Цените на стоките и услугите у нас са близо 60% по-евтини отколкото в останалата част на Европа. На фона на стандарта у нас и заплатите обаче, храните изглеждат скъпи. Въпреки това, опитите на държавата да въвежда тежки регулации в ценообразуването е опасно, каза Биляна Гавазова, журналист и анализатор на потребителското поведение. Тя дава пример с въведения миналата година таван на цените в Унгария, което е довело страната до тежка инфлация.

Като голямо предизвикателство, така Гавазова определи очакваната платформа на служебното правителство, чрез която всеки ще може да следи в реално време цените, количествата и качеството на храните от производителя или вносителя до крайния потребител. Според доскорошната водеща на потребителската рубрика "Чети етикета" по bTV механични сметки в търговията не могат да се правят и заради това остава неясно как ще се определя дали маржът на печалба над определени проценти за хранителните продукти е допустим и дали това трябва да подлежи на санкциониране. Регулации от страна на държавата трябва да има, но дали една стока ще се продаде на съответната цена, в крайна сметка зависи само от потребителя, каза Биляна Гавазова. 

  • Трябва ли да мислим за таван на цените или таван на надценката?
  • Как да си обясним щедрите промоции на търговските вериги?
  • Защо поскъпването става бързо, а поевтиняването е бавно?
  • Редно ли е да правим сравнение на цените у нас с тези в Европа ?

Отговорите на Биляна Гавазова гледайте в бизнес подкаста "Какво могат парите?" със Стефан Кунчев.

Последвайте ни в: Spotify - Google Podcasts - Anchor - Breaker - Pocket Casts - RadioPublic

Визитка:

Биляна Гавазова е дипломиран педагог, но по призвание е журналист. Кариерата си в медиите започва като репортер и стига до главен редактор в "Дарик радио" - Шумен. След това е водещ на бизнес новините в "Дарик радио" - София. През 2009 г. се присъединява към екипа на телевизия PRO.BG, a през 2010 г. преминава в екипа на bTV. Там е репортер, после титулярен водещ на "Тази сутрин", а накрая автор и водещ на потребителската рубрика "Чети етикета". Сега е съосновател на комуникационна агенция.