Газопроводът "Северен поток 2" (Nord Stream 2) между Русия и Германия няма да продължи напред, ако Русия нахлуе в Украйна, каза говорителят на Държавния департамент на САЩ Нед Прайс в интервю за National Public Radio (NPR), цитиран от DW.

"Искам да бъда много ясен: ако Русия нахлуе в Украйна по един или друг начин, "Северен поток 2" няма да продължи напред", каза той в сряда. "Няма да навлизам в подробностите. Ще работим с Германия, за да гарантираме, че няма да продължи напред."

Прайс не уточни дали Германия се е съгласила на това.

Той добави още, че когато става дума за "Северен поток 2", газ все още не е минавал по тръбопровода. Следователно САЩ и техните съюзници имат надмощие, каза Прайс.

"Северен поток 2" е на масата за преговори за санкции?

САЩ, Германия и други европейски страни заявиха, че Русия ще трябва да плати висока икономическа цена, ако нахлуе в Украйна. Но назоваването каква трябва да бъде тази цена - и дали трябва да включва въпросния газопровод "Северен поток 2" - беше и е въпрос на много дебати.

Предишното германско правителство, водено от Ангела Меркел, настоя, че газопроводът е чисто търговски проект. Настоящият канцлер Олаф Шолц го нарече "проект от частния сектор". Но външният министър Аналена Бербок от Зелените е отявлен противник на "Северен поток 2".

И все пак, в знак, че позицията на Шолц може да се втвърдява, той каза по-рано този месец, че застава зад германско-американското споразумение да не позволи на Москва да използва газопровода като оръжие и че когато става дума за санкции, "всичко" е на масата.

"Северен поток" отваря немско дъщерно дружество

Nord Stream 2 AG, консорциумът, който притежава газопровода "Северен поток 2", обяви създаването на германско дъщерно дружество, наречено Gas for Europe GmbH. Тази стъпка приближава тръбопровода с една стъпка напред до получаването на одобрението на германските регулатори за започване на експлоатация.

Федералната мрежова агенция на Германия спря процедурата по сертифициране на газопровода през ноември, заявявайки, че германското законодателство изисква операторът на транспортната мрежа да бъде германска компания.