Какво да правим със "Старите кучета"
При вас има дългогодишен служител, който вече има собствена "глава" в историята на компанията, превърнал се е във ваше второ семейство, трудно ви е да си представите организацията без него.
Той подава молба за напускане.
Защо се случва това?
Според някои глобални проучвания около 40% от служителите планират да сменят работата си до половин година, 69% са пасивно търсещите, а продължителността на работа в една компания е средно 4.6 години. На фона на повишаващите се изисквания към кандидатите и трудностите при намирането на качествени, висококвалифицирани служители, тези цифри звучат плашещо за всеки работодател.
В основата на решението за напускане биха могли да седят няколко основни фактора - един или комбинация между тях. "Зацикляне" в рутината, стресът, липсата на перспективи за развитие, заплащането, неразбирателство с колеги или прекия ръководител, са сред най-често срещаните причини, водещи до стъпката "раздяла" с работодателя.
Какво да правим със "старите кучета"?
Огледайте се за сигналите - най-често те се изразяват в ниско ниво на мотивация и енергия, забравяне на задачи, закъснение в сроковете, затруднение в изпълнението дори на рутинни задължения, критичност и раздразнителност, апатия. Ако не се касае до личен или здравословен проблем, тук червената лампа светва.
Обучавайте служителите си, надграждайте уменията им, квалифицирайте ги, нека чувстват, че се развиват, че стават по-добри и по-ценни.
Дайте на дългосрочния служител разнообразие. Ако има възможност - повишете го. Ако структурата е плоска - развивайте го хоризонтално. Давайте му нови отговорности, променете задачите му. Не го оставяйте да влиза в омагьосания кръг на еднообразието.
Похвалете го. Често се случва така, че грешките в работата се обсъждат и порицават, но за сметка на това, наистина доброто представяне не се коментира. Нека когато работата е свършена безупречно да става ясно, че това не е останало незабелязано.
Обикновено когато става въпрос за дългогодишни служители, факторът възнаграждение не е с най-голяма тежест при вземането на решение за напускане, но въпреки това не бива да се пренебрегва. Ако имате възможност да бонусирате - направете го, ще се оцени!
Време за почивка! Нормално е да изисквате представяне на високо ниво, но това не може да се случва 12 часа на ден, всеки ден и да не доведе до спад в мотивацията и ефективността.
Важно е да помним, че дългосрочното "обвързване" с компанията е двупосочен процес. Очакванията служителят да работи максимално дълго при нас зависи от това колко силни аргументи ще му бъдат дадени, за да остане.