиповете са всичко", казва Нийл Кемплинг, медиен и технологичен анализатор в Mirabaud. "Тук се наблюдава перфектна буря от фактори на търсенето и предлагането. Но по същество има ново ниво на търсене, което не може да бъде задоволено, всички са в криза и тя се влошава, цитира го The Guardian.

Преди няколко дни Белият дом проведе виртуална среща, в която президентът Джо Байдън се срещна с бизнес лидери от сектори автомобили, технологии, биотехнологии, потребителска електроника, за да обсъдят недостига на чипове. Сред участниците бяха лидерите на компании като "Дженерал Моторс (GM), "Форд Мотор" (Ford Motor), "Интел" (Intel).

Така и не бе взето някакво решение, но, както писаха американските медии, участниците в срещата останали доволни от това, че Байдън направил въпроса приоритетен. И очакват с нетърпение какво ще направи той за преодоляване на дефицита. Заговори се за данъчни стимули, за да бъдат избягвани дефицити изобщо...

Какво се случва

Мениджърите от предприятията потребители на чипове, особено от автомобилната индустрия, започнаха да предупреждават за недостиг на чипове в края на миналата година. Някои дори бяха принудени временно да спрат работа, да съкратят хиляди работници и да свият поръчките от свои доставчици.

И това насред пандемия от Covid-19, която предизвика спад на продажбите на автомобили с 50%. Този спад включваше и огромен брой компютърни чипове, защото съвременният автомобил съдържа десетки от тях, за да контролират всичко в него.

В същото време пандемията промени навиците - главоломно се увеличи търсенето на жизненоважна потребителска електроника, захранваща домашния офис - лаптопи и смартфони, след като много хора преминаха към работа и учене от вкъщи. Нарасна търсенето и на конзоли за игри.

И големите производители преминаха от производство на автомобилни компоненти към чипове за смартфони, лаптопи и таблети. Асоциацията на полупроводниковата индустрия (Semiconductor Industry Association ( SIA) отчете, че продажбите на чипове през януари 2021 г. са достигнали 40 милиарда долара, което е с 13,2% повече от същия месец на миналата година.

Но сега продажбите на автомобили отново се повишиха и резултатът е, че компаниите от няколко индустрии се борят да получат приоритет в книгите за фабрични поръчки, отбеляза наскоро newscientist.

Потребителите са изправени пред покачване на цените и недостиг на продукти от телевизори и мобилни телефони до автомобили и игрови конзоли, тъй като глобалният недостиг на полупроводници нараства, писа на 21 март The Guardian.

Недостигът принуди могъщата Apple, компания на стойност 2 трилиона долара и най-голям купувач на полупроводници в света, за които дава по 58 млрд. долара годишно, да отложи пускането на iPhone 12 с два месеца миналата година.

Производителите на автомобили като Ford, Toyota, Volkswagen, Nissan, General Motors бяха сериозно засегнати, спираха периодично работата на свои заводи, защото не можеха да си набавят чипове.

Sony алармира, че може да не постигне целите си за продажби за новия PS5 тази година заради проблема с доставките на полупроводници. Xbox на Microsoft пък прогнозира проблемите с доставките да продължат поне до втората половина на годината.

"Гардиън" отбеляза миналия месец като най-показателен за полупроводниковата криза примерът със Samsung, вторият по големина купувач на чипове в света след Apple. Компанията заяви, че може да се наложи да отложи пускането на своя смартфон от висок клас поради недостига, въпреки че е и вторият по големина производител на чипове в света.

"Невероятно е това, че Samsung продава полупроводници за 56 млрд. долара на други и от тях консумира 36 млрд. долара, и в същото време може да се наложи да отложи пускането на един от собствените си продукти", коментира Нийл Кемплинг.

На опашката: кой страда най-много

Ко-Донг-джин, изпълнителен директор на Samsung и ръководител на мобилното бизнес звено на компанията изтъкна важният проблем за "сериозен дисбаланс" в това кой получава от ограничените доставки на чипове.

