Авиокомпаниите оцеляха през кошмарната за тях 2020 г., приспособиха се към пандемичните условия през 2021 г. и вече уверено гледат напред. Въпреки появата и разпространението на все още недобре проучения вариант Омикрон, всял страх сред някои правителства и довел до нови ограничителни мерки, инвеститорите залагат, че възстановяването на глобалния авиопазар ще продължи.

Сигурен знак за това дойде миналия месец от авиошоуто в Дубай, посочва Ройтерс. На изложението изпълнителният президент на "Еър лийз корп" (Air Lease Corp) Стивън Удвар-Хази и още няколко компании, водени от основателя на "Индиго партнърс" (Indigo Partners) Бил Франки, поръчаха общо над 300 самолета.

На фона на предходни години сделките не са нищо впечатляващо, но като се има предвид сривът на индустрията през последните 18 месеца, те очертават нова тенденция - глобалният авиобизнес се завръща. Един елемент обаче си остава същият: двубоят между "Еърбъс" (Airbus) и "Боинг" (Boeing) е обречен да продължи.

Показа го една поредица от поръчки през миналата седмица. В сряда "Сингапур еърлайнс" (Singapore Airlines) обяви, че възнамерява да подмени поостарялата си флотилия от товарни самолети "Боинг" с нови A350 на "Еърбъс", отличаващи се с лекия си дизайн. С тази сделка европейската компания е напът да навлезе сериозно в сектора на товарните авиопревози, доминиран до неотдавна изцяло от "Боинг".

В същото време австралийската "Куонтас" (Qantas) обяви, че занапред ще разчита за вътрешните си полети на самолети на "Еърбъс", а консорциумът "Ер Франс-Ка Ел Ем" (Air France-KLM) е пред реализиране на сериозна сделка с европейския самолетостроител.

"Куонтас" поръча 20 самолета от модела A321XLR и 20 от A220-300 с опция за още 94 в бъдеще. Сделката покачи акциите на "Еърбъс" с 3 процента за броени часове. "Ка Ел Ем" пък е напът да си гарантира няколко десетки самолета от модела A321.

Пандемията и климатът промениха бизнес плановете на самолетостроителите и авиокомпаниите и тенденцията сега е е увеличено търсене на по-малки и по-екологични модели за сметка на тежките машини, предназначени да превозват много пътници.

Миналата седмица беляза и края на една епоха, след като "Еърбъс" достави на "Емирейтс" (Emirates) последния поръчан А380 и така затвори една страница от историята на гражданските полети. Макар и впечатляващ като възможности и характеристики, суперджъмбото А380 не успя да реализира търговския си потенциал и от планирани над 1000 бяха произведени и доставени едва 272 самолета. Той ще продължи да лети още дълго, но повече няма да слиза от поточните линии.

"Авиокомпаниите мислят все повече за дългосрочните си планове и особено за екологичните и социалните последици и за доброто управление", отбелязва Роб Морис, шеф на консултантската компания "Асенд" (Ascend), цитиран от Ройтерс. "Всеки си казва: Ако не помисля сега за обновяването на флотилията, ще изостана", допълва той.

И "Еърбъс", и "Боинг" са разпродали всичко до средата на десетилетието с акцент върху самолетите за средни разстояния, но бумът на сделки от предпандемичните години едва ли ще се завърне скоро. Тъй като от поръчката до реалната доставка на самолета обаче минават години, авиокомпаниите вече могат да си направят плановете за втората половина на десетилетието. "Това е пазар за купувачи и чудесно време те да се възползват от ситуацията", коментира консултантът в областта на авиацията Брендън Соби.

Въпреки несигурността, предизвиквана от все още неукротената пандемия, поръчките на "Еърбъс" и "Боинг" за първите 11 месеца на 2021 г. достигнаха общо 1439 самолета, което е три пъти повече спрямо 2020 г. Растежът се дължи в голяма степен и на факта, че на модела 737 MAX на "Боинг" отново бе разрешено да лети след дългата забрана, причинена от две фатални катастрофи.

Дали инвеститорите, залагащи на нови самолети, ще се окажат прави, зависи от много фактори. Сред тях са възможностите за пътуване през 2022 г., въздействието на Омикрон, строгият граничен контрол, най-вече от страна на Китай, и други, посочват анализатори. Според Иймън Бренън, генерален директор на "Евроконтрол" (Eurocontrol), всяко забавяне в отварянето на китайския пазар отвъд последното тримесечие на следващата година ще удари сериозно възстановяването на авиосектора.

То зависи и от изпълнението на изискваните екоцели. Новите модели самолети намаляват вредните емисии с около 15 процента в сравнение с предходните, а секторът като цяло планира да достигне нетно нулеви емисии до 2050 г. В краткосрочен план индустрията обаче е принудена да разчита на енергопроизводителите за доставки на по-чисто гориво.