Анелия Иванова,Филип Морис България: Вече 4 години кампанията ПромениКартинката информира и ангажира в партньорство с културни институции и арт фестивали
За четвърта поредна година ПромениКартинката - информационната кампания на Филип Морис България, се разгръща с поредица от инициативи в цялата страна с цел да повиши осведомеността относно замърсяването на околната среда с неправилно изхвърлени цигарени фасове и други отпадъци и да насърчи отговорно потребителско поведение.
Част от дейностите на кампанията включват организирането на "пътуваща информационна изложба" в различни градове в страната и съпътстващи събития, на които организаторите споделят фактите за сериозния екологичен проблем и ангажират потребителите и обществеността.
Всяка година в рамките на Световния ден на почистването през септември от ПромениКартинката заедно с редица партнцори и съмишленици организират ежегодни доброволчески акции за почистване на ключови локации в страната. През последните години такива акции се проведоха в София, Пловдив, Варна , Бургас и други градове, където бяха събрани стотици килограми неправилно изхвърлени фасове и други отпадъци.
С цел да насърчи истинска промяна в средата, кампанията си сътрудничи с различни културни и образователни институции, както и с неправителствени организации. Един от най-успешните проекти на ПромениКартинката се реализира в партньорство с НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов" за за четвърта поредна година. В рамките на партньорството кампанията подкрепя млади артисти - студенти във втори курс във факултет "Екранни изкуства", които създават поредица от кратки, но много въздействащи видеа, посветени на каузата зад ПромениКартинката.
Видео творбите на студентите се представят на редица културни и арт фестивали в цялата страната, с които ПромениКартинката си партнира като кино-литературния фестивал Cinelibri и Бургаския международен филм фест, A to Jazz в София, Банско джаз фест, Празниците на изкуствата Аполония, Open Buzludzha fest, Реките на София и други.
За предстоящите инициативи през новия сезон на ПромениКартинката, за партньорите и съмишлениците в каузата за опазване на околната среда от замърсяване и за ролята на изкуството да вдъхновява и да предава важни социални послания разказва Анелия Иванова, мениджър връзки с обществеността във Филип Морис България и един от двигателите на кампанията ПромениКартинката. Тя споделя и как сътрудничеството с различни културни и образователни институции, организации и арт фестивали създава нови възможности за младите творци в България.
Все по-често темите за устойчивост и грижа за околната среда вълнуват хората в България. "С всяка изминала година виждаме, че интересът нараства. Хората искат да знаят как могат да помогнат - с малки действия, но всеки ден", споделя Анелия Иванова.
Според нея устойчивото развитие вече не е просто мода, а е необходимост. "Все повече хора осъзнават, че околната среда - това сме ние, и за да живеем добре дългосрочно, трябва да полагаме ежедневни грижи. Част от тази грижа е да не допускаме замърсяването на градовете и природата ни с неправилно изхвърлени цигарени фасове и други отпадъци, да се стараем да опазим парковете и плажовете ни чисти", допълва Анелия Иванова.
Един от най-силните знаци за тази промяна е активното включване на хората в инициативите на кампанията - от посещенията на изложбите в различни градове и най-вече по броя на доброволците. "Десетки доброволци се включиха в последните почистващи акции в София и Пловдив, които организирахме заедно с партньорите ни от Орбико България и с подкрепата на местните общини и медийни партньори. С тяхна помощ събрахме над 650 кг отпадъци, сред които голямо количество неправилно изхвърлени фасове. Тези акции доказват, че заедно можем да "променим картинката" за по-добро и устойчиво бъдеще."
На въпроса какви са основните постижения на ПромениКартинката за четирите години, в които се разгръща, Анелия отчита на първо място, това, че кампанията поставя темата за отговорността към опазването на градската среда и природата на преден план в културния и обществен живот.
"Това се случва благодарение на креативни проекти, които реализираме в партньорството с НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов", Национална художествена академия и организации като Съюза на артистите в България. Тези инициативи- поредица от въздействащи видеа, създадени от студенти в НАТФИЗ, изложби, творчески работилници и дискусии за млади артисти, не само създават съдържание, което на достъпен и емоционален език повишава разбирането за проблема и ангажира, но и предоставят поле за изява на ново поколение творци. Радваме се да отбележим, че през последните четири години ПромениКартинката изгради общност от партньори и съмишленици в цялата страна, които не само подкрепят каузата, но и активно участват в нея чрез своите идеи и действия."
Анелия Иванова посочва и конкретни резултати. Благодарение на събитията и партньорствата, все повече хора разбират, че цигареният фас не е направен от хартия или памук, а от целулозен ацетат - вид пластмаса, разграждането на която може да отнеме от 3 месеца до 15 години в околната среда в зависимост от външните условия.
