Западните компании си стегнаха багажа: Ще приложи ли Русия закона на войната
Изглежда предупреждението на висш партиен функционер не изплаши символични с присъствието си в страната марки
Coca-Cola, McDonald's, Starbucks са сред последните компании, спрели продажбите в Русия, където високопоставен член на управляващата партия предупреди, че чуждестранни фирми, които затварят, могат да бъдат национализирани.
Още по темата
Десетки глобални компании вече обявиха, че затварят магазини, заводи, продават дяловете и преустановяват участието си в инвестиционни проекти, приемайки санкциите, наложени от западните правителства или поради, пак по същата причина, прекъсване на доставките.
Подобни действия на западните компании не са нищо друго освен преднамерен (умишлен) фалит, подчерта преди два дни секретарят на Генералния съвет на управляващата партия "Единна Русия" Андрей Турчак.
Западът отприщи санкционна война срещу Русия, която включва не само правителства, но и частни компании, добави политикът.
Законът на войната: какво всъщност каза Турчак
"Някои от тях (частните компании) обявяват, че се оттеглят от бизнеса си в Русия и закриват предприятията си. От последните това обявиха финландците Valio и Paulig, а предния ден - Fazer. Във всички случаи това е чисто политическо решение. Цената на което е голям брой руски работници, уволнени за една нощ. Да не говорим за факта, че с подобни действия тези компании подкопават собствената си икономика, действат на принципа "пчелите срещу меда", коментира Турчак, цитиран в интернет страницата на "Единна Русия".
Партийният секретар подчерта, че основната задача е да се запазят работните места и да не се предотврати унищожаването отвътре на икономиката и производствения потенциал.
""Единна Русия" предлага да се национализира производството на онези компании, които обявяват излизането си и закриването на производството в Русия по време на специалната операция в Украйна. Това е крайна мярка, но няма да търпим удари с нож в гърба и ще защитим народа си. Това е истинска война и то не срещу Русия като цяло, а срещу гражданите. Няма да гледаме на това безучастно. Ще предприемем строги ответни мерки, действайки в съответствие със законите на войната", завърши Андрей Турчак.
Умишлен фалит и още нещо
Миналата седмица руското правителство обяви три сценария за раздяла с чуждестранния капитал, решил да се оттегли: първият - работата продължава, както досега, вторият - дяловете се прехвърлят на руски акционери, например партньори в капитала и управлението.
Третият сценарий е именно споменатият и от Турчак умишлен фалит: компанията излиза от руския пазар, закривайки предприятието и съкращавайки служители. Под умишлен фалит в руското законодателство се разбира преднамерено създаване или увеличаване на неплатежоспособността на дадено предприятие от неговите собственици или ръководители, нанасянето на вреди на предприятието в личен интерес или в интерес на други лица.
Междувременно Heineken, втората по големина пивоварна в света, спря производството и продажбите в Русия и заяви, че преценява вариантите за своите операции там. Със своите около 1800 служители в страната, нидерландската компания е третият по големина пивовар в Русия, където произвежда прочутото и у нас "Жигульовское".
Yum Brands Inc, компанията майка на пържените пилета KFC и Pizza Hut, заяви, че спира инвестициите в Русия, пазар, който й помогна да постигне рекордно развитие миналата година, отбеляза Ройтерс.
McDonald's заяви, че ще продължи да изплаща заплати на своите 62 000 служители в Русия, тъй като затвори 847 ресторанта - тоест не влиза в очертания сценарий умишлен фалит. Първият ресторант, открит в Русия, на площад "Пушкин" в центъра на Москва през 1990 г., се превърна в символ на процъфтяващия американски капитализъм с падането на Съветския съюз.
McDonalds получава в Русия 9 процента от оборота си и 3 процента от оперативната си печалба. Компанията също така временно затвори своите 108 ресторанта в Украйна.
Дейността на Coca-Cola в Русия носи приблизително 2% от оперативните приходи на фирмата. Освен това има около 20% дял от собствеността в бизнес за бутилиране и дистрибуция в Русия. "Нашите сърца са с хората, които търпят последиците от трагичните събития в Украйна", заявиха от компанията.
Интересният подход на Pepsi
Компанията има много по-голямо присъствие в Русия от конкурента Coca-Cola, заяви, цитирана от BBC, че спира производството и продажбата на Pepsi и други световни марки в Русия, спира и капиталовите инвестиции и рекламата, позовавайки се на "ужасяващи събития" в Украйна.
Но PepsiCo, която започна да работи в Русия по време на Студената война и сега има 20 000 служители там, заяви, че ще продължи да предлага други продукти.
"Като компания за храни и напитки, сега повече от всякога трябва да останем верни на хуманитарния аспект на нашия бизнес", каза шефът Рамон Лагуарта. "Това означава, че носим отговорност да продължим да предлагаме другите си продукти в Русия, включително всекидневни продукти от първа необходимост като мляко и други млечни продукти, бебешка храни.
Какво ще постигне отливът
Всеки трябва да избере своя лагер, заяви Тим Форт, преподавател по етика в университета в Индиана. Известна компания като McDonald's може да има реално влияние в Русия в момент, когато официалните изказвания не отразяват реалните мащаби на конфликта, докато населението почти няма достъп до други източници на информация. "Руснаците могат да оцелеят без Big Mac, но биха си задали въпроса защо McDonald's спира работа, да се запитат какво всъщност се случва, отбелязва Форт, цитиран от АФП и БТА.