Дигитализацията не е смяна на хартия с файл, а трансформация на целия процес. Това каза Петър Йончев, управител на ИТР Сървисиз ЕООД, в панела "Дигитализиране на индустрии и услуги" от петия ден на Green Transition Forum 5.0. Най-голямото събитие за трансформация в Централна и Източна Европа се проведе от 16 до 20 юни в Sofia Event Center. Организатори бяха Green Transition Forum, Dir.bg и 3Е-news.net.

Дискусията в панела постави фокус върху ускоряването на приемането на интелигентни технологии за повишаване на производителността и модернизацията.

Заедно с Петър Йончев в разговора участваха Валентин Мундров, министър на електронното управление, България; Бойко Таков, изпълнителен директор на Българската агенция за насърчаване на МСП; Стефан Кръстев, заместник-кмет на Перник; Илия Кръстев, главен изпълнителен директор на A Data Pro, член на УС на AIBEST, член на УС на BRAIT; както и Несин Вели, главен изпълнителен директор на Identrics. 

Модератор на панела беше Наталия Митева, съветник на министъра на образованието и науката на България. Тя се обърна към Петър Йончев с въпрос за предизвикателствата пред дигиталната трансформация на традиционните компании, като отбеляза, че ITR Services, част от Група ГЕОТЕХМИН, има опит в подпомагането на фирми да оптимизират своите процеси, услуги и продукти. Митева помоли Йончев да сподели своя опит как да се подкрепят традиционните компании в този преход, така че той да ускори растежа им и да повиши ефективността.

Петър Йончев подчерта, че ключов проблем е как да се обясни на хората, които ще използват новите технологии, че дигитализацията е полезна за тях. "Основният проблем е как да обясним на хората, които ще ползват тази дигитализация, че тя всъщност е полезна за тях. Че ще им помогне да се развият и да научат много повече. Важно е да се разбере, че това няма да доведе до загуба на работни места", заяви той. Според него е изключително важно да се преодолее страхът от непознатото, който съществува не само в традиционните, но и във всички компании.

"Главните трудности, с които се сблъскваме, са точно да убедим клиентите - тези, които може би не са добре запознати и изпитват известни притеснения - как да възприемат, да разберат и да подобрят своите процеси. Защото дигитализацията не е просто да заменим листа хартия с дигитален файл, а да променим целия процес, така че да е оптимален спрямо технологиите, които искаме да използваме", обясни Йончев.

Той изтъкна, че дигитализацията спестява най-ценния ресурс - времето. "Дигитализацията пести време, а времето е най-ценният ресурс за всяка компания - не можем да си го купим. А дигитализацията ни дава повече време, за да свършим повече работа, да постигнем по-добри резултати и да си спестим усилия от рутинни задачи. Например, ако работим само на хартия, намирането на информация може да бъде истинско мъчение. Докато в дигитална среда това става с няколко клика", коментира управителят на ИТР Сървисиз ЕООД.

Най-добрият начин да се убедят компаниите в ползите от дигитализацията, според Йончев, е чрез конкретни примери. "Според мен най-добрият начин е чрез примери. Защото една презентация, в която само разказваме колко е хубаво всичко и завършваме с едно "благодаря", не постига нищо. Но когато покажеш конкретни примери как ти самият си постигнал резултати, това вече привлича вниманието на клиента и той вижда реалните ползи. Така той може да открие ползите и за себе си и да прояви интерес да работите заедно", категоричен беше той.

Снимка: "Булфото"

На въпрос за конкретен пример от работата на компанията със строителни и минни фирми, Йончев разказа за оптимизирането на цялостен процес - от заявка за поръчка до плащане.

"Един конкретен пример е свързан с оптимизиране на процеса от заявка за поръчка, през одобрение, оферти, доставки, та чак до плащания. Цялата тази верига започна да функционира дигитално. Компанията дори прояви желание и продължава да иска да добавя още и още функционалности в този процес, за да обхване повече екипи", сподели той. Йончев даде пример и с дигитализирането на одобрителния процес, което спестява значително време и усилия.

