БМВ, Фолксваген, Мерцедес - всички големи германски автомобилопроизводители отбелязват спад в печалбите през изминалата година. При БМВ той е 37% (7,7 милиарда печалба), при Фолксваген - 31% (12,4 милиарда печалба), а при Мерцедес - 28% (10,4 милиарда).

Общото мнение е, че основната причина е сложната ситуация с Китай, където автомобилната индустрия расте, както и страхът от мита за износа към САЩ. Автомобилните концерни обаче подхождат различно към предизвикателствата, обяснява Антие Ерхард от АРД.

Добри перспективи за германския автомобилен бранш

"Смятам, че БМВ са доста добре подготвени", казва Франк Швопе от университета за приложни науки (FHM) в Хановер. Причините за него са, че компанията е отворена към новите технологии, производството ѝ е гъвкаво, освен това е постигнала висок дял на електрическите автомобили.

Самата БМВ подчертава, че продажбите в най-важните региони са относително балансирани. "В трите основни пазарни региона - Европа, САЩ и Китай - произвеждаме почти толкова автомобили, колкото продаваме", казва председателят на борда на директорите на компанията Оливер Ципсе. Митата обаче могат да се окажат проблем за мюнхенския концерн, защото БМВ внася в САЩ и изнася оттам за целия свят.

Швопе вижда добра перспектива и за Фолксваген, Дойче Банк също определя компанията за свой фаворит в бранша. Тя държи около 10% от световния дял на електрически автомобили. Според автомобилния експерт Юрген Пипер концернът със седалище във Волфсбург планира пускането на нови модели на пазара и подхожда много внимателно към разходите, което може да му даде предимство.

Но докато Мерцедес планира да намали около 10% от разходите си за производство до 2027 година, включително като прехвърли продукцията в държави, където разходите за заплати са по-ниски, профсъюзите във Фолксваген осуетиха подобни планове. Заводът на Ауди в Брюксел все пак бе затворен през февруари, а почти всяко четвърто работно място в основната марка на компанията - VW - в Германия ще бъде съкратено до 2030 година.

Пипер оценява положително стратегическото пренасочване на Мерцедес към луксозния сегмент от пазара. "Няма смисъл да се акцентира на продукти с ниска печалба."

Германците не могат да се конкурират с Тойота

В същото време автомобилният експерт не смята, че германските производители имат особено предимство в международната надпревара. Макар те да поставят "силен акцент върху разходите, разумна стратегия и фокус върху електрическата мобилност", все още има недостатъци. "Германските производители нямат дългосрочна визия и им липсва бързина при прилагането на нови стратегии и налагането на нови модели. Липсва им и опит в областта на поглъщането на други компании", смята Пипер.

В международен план Тойота е по-добре позиционирана от германците, пише АРД. Водещият японски производител на автомобили предлага "добра комбинация от качество на продукта, гама от модели, световно присъствие и опит в растящото производство на хибриди". Стратегически компанията е далеч по-добре подготвена от германските си конкуренти, пише АРД.

Гийом Дежан, който е експерт по автомобилопроизводството, дава следния съвет на германските производители, за да могат да се конкурират: "Намаляването на моделната гама до пет-шест модела, които се предлагат както в хибридна, така и в електрическа версия, би могло да помогне за намаляване на разходите и повишаване на ефективността".

Политическата подкрепа няма да е излишна

Браншът очаква подкрепа и от политиците. "Въвеждането на мита за автомобили, в които делът на произведеното в Европа е под 75%, за да се насърчи местното производство, може да бъде една от мерките", смята Дежан.

Насърчаването на производството и рециклирането на батерии в Европа би могло да намали зависимостта от Китай, казва още експертът. Стимулите за закупуване на електромобили местно производство и насърчаването на електрификацията на фирмените автопаркове също биха могли да бъдат стъпка в правилната посока.

Антие Ерхард заключва, че в германската автомобилна индустрия определено има промени. Оптимизирането на разходите и въвеждането на нови модели автомобили отбелязват напредък, а стратегиите на компаниите се усъвършенстват. В същото време обаче пред германските производители има още много задачи, а подкрепа от страна на политиците със сигурност няма да им е излишна.

Материалът е публикуван в DW

ИЗБРАНО