Както стана дума производителите на автомобили, които намалиха поръчките на чипове, тъй като продажбите им паднаха миналата година, се оказаха в задната част на опашката. Но сега се опитват да минат напред, защото пазарът се възстанови. Цялата световна автомобилна индустрия купува чипове на стойност около 37 млрд. долара, като най-големите играчи като Toyota и Volkswagen харчат по над 4 млрд. долара.

Но това ги прави относителни миниатюрни за доставчиците на полупроводници.

"Най-силно засегнатите са автомобилите, защото са били последни за партито; ако Apple харчи 56 млрд. долара годишно и расте, на кого ще поддържаш първо доставките?", пита риторично Кемплинг.

Но пък производителите на автомобили не се конкурират пряко с високотехнологичните компании за една и съща доставка на чипове. Автомобилните чипове обикновено се базират на по-стари технологии за производство.

Но недостигът не е само в най-бързите чипове - той е във всичко, подчерта в публикацията си по темата cnbc.

"Недостигът в полупроводниковата индустрия е всеобщ", категоричен е изпълнителният директор в Qualcomm Кристиано Амон.

Qualcomm и AMD продават чипове на повечето водещи фирми за електроника.

Типичното за автомобилите е, че обикновено използват производство "just in time"* (точно навреме), което означава, че избягват складирането на допълнителни части. "Проблемът е че дори ако този чип от 10 цента липсва, не можете да продадете колата си за 30 000 долара", каза Гаурав Гупта, анализатор на пазара на полупроводници в консултантската компания Gartner.

Ето още малко щрихи за перфектната буря.

Бумът в потребителската техника

По данни на Gartner продажбите на компютри са се увеличили с 4,8% през 2020 г. до 275 милиона броя. Това обърна тенденцията на дългогодишен спад и е най-високият годишен ръст на пазара на компютри от 2010 г. насам.

Американската търговска група Consumer Tech Association пък отбеляза, че 2020 г. е най-добрата година в историята й с близо 442 млрд. долара приходи от продажби на дребно и прогнозира голямо търсене на игрови конзоли, слушалки и "умни" домашни продукти през 2021 г.

Ръката на Тръмп

Миналата година администрацията на президента Доналд Тръмп наложи ограничения върху Semiconductor Manufacturing International (SMIC), най-голямата леярна на чипове в Китай (леярни са компаниите, които на практика произвеждат чиповете, има и такива, които са дизайнери на чипове - като Samsung, Qualcomm), като му забрани да получава усъвършенствани съоръжения за производство на чипове и така затрудни значително продажбата на крайните продукти на компании, които работят със САЩ. Клиентите трябваше да пренасочат своите поръчки към конкуренти като TSMC (тайванската Taiwan Semiconductor Manufacturing Company), коментира Гупта. Директорите на SMIC признаха, че ходът на САЩ е попречил да използват пълния си капацитет, като добавиха, че геополитическите фактори ще им попречат да се възползват от "рядката възможност, която тази година им дава", имайки предвид недостига на чипове.

Колко ще продължи кризата

"Глад за чипове" е имало и преди, често поради бедствия, но понякога и когато новите технологии изискват актуализирани решения. Във всеки случай производителите сега увеличават капацитета си, но това ще отнеме време. Създаването на чип може да отнеме 26 седмици и при някои продукти има повече от 1000 стъпки до финала. През февруари американският президент Джо Байдън подписа изпълнителна заповед, според която 37 милиарда долара ще бъдат изразходвани за осигуряване на производствен капацитет в САЩ. Отново това ще отнеме време, отбеляза newscientist.

Но в същото време експерти и представители на компаниите са единодушни, че Байдън няма какво да направи, за да принуди производителите на чипове, повечето от които са в Азия, да отделят повече продукти за автомобилната индустрия в САЩ. Дали можеше да опита да ги притисне - едва ли.

*При системата за планиране и оперативно управление Just in time всички материали, инструменти, документи и други, необходими за една операция, постъпват на мястото, където тя се изпълнява, точно преди началото й, точно в нужното количество, точно с нужното качество и точно с нужната степен на готовност за употреба.