От началото на инвазията в Украйна стотици компании обявиха изтеглянето си от Русия, далеч по-малко са онези, които все пак решиха да продължат бизнеса си там, да "копаят", какъвто термин бе вкаран в употреба, изтъквайки различни пазарни, правни или морални подбуди. Някои пък все още не са обявили публично позицията си.

Всеки ден научаваме имената на различни бизнеси (компании), които се разделят с Русия - временно или постоянно, изцяло или частично. Списъкът набъбва (по някои оценки са 400 към момента), сред тях са и емблематични за световния и руския пазар имена, като големите петролни компании BP и Shell, които се отказаха от инвестиции за милиарди долари. McDonald's и Starbucks пък спряха да обслужват руските си клиенти.

От другата страна са търговски обекти, които остават отворени, защото просто не могат да затворят - бизнесът е възложен на трети страни и прочутите марки просто не притежават операциите, въпреки че носят техните лога.

Някои не затварят защото биха загубили много, стратегията им да останат го налага, или пък се стреснаха от заплахата да им бъдат иззети активите.

Много големи мултинационални компании пък първоначално реагираха сдържано и продължиха операциите си в Русия. Но това за някои се промени, тъй като инвазията доведе до нарастващо насилие и повече от два милиона бежанци от Украйна. Роля в промяната на поведението им изигра и натискът в социалните мрежи. 

Гигантът в директните продажби Amway, за когото работят най-малко 500 души в Русия, и който генерира около 200 милиона долара приходи за компанията годишно, заяви, че е "опечалена от войната и опустошенията в Украйна" в съобщение, публикувано на 4 март. Десет дни по-късно, на 14 март, Amway заяви, че спира вноса на продукти и операциите си в Русия.

"Оставаме, защото трябва" 

Фармацевтичната компания Eli Lilly заяви, че продължава да разпространява лекарства в Русия, тъй като пациентите с рак, диабет и автоимунни заболявания навсякъде разчитат на подкрепа - санкциите на Европейския съюз и САЩ, според компанията, не се отнасят за медицината. Многонационалната компания за медицински изделия и здравеопазване Abbott Labs също остава. Както и Oriflame Cosmetics - 16% от приходите й се генерират в Русия.  

PepsiCo заяви, че ще спре да продава Pepsi i сода, но ще продължи да доставя мляко и бебешки храна в Русия. Unilever също заяви, че ще продължи да продава на руснаците "необходими за всекидневието" хранителни и хигиенни продукти, произведени в Русия, но ще спре да изнася и рекламира тези продукти.

General Mills, производителят на  производител на зърнените закуски Cheerios и други пакетирани храни - има съвместно предприятие с Nestle, наречено Cereal Partners Worldwide, или CPW, което оперира в Русия. CPW генерира 118 милиона долара продажби за General Mills миналата година, по-малко от 1% от общите продажби на компанията, които достигнаха 18,1 милиарда долара през 2021 г.

CPW спря капиталовите инвестиции в Русия и заяви, че "ще продължим да поддържаме тясна комуникация с Nestle, като ще следят как се развива ситуацията", съобщи говорител на General Mills на 10 март, цитиран от CBS.

Ден по-рано, на 9 март, Nestle заяви, че е спряла инвестициите и рекламата в Русия, но ще продължи да продава "основни" хранителни продукти в тази страна. "Като компания за храни и работодател, ние също носим отговорност към хората в Русия и нашите повече от 7000 служители - мнозинството т които са местни жители", се казва в изявление на най-голямата компания за храни в света.

Селскостопанският гигант Cargill съобщи на 11 март, че свива дейностите си и спира инвестициите в Русия, но продължава да предлага там това, което определи като "основни храни и фуражи". "Този ​​регион играе важна роля в нашата глобална хранителна система и е критичен източник за ключови съставки в основни продукти като хляб, адаптирано мляко за кърмачета и зърнени храни", казват от компанията, цитирано от CBS.

British American Tobacco заяви миналата седмица, че ще продължи да произвежда и продава цигари в Русия, където има 2500 служители, позовавайки се на "задължението си да се грижи" за служителите.

Bunge, която има активи от 121 милиона долара в Русия, заяви също преди седмица, че руският й завод за маслодайни семена ще работи и ще обслужва вътрешния пазар, но е спрял "всякакъв нов експортен бизнес".

Производителят на селскостопанска техника John Deere обяви, че е спрял доставките на машини за Русия, но следи работата на руски завод, който произвежда оборудване за сеитба и своята дилърска мрежа в страната "ден след ден".