"Ако трябва да се търси подпис от всеки на хартия, ясно е, че това отнема много време. А сега могат да го направят през телефоните си, през компютър, отвсякъде", допълни управителят на ИТР Сървисиз ЕООД.

Дискусията продължи с темата за ролята на изкуствения интелект. Наталия Митева попита как той променя правилата на играта и какви са вижданията на Йончев за бъдещето на служителите и услугите в контекста на ИИ.

"При нас хората вече трябва да притежават повече умения за работа с изкуствен интелект. Това става задължително, защото в противен случай започваш да изоставаш. Ставаш по-бавен от колегата до теб, който умее да използва изкуствения интелект и да му задава правилните въпроси", отговори Йончев. Той подчерта необходимостта служителите да се научат да оценяват критично информацията от ИИ. "Служителят също трябва да се научи да оценява критично информацията, която получава от изкуствения интелект, за да не закърнява като професионалист. Не може просто да пита и, така да се каже, да препраща отговорите от изкуствения интелект към мениджърите или ръководителите си", каза той и допълни, че обученията в тази насока са ключови.

На финалния въпрос дали уменията на служителите ще играят ключова роля за бъдещото развитие на компаниите, Петър Йончев отговори утвърдително. "Точно така. Ето, дори в момента в нашата компания провеждаме точно такъв мастърклас - как да използваме ефективно популярен изкуствен интелект, какви реални ползи може да донесе той на нашия бизнес и най-вече как да го използваме правилно", заключи той.

Снимка: "Булфото"


Генерални Партньори: Астелас Фарма България, Геотрейдинг АД, Електрохолд България , Асарел Медет АД, АРТЕКС ИНЖЕНЕРИНГ АД, Филип Морис България

Основни Партньори: Дънди Прешъс Металс, Аурубис България, ОББ, МЕТ Енерджи Трейдинг България, Фондация Лъчезар Цоцорков, Глобален договор към ООН, PHOTOMATE, European Investment Bank, Българска банка за развитие, Телелинк бизнес сървисис, OMV Petrom, УниКредит Булбанк, Лидл България, Хайделберг Матириълс Девня АД с проект ANRAV, Байер, Mercuria, Елаците-Мед АД, Енергео ЕООД, Геотехмин ООД, Геострой АД, ИТР Сървисиз ЕООД, EVN България, Състейнабъл Енерджи Съплай ООД, БФБ, Carbonaires, Vivacom, Главболгарстрой, Камара на строителите в България, Електроенергиен Системен Оператор, Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП)

Партньори: ПОК "Доверие", БМФ Порт Бургас, wpd България, Фонд ФЛАГ, Сдружение "Соларна Академия България", СОФ Кънект-операторът на летище "Васил Левски", ТЕЦ "БОБОВ ДОЛ", ICGB, Български Енергиен Холдинг ЕАД, НЕК ЕАД, Булатом, GCR, Джуниър Ачийвмънт България, EIT Community Hub в България, Cleantech Bulgaria, Булгартрансгаз ЕАД, Българска федерация на индустриалните енергийни консуматори и абревиатурата: БФИЕК, The Green for Growth Fund, Finance in Motion (FiM), ЕКО ПАРТНЪРС БЪЛГАРИЯ АД, Фонд на фондовете (ФнФ), Първа инвестиционна банка, AES, Порше БГ, NEXT BASKET, Девин, Райфайзен Адвайзъри ЕООД, Делта Клауд ООД, DOZZA drinks, Омега Пауър Груп ЕООД, Chill&Bite micro market, Cult Gourmet Catering, Сладко и Солено за Приятели

Логистичен партньор: Turkish Airlines

Мобилност: Enterprise Rent-A-Car

Настаняване: Hilton

ИЗБРАНО