Петков: "Автомагистрали" и Държавната консолидационна компания служат като вид "шапки"
По думите му целта е избягване на обществени поръчки
Ще бъдат приоритизирани най-опасните язовири и свлачища, подготвя се такъв списък, обявиха на пресконференция днес министрите на регионалното развитие и на икономиката Виолета Комитова и Кирил Петков, предаде БТА.
Още по темата
- Новият борд на "Автомагистрали" още не е внесен за регистрация, Беличев остава на върха
- Единодушие в НС: Сметната палата ще прави одит на "Автомагистрали"
- "Автомагистрали" ЕАД няма договори за подизпълнители
- Сметната палата видя куп проблеми в "Автомагистрали" ЕАД
- "Автомагистрали" не са имали нужните ресурси за поетите проекти
Двамата коментираха, че двете министерства се натъкват на общи проблеми. Виждаме обща картина за огромни дружества - "Автомагистрали" и Държавната консолидационна компания, които служат като вид "шапки", за да се избегнат обществени поръчки, посочи Кирил Петков.
Министър Комитова припомни, че екипът й е извършил проверки по темите за свлачищата и магистралите и констатациите съвпадат с доклада на Сметната палата. В дружеството "Автомагистрали" са били определени 500 милиона лева за свлачища и 84 обекта. 188 милиона са раздадени на 25 фирми авансово през декември 2019 г. и към днешна дата има само едно изпълнено свлачище - срутището на Рилския манастир, а останалите се борят за проектна готовност.
От всички 84 свлачища към 1 юни има едно изпълнено и нито едно разрешение за строеж, обобщи тя. Договорите приключват през декември тази година. След като за година и половина не са създадени проектите на хартия, в следващите шест месеца, след като има и зимен период, шансовете да се завършат тези проекти са минимални, смята министър Комитова.
Същата схема е и с магистралите.
Прескочени са обществените поръчки, фирми, които сами са си определяли цените за бъдещото строителство, поет огромен инвестиционен риск да се раздават пари на фирми, недопустими пропуски, които е извършил ръководителят на "Автоматистрали", коментира тя.
Според нея обществените поръчки би трябвало да се разделят и при проектирането на 84 свлачища да има 84 компании, които да направят 84 проекта, 84 компании, които се занимават с надзор в строителството и 84 строителни компании, които биха извършили строежите. Вместо да имаме раздадени 400-500 милиона на 25 фирми, сме могли да включим в този проект около 250 компании, малки и средни предприятия, отбеляза министър Комитова.
Пренебрегнали сме пазарната икономика, пренебрегнали сме конкуренцията, коментира тя. Една фирма, строителна компания, която за една нощ получава сто милиона аванс, как се състезава с другите фирми на пазара, къде е пазарната икономика, къде е конкуренцията, отбеляза министър Комитова.
Кирил Петков посочи, че същата схема има и при язовирите - 416 язовира, от които 82 процента от цялата работа по договорите са сведени до 7 компании. Има само 10 завършени язовира, които даже не са напълнени, отбеляза той. Петков подкрепи министър Комитова, като посочи, че за тези язовири, може да има 416 проекта, 416 надзора и 416 компании, които строят. Това са около 1200 компании, а ние имаме седем, коментира той. Тези компании щяха много добре да се финансират с кредити от ББР например, допълни министър Петков.
Предприемачите, вместо да мислят как да се конкурират за най-добрия краен продукт, се конкурират кой ще влезе в листа на лобистите, които имат шанс да спечелят тези договори, така парите и талантът отиват в грешната посока и всички ние плащаме цената, коментира той. Има надежда за промяна - надявам се следващата една-две седмица да мога да кажа, че ББР е вече с абсолютно професионален надзор, че язовирите, които са празни и построени да почнат да се пълнят и че оттук нататък тази концентрация по този начин няма да се случва, посочи той.