Франчайзът остави прочути марки в Русия

Марки, като Marks and Spencer (M&S), Burger King, Marriott и Accor са "заключени" в законни споразумения за франчайзинг, което ги затруднява да премахнат името си от главните улици и търговските центрове на Русия, отбеляза BBC. Компаниите са възложили руския си бизнес на трети страни от десетилетия и не притежават операциите, носещи тяхното име.

M&S има 48 магазина, а Burger King има 800 ресторанта, които все още са отворени, докато хотелските вериги Marriott и Accor имат отворени в Русия съответно 28 и 57 хотела.

Магазините за дрехи на M&S се управляват от турска компания, наречена FiBA, която притежава правата да продава продуктите на търговеца на дребно в Източна Европа от 1999 г. Търговският гигант заяви, че е спрял доставките на своите стоки до FiBA в отговор към войната.

Тези "дългогодишни правни споразумения не могат лесно да се променят в обозримо бъдеще", се казва в изявление на собственика на Burger King Restaurant Brands International, чиито ресторанти също се управляват от франчайзополучатели. 

Marriott, IHG и Аccor с марките Ibis и Novotel работят в Русия по подобен начин.

В Русия има 21 ресторанта на Dunkin Donuts, притежавани и управлявани от франчайз. Компанията заяви на 11 март, че е спряла цялото "текущо развитие и инвестиции" в Русия, като същевременно отбеляза, че не може да затвори независимо управляваните с договори за франчайз заведения.

В списъка е и Subway с 446 заведения, обвързани с договори за франчайз.

От чисто бизнес и договорна гледна точка е много трудно да се затворят тези магазини и ресторанти и хотели без правни и финансови последици, каза за BBC Греъм Пейн, специалист по франчайзинг в адвокатска кантора Bird&Bird. Франчайзополучателите ще започнат дела, които може да продължат 10 и повече години, добавя той.

Както е известно франчайзингът е полезен за западните марки, които искат да навлязат на пазари в различни страни, но не познават местните икономика и пазари, или пък нямат достатъчно свободни средства за самостоятелно присъствие. 

Още имена на "копаещи" в Русия: степени на оттегляне/присъствие

Екип на Университета в Йейл, под ръководството на Джефри Зоненфелд, поддържа актуален списък на напускащите/оставащите в Русия бизнеси и компании. От началото на инвазията в Украйна, според мониторинга на екипа, 400 компании са обявили изтеглянето си от Русия (към 16 март).

Списъкът (списъците) е съставен в четири категории: 

  • оттегляне - компаниите напълно спират ангажиментите си в Русия;
  • прекратяване - временно ограничаване на операциите, като същевременно се запазват отворени възможностите за връщане на руския пазар;
  • свиване на дейността - намаляване на някои дейности, но не всички, или забавяне на инвестициите;
  • "копаещи" - компаниите се противопоставят на натиска за излизане/намаляване на дейностите в Русия, или още мълчат по въпроса.

В списъка на екипа от четвъртата категория компании (37), освен някои от вече посочените в текста, виждаме и имена като Air Liquide с 18 индустриални бази и 700 служители; Authentic Brands Group - Reebok - няма позиция; Bosch - с 1,3 млрд. долара генерирани приходи от операции в Русия; Decathlon - поне 50 магазина в Русия и $300 млн. приходи на година; Focus Brands - Cinnabon - 4 главни франчайзополучатели и 195 партньорски кафенета и още Metro с 3 млрд. долара приходи; Leroy Merlin - 4 млрд. долара приходи от Русия; Pirelli - 10 на сто от гумите от тази марка се произвеждат в Русия.

Само за калкулация ли става въпрос

Много от оставащите компании, освен от чисто прагматични въпроси, мотивират решението си и с морални подбуди. Казват, че не искат да наказват обикновените руснаци, като отнемат храните и лекарствата им; или пък от Русия предоставят софтуер и финансови услуги за западния бизнес, които не са лесно заменими.

и все пак "това са бизнес сметки. Какви са приходите им в Русия, какво печелят там? Предоставят ли основна услуга?", каза Мери Лъвли, старши сътрудник в Института за международна икономика "Питърсън" във Вашингтон, която цитира АlJazeera. "Всеки изминал ден обаче изчисленията се променят. Санкциите срещу Русия вероятно ще продължат дълго време, заедно с нарастващото отвращение от войната."