Нова криза след пандемията налегна авиационния сектор. След налагането на западните санкции много руски авиокомпании спряха международните си полети от страх, че самолетите им могат да бъдат взети, понеже са обвързани с лизингови договори. Някъде самолети се задържат, но другаде се измъкват.

Експерти прогнозират големи загуби за този бизнес, но и много, точещи се с години, съдебни дела.

В тази обстановка Москва се опитва да спаси руските авиокомпании. Но за лизингодателите някои вещаят крах, защото може да не получат самолетите си.

Какви пожарни мерки взе Русия

Министерството на транспорта публикува проект на правителствено постановление, като намерението е да се запази въздушният флот от чуждестранни самолети. В проекта, за който съобщи ТАСС, се урежда нов начин "на изпълнението на договорите за лизинг на чуждестранни самолети и самолетни двигатели, собственост на лизингодатели на чужди държави, които извършват недружелюбни действия срещу Руската федерация, руски юридически и физически лица".

Пояснява се, че в случай на прекратяване на договора по искане на лизингодателя, включително ако има изискване за предсрочно връщане на самолет или двигател на въздухоплавателно средство, лизингополучателят се задължава да предостави чуждестранното въздухоплавателно средство или самолетен двигател на Правителствената комисия по заместване на вноса, като се посочат реда и условията за връщането им. Ако комисията не разреши връщането, авиокомпаниите ще продължат да използват оборудването до края на лизинговия договор.

В сряда, 9 март, руският премиер Михаил Мишустин каза по време на правителствено заседание, че властите ще помогнат на руските авиокомпании да поддържат флота от чуждестранни самолети, обяви данъчни облекчения за банкови вложители и собственици на автомобили и говори за защита на руските компании от чуждестранни съдружници. собственици. В същото време, според премиера, списъкът с мерки ще се актуализира постоянно в зависимост от развитието на събитията, припомня руската агенция.

Междувременно ръководителят на отдела за летателна годност на самолетите на Федералната агенция за въздушен транспорт Валерий Кудинов заяви, че руските авиокомпании планират да върнат част от самолетите на лизингодатели. "Част от флота ще бъде върнат", каза той и добави, че авиокомпаниите сами ще решат кои самолети да върнат. 

Планира се също така местните авиокомпании да изплащат лизинговите вноски за самолетите си в рубли. Решението не е изненада. Миналата седмица, след съответния указ на президента Владимир Путин от 5 март, Централната банка на Русия прие специален ред за изплащане на външните задължения към т.нар. неприятелски държави - само в рубли, ако са за над 10 млн. рубли месечно.

Каква е суровата действителност

Глобалните лизингови компании, които очакват краен срок за тези санкции, за да си върнат повече от 400 самолета на стойност почти 10 милиарда долара от руски авиокомпании, най-вероятно ще трябва да се готвят за съдебни спорове, които могат да продължат десетилетие.

Забраните, наложени от Запада, дават на повечето лизингови фирми срок до 28 март да прекъснат връзките си с руските авиокомпании, което предизвиква игра на котка и мишка от Азия до Африка, докато кредиторите неистово се опитват да си върнат  самолетите, отбеляза Ройтерс (Reuters).

Лизинговите компании прекратяват договорите за лизинг и искат самолетите да бъдат върнати заедно с документацията, за да могат да бъдат предоставени на други авиокомпании. Но засега това не се случва.

"Няма нищо официално, но руските авиокомпании не връщат самолети. Върнатите са една шепа, които вече са били извън Русия и могат да бъдат върнати", каза независимият съветник по авиация Бертран Грабовски, цитиран от Ройтерс.

Сред тях са два самолета, "заловени" в Истанбул и Мексико Сити, според търговското списание ch-aviation.

Boeing 777 на Аерофлот на косъм се измъкна от задържането по инициатива на неруска банка в Югоизточна Азия и Персийския залив през последната седмица, казаха двама души, запознати с въпроса. Airbus A321neo, отдаден на лизинг на същия превозвач, също се отърва и не можа да бъде задържан в Египет, съобщи авиационното издание The Air Current.

Според статистиката, общо почти 780 са самолетите, наети от руски авиокомпании, включително 515 от чужбина. Дори някои наети в Русия подлежат на искове от чуждестранни банки. 

Около 425 от машините са най-застрашени и както изглежда това ще се превърне в най-големия масов фалит в авиацията, според консултантската компания Ascend by Cirium, които не виждат "практически никакъв напредък" в конфискуването на самолети.

За развиваща се индустрия с портфейли на стойност до 300 милиарда долара, това все пак остава далеч от глобалното въздействие на пандемията, която приземи повече от 15 000 самолета. Но загубата на пазар, представляващ 5-6% от глобалния трафик, шокира сектор, който притежава повече от половината от световния авиопарк - именно лизингодателите.

Произтичащият от това поток от искове и потенциални отписвания може да предизвика продължителни спорове за носене на отговорност. "Това ще свърши в крайна сметка в съдилищата. Като цяло това е много мрачна картина", каза Джералд Лундквист, управляващ директор на консултантите от Lundquist Group.

"Между авиокомпаниите, лизингодателите и застрахователите най-вероятно с десетилетие ще се точат съдебни дела", добави Грабовски.

Какви още спасителни мерки взе Москва

Главните са: удължаване на съществуващите сертификати за летателна годност до 1 септември; допускане до ремонт на самолети и подмяна на техните компоненти от трети компании; удължаване на срок на използване на част от техническата документация на самолети, останали без техническа поддръжка от разработчика.

Министерството на транспорта предлага да признае за релевантни до 1 септември всички данни на навигационните бази и софтуера, инсталиран на руските самолети, и да спре всички планови и извънпланови проверки на превозвачи.

 Какво е зачислено в руския регистър

Междувременно стана известно, че към края на февруари в държавния регистър на гражданските самолети на Русия са регистрирани около 180 самолета - на авиокомпаниите Аерофлот, Победа, Ютаир, Россия и Ижавия. Това съобщи по време на конференцията за поддръжка на самолети MRO Russia & CIS гореспоменатият началник във Федералната авиационна служба Валерий Кудинов, цитиран от ТАСС.

Днес в руския регистър са регистрирани 176 самолета, в това число 21 самолета Utair (руска авиокомпания - б.р.) вече са получили сертификат за летателна годност, 38 самолета "Россия", два самолета "Ижавия", 27 самолета "Победа" и 80 "Аерофлот", каза Кудинов.

Най-новите самолети Airbus A350 на Аерофлот също са прехвърлени в руския регистър, добави Кудинов. 

Преди това много от тези самолети са били регистрирани в чужбина.