Изминаха 10 месеца от старта на иновативната платформа на Дир.бг за търсене и предлагане на студентски стажове "ИДЕАЛНИЯТ КАНДИДАТ".

Като автор на платформата, в желанието ми да предоставя на вниманието ви поредица от вдъхновяващи истории за първите стъпки в кариерата на популярни и интересни хора, днес ще ви запозная с поредният ми гост, който ще разкаже за своята.

Тя се казва София Петрова и е на 21 години. Тя изучава "Маркетинг" в Нов Български Университет. Започва да трупа професионален опит в сферата на маркетинга преди повече от година и половина. За това време преминава от позицията на стажант до LinkedIn Marketing Consultant в агенцията за LinkedIn маркетинг BookMark. Извън работата можем да я срещнем на състезание по бягане, в киносалона или в кафене с хубава книга. Професионалните ѝ интереси са в сферата на продажбите и маркетинга.

Разкажи ни за намирането на твоя първи стаж? Какви трудности срещна?

Намирането на първия стаж за всеки един млад човек е изключително предизвикателна задача. Ясно осъзнаваш, че нямаш натрупан практически опит, не можеш ясно да дефинираш уменията си, защото не са подплатени със знания, и се чувстваш много изгубен. Когато бях на 19 години, знаех в коя сфера искам да се развивам. Бях посетила няколко компании чрез различни инициативи за студенти, за да усетя кое е "моето". Не разбирах същността на работата, но виждах кое със сигурност не искам. Най-голямата трудност, която срещнах при намирането на моя първи стаж, беше, че никой не искаше да ме вземе на работа. Много от работодателите, когато видят хлапе на 19 години, директно го отпращат. Кандидатствах по всички обяви, които се качваха в социалните мрежи, но никой не ми се обаждаше. Имаха изисквания да си поне 3-ти курс в университета, а аз дори не го бях започнала. Смених подхода си и започнах сама да се свързвам с компаниите. Имах изготвен списък и редовно пусках имейли към шефовете на компаниите. Сега вече има и чудесна платформа за тази цел и тя се казва "Идеалният кандидат". Тя спестява време и ни помага да разкрием повече за себе си и нашите очаквания, свързани със стажа и бъдещото ни професиoнално развитие.

Какво беше важно за теб при избора ти да кандидатстваш за стаж?

Когато започнах да си търся стаж, нямах филтър. Имах огромното желание да започна работа, независимо от условията и мястото. След като изкарах два безплатни стажа, осъзнах, че това не е вариант за мен и на база опита си изградих нужните критерии. Най-важното нещо за мен е корпоративната култура на компанията и отношението на членовете на екипа. Още в първия разговор усещах дали това е мястото или не. Ако една компания не се развива вътрешно, не оценява и развива служителите си, тя е обречена на провал.

Според теб кое е вярно - стажантът избира компанията или компанията избира него?

На мнение съм, че стажантът избира компанията. Процесът е взаимен, но ние вземаме решенията дали да продължим или не. Никога не трябва да се поставяме в ситуацията, в която чакаме компаниите да ни избират. В икономиката на знанието хората с развити умения са дефицит и всеки един трябва да знае своята цена.

Вижте всички актуални обяви за стаж:
https://www.idealcandidate.bg/stajove

Какви грешки допускат работодателите, когато наемат стажант?

Работодателите понякога допускат грешката, че може би забравят откъде са тръгнали и те в професионалната си кариера. Сякаш времето, когато и те са били стажанти, се изпарява. Не подхождат с търпение, доверие и желание към тях. Комуникацията между мениджър и стажант е различна, защото старши-служител с 15 години опит няма погледа към света с очите на 20-годишен стажант.

А грешките на стажантите?

Бързат прекалено много. Младото поколение има високи очаквания от работодателя си спрямо заплата и дейност, която трябва да бъде извършена. Очакват, че всичко може да се случи в рамките на един месец. Не си дават нужното търпение, за да се получат нещата и бързат да се откажат.

Споделяш мнението, че изграждането на личен бранд в социалните мрежи е изключително важно за всеки един професионалист. Как може това да бъде постигнато и как ще помогне?

Всеки един от нас постоянно си поставя професионални цели - обучителен курс, с който да подобри уменията си, конференция, на която да вземе участие, награда, която да признае успехите му. Всички това е свързано с управлението на личния бранд. Ако ние не споделяме за нашите малки или големи постижения на работа, никой няма да разбере за тях. В огромния пазар за таланти всеки един придобит сертификат за нови знания ти дава шанс да се бориш за по-добра кариерна възможност. За мен инвестицията в изграждането на личен бранд в онлайн среда е повратна точка в кариерата. Трябва да бъдат споделяни какви умения и знания са придобити на работа. С какво сте помогнали на организацията да върви напред. Според мен трябва да бъде прескочена бариерата на притеснението и да споделяме опита си с останалите. Ползите от силно изграден личен бранд в социалните мрежи не са малко. Когато изграждаш себе си и показваш израстването си, караш компаниите сами да те търсят. Не правиш крачката към тях, а се доказваш като експерт. Показваш на света какво можеш и много по-бързо съкращаваш времето за спечелване на нови партньори.

Пропускат ли младите хора тази стъпка, която ти определяш като повратна точка в кариерата?

Някои от тях често я пропускат. Чувала съм да казват, че се притесняват да споделят, имат никакъв или твърде малък опит. Това не трябва да е пречка за нито един млад човек, който е в началото на кариерата си. Дори и да няма опит, винаги може да споделя новини от индустрията, която го вълнува, да разказва за обученията си и за мотивацията да се развива в дадена област.

Коя е твоята формула за изграждането на успешен личен бранд?

Непрестанното желание да се уча и да споделям наученото с хората около мен. Винаги трябва да се гледа през призмата на аудиторията ви и да ѝ се дава стойност, която тя да вземе и ефективно да приложи в живота си. Ако не се съобразим с нуждите на човека срещу нас (в дигитална среда), много лесно можем да бъдем отхвърлени от общността.

Ще споделиш ли съвети към хората, които в момента търсят своя първи стаж?

Моят съвет е да започнат, колкото е възможно по-рано да търсят своя стаж. Нека да не чакат първо да завършат университет и тепърва да се сблъскват с реалната работна среда. Дори и да ви върнат от 1, 5 или 10 места, на 11-тото ще се получи. Не спирайте да опитвате и търсете възможностите си.