"Според данните на проучване, проведено от GfK България през декември 2024 година, нараства ангажираността с кампанията ПромениКартинката след пълнолетните пушачи и потребители на бездимни продукти. Радваме се да видим, че през изминалата година е нараснал и делът на пълнолетните пушачи и потребители на безидмни устройства, които споделят, че вече не изхвърлят фасове по земята и че когато са в природата носят със себе си филтрите, докато не открият подходящо място за изхвърлянето им."
Кампанията си партнира с водещи арт и културни фестивали като Празниците по изкуствата Аполония в Созопол, Банско джаз фест, Международния филмов фестивал в Бургас, кино-литературния фестивал Синелибри, Open Buzludzha Fest, София арт феър, Реките на София и много други.
"Вярваме в силата на изкуството да предава важните послания, ангажира с важни каузи и да провокира промяна", допълва Анелия Иванова.
За четвърта поредна година продължава партньорството на ПромениКартинката с НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов". Студентите от факултет "Екранни изкуства" създават кратки и въздействащи видеа, посветени на каузата зад ПромениКартинката, които по креативен и провокативен начин привличат вниманието към проблема и ни карат да се замислим за своите действия и въздействието ни върху околната среда.
Съвсем скоро предстои представянето на най-новата поредица видеа на студентите във факултет "Екранни изкуства" в НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов", посветени на кампанията. Радваме се да видим, че всяка година младите артисти - режисьори, сценаристи, монтажисти, драматурзи и други, стават все по-добри в изпълнението на креативната задача и успяват да надминат състудентите си от предишните издания", споделя тя.
Анелия разказва и за партньорството със Съюза на артистите в България и серията креативни работилници за студенти и млади артисти, които се реализират с подкрепата на ПромениКартинката като част от съпътстващата програма на Националните награди за сценични изкуства ИКАР и ХХ Софийски театрален салон.
"Чрез поредица от творчески работилници тази година предоставихме възможност на млади таланти от НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов" и Националната художествена академия да се учат от водещи професионалисти и любими артисти. Първата сценарна работилница с Теа Денолюбова, в която се включи и актьорът Христо Мутафчиев - председател на САБ, даде шанс на студенти от двата факултета по сценични и екранни изкуства в НАТФИЗ да овладеят тънкостите на писането на сценарии за пиеси и да се впуснат в приключението по създаване на истории - такива, с които могат да променят "картинката" у нас."
Не по-малко вдъхновяваща е и срещата, която се проведе в Народния театър "Иван Вазов" през месец мар - дискусия за ролята на съвременния театрален плакат.
Срещата-дискусия на тема "Картина ли е театралния плакат", която се проведе в Народния театър "Иван Вазов" само няколко дни след церемонията по връчване на Националните театрални награди "ИКАР", събра художници, плакатисти, артисти и преподаватели от Националната художествена академия и театралните среди у нас със студенти в двете академии - НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов" и Национална художествена академия. На събитието, подкрепено от ПромениКартинката, артисти и преподаватели разгледаха темата за ролята на съвременния театрален плакат за разбирането на спектакъла, да се представи състоянието на сценичния плакат днес, студентските пробиви, както и проблемите на неговата липса в театралните структури, разказва Анелия.
Тя си представя свят, в който устойчивото развитие е не просто "мода" или тема за разговор, а част от културата ни - както у нас, така и в цяла Европа. Според нея, ако повече хора започнат да се включват с малки ежедневни действия в "промяната на картинката" около себе си - в градовете и сред природата , след години ще живеем в по-добра среда и в общество, в което грижата за околната среда е естествена част от ежедневието ни.
"Разбира се, 10 години са много кратък период, но ако чрез ПромениКартинката можем да допринесем дори и малко за промяната на потребителските навици и за подобряването на средата у нас, то ние ще сме постигнали целта си".
Научи повече за инициативата на www.promenikartinkata.bg
Всички видеа на студентите от НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов", посветени на ПромениКартинката можете да видите тук: Специални проекти - Промени Картинката
НАЙ
България подпомага възстановяването на електрозахранването в Северна Македония
ЕК с прогноза за България за 2025: Забавяне на икономическия ръст до 2% и инфлация от 3,6%
Домбровскис умерен оптимист за влизането на България в еврозоната от следващата година
Всяко евро, инвестирано в обществения транспорт на Германия, се връща умножено по 3
ЕК с прогноза за България за 2025: Забавяне на икономическия ръст до 2% и инфлация от 3,6%
България подпомага възстановяването на електрозахранването в Северна Македония
Домбровскис умерен оптимист за влизането на България в еврозоната от следващата година
Ще намали ли ЕС административната тежест за бизнеса?