"Боинг" 737 МАКС се завръща в европейското небе, но с едно голямо "но"
Силно търсеният преди време, но компрометиран след две катастрофи модел е преминал тестовете за безопасност на авиационните власти на ЕС
Европейската агенция за авиационна безопасност (ЕААБ - EASA) съобщи днес, че официално дава зелена светлина за възобновяването на полетите в европейското въздушно пространство на "Боинг 737 МАКС" (Boeing 737 MAX), които бяха забранени преди 22 месеца след две авиокатастрофи със стотици жертви, предаде Франс прес.
Още по темата
- Над $2,5 млрд. плаща Боинг по делото за катастрофите със 737 Макс
- Американ еърлайнс възобновяви полетите с Боинг 737 МАКС
- Сенатът на САЩ постави под въпрос безопасността на "Боинг"
- Спреният Боинг 737 Макс е сред самолетите, засегнати от европейските мита
- "Боинг" върви към повторно сертифициране на 737 МАКС
След задълбочен анализ на ЕААБ беше установено, че 737 МАКС може да възобнови напълно безопасно полетите си. Тази оценка е направена абсолютно независимо от "Боинг" или Федералното управление за авиация на САЩ (FAA) и без никакъв икономически или политически натиск, посочва в комюнике изпълнителният директор на агенцията Патрик Ки.
Моделът 737 МАКС бе спрян от движение за 20 месеца, след като при две катастрофи в интервал от пет месеца загинаха 346 души. На 10 март 2019 година се разби самолет Боинг 737 МАКС на Етиопските авиолинии (Etiopian Airlines), при което загинаха 157 души. На 29 октомври 2018 година при катастрофа на самолет на "Лайън еър" (Lion Air) в Индонезия загинаха 189 души.
Какво обаче не разреши ЕААБ
Оказа се, че Агенцията за авиационна безопасност все още не е одобрила 737 МАКС за определени действия.
Въпреки че Агенцията за авиационна безопасност разреши 737 MАКС да се върне в експлоатация, тя забрани на операторите на "Боинг 737 МАКС" в Европа да извършват определени прецизни подходи, докато регулаторите не се убедят, че самолетът може да поддържа необходимите характеристики при специфични условия на повреди (откази).
Така ЕААБ забрани подходите RNP-AR - категория подход за кацане, която изисква особено точни навигационни възможности, съобщи днес специализираното издание "Флайтглобал" (FlightGlobal).
Агенцията заяви, че е оценила въздействието на ъгъла на подхода или други случаи на откази на сензора за въздушни данни върху точността на информацията за местоположението, надморската височина или въздушната скорост, необходима за провеждането на такива подходи.
В анализа се казва, че "Боинг" "не е провел" подходящ симулатор или летателни тестове, за да проучи такива откази по време на сертифицирането.
Как ЕС сложи началото на "голямото завръщане"
На 24 ноември 2020 г. ЕААБ публикува предложение за директива за летателна годност, като така даде началото на 28-дневен период за обществени консултации. След това агенцията се захвана с направените предложения преди да одобри самолета за полети.
Така ЕААБ даде сигнал, че има намерение да одобри връщането на самолета в европейско небе и то скоро, в рамките на седмици. Но тогава също така стана ясно, че колко дълго ще отнеме на МАКС 737 да полети отново над Европа зависи от обучението на пилотите и от това колко време е нужно на авиокомпаниите да обновят софтуера и да проведат други действия, указани от агенцията.
Кога, защо и кой пусна пръв отново МАКС
Съвсем закономерно най-напред Федералната авиационна администрация (FAA) на САЩ отмени забраната за полети на модела през ноември 2020 г.
Това стана, след като "Боинг" се съгласи да актуализира софтуера и да подобри ключовата система за контрол на полета, с която се свързват и двете катастрофи. Смята се, че дефектен софтуер за контрол на полета е насочил самолетите към земята.
Като допълнителна мярка пилотите трябваше да преминават специална подготовка.
Така самолетът се върна в американското небе. Авиокомпанията "Американ еърлайнс" (American Airlines) възобнови гражданските полети със самолетите от типа 737 МАКС на 29 декември 2020 г. Първият полет "свърза" Маями и нюйоркското летище "Лагуардия".
Бразилия също разреши възобновяването на полетите на самолета.
Последва ги Канада, след като Министерството на транспорта отменя действащото известие до пилотите, което забранява търговската експлоатация на самолета във въздушното пространство на Канада, от 20 януари 2021 година. Ведомството подчерта, че преди да бъдат допуснати до самолетите Боинг 737 МАКС, пилотите трябва да преминат през допълнителна подготовка, каквато вече се провежда от три канадски авиокомпании, притежаващи самолети от този модел.
Облаци над "Боинг"
Като студен душ тъкмо днес Асошиейтед прес съобщи, че "Боинг" е загубил 8,4 милиарда долара през четвъртото тримесечие на 2020 година на фона на по-слабото търсене на самолети по време на пандемията и поредната пречка пред нов голям модел за полети на дълги разстояния.
През последните две години "Боинг" понася огромни загуби най-вече заради кризата с модела 737 МАКС. Отчетената днес тримесечна загуба обаче се дължи предимно на разходите от 6,5 милиарда долара преди приспадане на данъци по друг самолет - по-големия 777 Екс (777X).
Приходите са намалели с 15 на сто до 15,3 милиарда долара, след като чикагската компания е доставила по-малко самолети на авиокомпании.
През последните две години поръчките за нови самолети на Боинг потънаха, най-напред заради спирането на Макс. През последните няколко месеца производствени проблеми пък спряха доставките на по-големия 787 Дриймлайнър (787 Dreamliner).
"Боинг" е доставил само 59 граждански самолета през четвъртото тримесечие спрямо 225 за европейския му конкурент Еърбъс (Airbus).
Отделно от негативните резултати в началото на тази година се разбра, че "Боинг" ще трябва да плати над 2,5 млрд. долара по споразумение с министерството на правосъдието на САЩ за извънсъдебно уреждане на обвинения в измама и сговор около модела 737 МАКС.
Властите подозират, че "Боинг" е ускорил пускането на модела на пазара, пренебрегвайки безопасността. Министерството на правосъдието обвинява самолетостроителя, че е използвал подвеждащи изявления, за да възпрепятства правителствените агенции да гарантират безопасността на гражданските пътувания.