Двете катастрофи със самолети "Боинг 737 Макс" (Boeing 737 МАХ), довели до смъртта на 346 души в Индонезия и Етиопия, са резултат от "ужасяваща кулминация" от грешки на самолетостроителя и неефективната работа на федералния регулаторен орган. Това се посочва в доклад на комисия на американския Конгрес, цитиран от ДПА и БТА.

Повтарящи се и сериозни пропуски са довели до двете катастрофи на самолетите 737 Макс, посочва транспортната комисия към Камарата на представителите в доклад от 238 страници, публикуван днес.

Според данните от доклада корпорация "Боинг" е укривала от американските власти и от пилотите си информация за проблемите на 737 Макс, направила е неверни заключения за редица използвани при създаването на самолета системи, а разработването на машината е било с ускорени темпове, за да не се изостава от конкурента "Еърбъс" (Airbus), уточнява ТАСС.

Комисията е на мнение, че върху разработването и пускането в експлоатация на самолета се е осъществявал ненадежден контрол, като заедно с представителите на Федералната авиационна администрация в съответните процедури са участвали и служители на "Боинг". Освен това корпорацията е оказвала влияние върху ведомството, за да получи разрешение за полет на самолета въпреки съществуващите технически процедури.

Както се отбелязва в доклада, в резултат на това системата за подобряване на характеристиките за маневреност (Maneuvering Characteristics Augmentation System, MCAS) не е работила, както са очаквали конструкторите на самолета.

"Боинг" направи промени в работата на системата. През лятото имаше тестове на 737 Макс с модернизираното оборудване. Американската корпорация се надява забраната за полети на този самолет да бъде отменена най-напред в САЩ, а след това и в други страни по света.

Докладът е резултат от 18-месечно разследване на комисията към Камарата на представителите и вероятно ще доведе до нов закон.