"Изминаха 18 месеца от старта на авторската ми рубрика HR Guest, в която бизнес лидери и експерти човешки ресурси споделят своята философия за подбора на кадри в управляваните от тях компании", споделя Бисер Кунчев, автор на рубриката и платформата за търсене и предлагане на студентски стажове "Идеалният кандидат".

Какво е важно да знаем, как да се подготвим и как да покажем, че съответната избрана от нас компания има нужда точно от нас? Вижте безценни съвети:

"Винаги съветвам и студентите си и хората, които консултирам, да бъдат себе си. Ако "влязат в роля" още преди интервюто, шансът след това да бъдат себе си не е голям. От облеклото до поведението е добре човек да кореспондира на себе си и на собственото си амплоа. Друг важен съвет е внимание към социалните медии и присъствието там. Не крия, че разглеждам профилите на кандидати преди интервюто. От гледна точка на психология, може да се извлече немалко информация за даден кандидат от постовете му в социалните мрежи. Много хора биха казали, че това е личният им профил, но самото значение на социална мрежа е обществено достъпна. Имало е случаи, в които кандидат да не бъде повикан на интервю заради неуместни постове в социален профил", споделя Даниела Илиева, изпълнителен директор на Фондация "Право и Интернет".

"Моят подход е винаги да разговарям с потенциални кандидати, да се получи диалог. Диалогът е двупосочен процес, който лесно подсказва, и на двете страни, дали вървят в една посока. Това е причината, винаги, да казвам на кандидатите, че кой знае каква предварителна подготовка не необходима, освен доброто запознаване с компанията и нейните ценности. Да ни потърси в Google, да знае кои сме ние. Кандидатът трябва внимателно да прегледа обявата за работа и да е готов да отговори на всяка ключова дума в нея", споделя Марияна Ковачевич, управител на Юнивърсал Медия ЕООД.

"В общия случай и кандидатът, и работодателят имат едни и същи интереси и ако се замислите - те са много прости: опознай човека отсреща, улесни го в решението му, засвидетелствай му внимание, накарай го да се почувства ценен, покажи визия извън финансовата рамка. Това са най-ценните съвети, които бих дала. И на двете страни. Защото основните неща, които иска работодателят почти винаги се препокриват с това, което искат и кандидатите. А в крайна сметка - това което искат всички хора в едни нормални взаимоотношения е доверие, внимание, респект", споделя Мария Грашнова, главен изпълнителен директор на комуникационната група dentsu за Югоизточна Европа.

"Много често ме питат хора, които отиват на интервю за работа какви съвети бих дала. Един е моят съвет - да отговарят на въпросите точно, ясно, конкретно. Без излишна поза, без прекомерно много детайли. Ако аз като интервюиращ имам нужда да изясня отговор или да изследвам дадена компетенция или познание в дълбочина, разбира се тогава кандидатът трябва да предостави примери, да разкаже конкретна история. Но отново без излишно отклоняване от основната тема. При интервю за работа най-важни са спокойствието, умерената увереност, искреността и подготовката. Интервюто е диалог, не монолог. Интервюиращият следва да предразположи кандидата да не се чувства притеснен, под напрежение", споделя Ирена Бушандрова, управител за България на Pedersen&Partners.

"Смятам, че едно интервю за работа не зависи от кандидата, а от този който го интервюира - той задава тона на разговор, от неговите жестове, мимики дори, изпуснати думи и точни въпрос зависи изхода на интервюто. Не смятам, че онлайн съвети могат да изиграят каквато и да е роля, интервюто е психологическа и опознавателна, а не професионална среща. Особено първото интервю. Но гледам много положително на кандидати, които са лъчезарни, преодолели са притеснението и говорят свободно и уверено, познават компанията, направили са си труда да прочетат доста неща за мястото, в което кандидатстват и го познават. Това е един много добър знак, всъщност това са 50 процента от успешното интервю", споделя Максим Бехар, Президент на Световната PR организация ICCO.

"Ситуацията на интервю не е изпитна ситуация, за да иска предварителна подготовка по конспект и наизустяване на "правилните отговори". Това е отворена и равностойна дискусия върху възможностите за съвместна работа и съвпадения на търсени и очаквания. Наистина, по време на интервю се очакват и някои типични въпроси, които целят да предвидят дали кандидатът ще бъде успешен, ефективен и мотивиран служител. Ние бихме посъветвали нашите кандидати да са естествени и автентични, да търсят баланс на интересите и да помнят, че "правилните отговори" може да им осигурят работата в краткосрочен план, но да доведат до значителни затруднения в среден- и дългосрочен период", споделя Димитър Иванов, Оперативен Директор на Adecco Bulgaria.

Вижте всички актуални обяви за стаж:
https://www.idealcandidate.bg/stajove

"Нека помним, че влизане в определено взаимоотношение без уважение и откровено подценяване може да обрече човек на вечно мърморене и неудовлетворение. Психолозите доказват, че за доста хора наличието на богат избор от възможности влияе по-скоро отрицателно. Съзнанието ни започва да се лута в преценката дали сме направили правилния избор. Добрата подготовка за интервю включва и намирането на конкретни примери от практиката и постиженията на кандидата, когато описва себе си. Това е далеч по-добър начин да представиш себе си, отколкото да си служиш само с твърдения. Старата максима, че често хората биват назначавани заради професионалните си качества и освобождавани заради личностните вече претърпява промяна. Днес много от компаниите се научиха да търсят и тясно професионалните и личностните характеристики още на входа. "Здравословното" самочувствие също предопределя успеха", споделя Мария Шишкова, управляващ съдружник на AIMS Human Capital & Dale Carnegie Bulgaria.

"Важно е кандидатът да си подготви въпроси. показват интерес, компетентност, мотивация, диалогичност. Липсата на въпроси дава сигнал за слаб интерес или повърхностност на кандидата. За нас наемането на хора е разширяване на семейството ни. Искаме да привличаме хора, които се интересуват от работата ни, от компанията и имат силно желание да бъдат част от екипа ни", споделя Александър Дурчев, управител на All Channels Communication Group.

"Всяко интервю за работа прилича на изпит и е разбираемо притеснението при някои от кандидатите. Грубо казано, щом са тук, те имат нужда от работа, а ти като работодател решаваш ще им ли я дадеш или не. Знаейки това, аз много се старая те да не се чувстват по никакъв начин неудобно. Освен от човешката гледна точка, която не ми позволява да се държа арогантно, трябва да се разбере, че те са тук не защото раздаваме работните места, а защото точно в нашата компания имаме нужда от хора като тях. С други думи, и двете страни сме зависими едни от други. Уважение трябва да има от самото начало, независимо дали след интервю ще се видим пак. Най-накрая, не се знае дали един ден някой от кандидатите няма да е най-важният човек за успеха в бизнеса, уважаван конкурент или клиент. От изхода на интервюто зависи дали нашата компания ще е място къде той или тя ще прекара значителна част от общия ни живот", споделя Ненад Лозович, управляващ партньор в рекламна агенция New Moment New Ideas Company - София.