Подготовката за преминаване към единната европейска валута е дълъг процес, който започва поне пет месеца по-рано с двойно етикетиране на цените. През това време в световната икономика има множество фактори, които могат да окажат влияние върху цените и тези фактори нямат никакво отношение към решението на една държава да въведе еврото. Показателен е случая с рязкото увеличение на цената на яйцата. Никой обаче не коментира факта, че Европа е изправена пред най-тежката криза от птичи грип, заради което през последните 12 месеца бяха унищожени 50 милиона птици, обясни Николай Вълканов, изпълнителен директор на Сдружението за модерна търговия.

Според него в сектор търговия трудно може да се стигне до спекулация с цените при влизане в еврозоната. Няма такава международна верига с търговия в ЕС, която да си позволи да влезе в "черен списък" на някое правителство, заради нелоялни търговски практики по отношение конвертирането на местната валута в евро. Това няма как да се случи, категоричен е Вълканов.

Инфлацията не се прехвърля едно към едно към потребителите, част от нея се абсорбира в търговската мрежа, която служи като буфер срещу поскъпването, каза Вълканов. Той обясни, че това, което отличава модерната търговия от традиционния ритейл е обема на продажбите, което дава възможност на търговците с вериги магазини да предоставят по-добри цени на крайния потребител под формата на акции, промоции и отстъпки.

  • Добра идея ли е замразяване на цените преди влизане в еврозоната?
  • Защо не бива да сравняваме цените в една верига у нас и в чужбина?
  • Да очакваме ли намаляване ръста на цените през 2023-та?

Отговорите на Николай Вълканов гледайте в бизнес подкаста "Какво могат парите?" със Стефан Кунчев.

Последвайте ни в: Spotify - Google Podcasts - Anchor - Breaker - Pocket Casts - RadioPublic

Визитка:

Николай Вълканов е завършил специалност "Европеистика" в СУ "Св. Климент Охридски" с профили "Икономика" и "Право". Преминал е обучения към Центъра по агробизнес на Калифорнийския държавен университет в рамките на програмата "Кохран".

Изпълнителен директор на Сдружението за модерна търговия, в което членуват 13 от най-големите вериги в страната - "Билла България", "Фантастико", "Дайхман търговия с обувки", "дм България", "Мосю Бриколаж", "Кауфланд България", "Лидл България", "Т Маркет", "Пепко България", "Промаркет", ИКЕА, "Хиполенд" и "Софармаси 6"ЕООД.

Основател и управител на НПО "ИнтелиАгро", която има за цел подпомагане развитието на устойчив и конкурентоспособен агробизнес в страната. От 2018 година е организатор на форума за търговия с плодове и зеленчуци InteliFresh.