Криза за чипове удари автомобилните заводи
Блокирането на Суецкия канал за шест дни и пожар в японска компания доведоха до проблеми в доставките на полупроводници, използвани в производството на коли
Блокирането на Суецкия канал заради заседналия контейнеровоз "Евър Гивън" е засилило недостига на чипове. Все по-тревожно става положението при автомобилостроителите, производствените линии в десетки заводи са спрени.
Не можем да изключим вероятността скоро да се наложи да свием производството на някои модели, заяви германската луксозна марка Порше (Porsche).
Заради недостиг на чипове остават затворени заводи на "Дженерал мотърс" (General Motors Co).
Доставката на поръчана партида чипове в момента отнема средно около четири месеца. Това е изключително дълъг период, както и сигнал, че недостигът в бранша се изостря, посочват пазарни анализатори, писа вчера "Ханделсблат".
До проблема първоначално се стигна заради недостатъчните капацитети на производителите на чипове, а сега положението бе усложнено и от блокадата на Суецкия канал, посочва доставчикът на автомобилни части Цет Еф (ZF).
Освен това пожар, избухнал преди две седмици в завод на японската компания Ренесас (Renesas), която е специализирана в производството на автомобилни чипове, забави доставките с месеци. Възобновяване на пълния производствен капацитет се очаква едва през лятото, посочи ръководителят на компанията Хидетоши Шибата.
Ако през изминалите месеци засегнати от проблема бяха най-вече автомобилните заводи в Европа и Америка, то недостигът вече възпрепятства и дейността на марки от Източна Азия като южнокорейската Хюндай (Hyundai).
Японските автомобилостроители до неотдавна успяваха да осигурят достатъчно чипове за местните си заводи, но вече и те срещат проблеми и планират свиване на производства.
Капацитетът на производителите на полупроводници се оказа недостатъчен за нарастващото търсене от миналото лято, а през пролетта на тази година проблемите се изостриха, припомня "Ханделсблат".
"Дженерал мотърс" междувременно съобщи, че удължава производствените съкращения в някои от заводите си в Северна Америка заради недостига на чипове. Новината бе разпространена Си Ен Би Си.
Според Дженерал мотърс това може да намали с до 2 милиарда долара тазгодишната му печалба.
Лансинг Гранд Ривър (Lansing Grand River) няма да се сглобява в Мичиган до седмицата от 26 април. Заводът произвежда спортния модел Шевролет Камаро (Chevrolet Camaro) и седаните Кадилак Си Ти 4 (Cadillac CT4)и Си Ти 5 (CT5). Той не работи от 15 март., предаде Ройтерс.
Заводът в Спринг Хил (Тенеси) ще остане затворен за две седмици от 12 април. Там се правят спортният Кадилак Екс Ти 5 (Cadillac XT5) и средноголемите спортни високопроходими модели Кадилак Екс Ти 6 (Cadillac XT6) и Джи Ем Си Аркадия (GMC Acadia).
Компанията уточни, че не е прекъсвала или намалявала работните смени в нито един от по-печелившите си заводи за камиони или големи високопроходими модели заради недостига на чипове.