Ще станат ли автомобилите следващия хит в износа на Китай?
Поднебесната се стреми към върха на световния автомобилен пазар и след множество неуспешни опити напоследък постига забележим напредък
Качеството на китайските автомобили дълго време бе обект на присмех. Сега обаче това се променя бързо и скоро Китай вероятно ще се нареди сред лидерите в износа на автомобили, пише германското издание "Виртшафтсвохе", цитирано от БТА.
Китай се стреми към върха на световния автомобилен пазар и след множество неуспешни опити напоследък постига забележим напредък.
По данни на Kитайската асоциация на производителите на автомобили (CAAM) китайските автомобилостроители само през 2020 г. са утроили износа си до 2,5 милиона броя превозни средства.
По този начин Китай се е изкачил до третото място в световната класация на износителите - преди него са само Германия и лидерът Япония със съответно 2,61 милиона и 3 милиона изнесени автомобила.
Същевременно докато търсенето на коли на "старите" производители нараства сравнително бавно или дори остава без промяна, то търсенето на китайски автомобили бързо набира скорост. Усилията за настигане на лидерите в бранша ще бъде и централната тема на автомобилното изложение в Шанхай, което започва на 18 април.
В части от Близкия изток и Латинска Америка китайските производители вече са пазарни лидери.
По европейските пътища също се движат все повече автомобили произведени в Китай. Макар да присъстват в Европа вече от над едно десетилетие, в ерата на двигателя с вътрешно горене те не успяха да настигнат западните си конкуренти, проваляйки се на тестове за безопасност и печелейки си слава на автомобили второ качество.
С електромобилите обаче картите се раздават наново - и в този сектор китайските производители се оказват технологични лидери.
Китайски марки електромобили като Би Уай Ди (BYD) или "Нио" (Nio) стават все по-популярни. Според автомобилни експерти освен това китайските производители се представят по-добре от германските концерни в сфери като свързаността и самоуправляващите се автомобили.
Преди години китайската "Джийли" (Geely) придоби шведската марка "Волво" (Volvo) и я насочи към електрическо бъдеще.
По-рано тази седмица "Зийкр" (Zeekr), марка на "Джийли", представи електрически СУВ (SUV) в премиум сегмента, където доскоро доминираха германски концерни, припомня БТА. С цена от 189 800 юана (27 615 долара) и характеристики като отключване чрез технология за лицево разпознаване и вграден хладилник, автомобилът ще бъде доставян на клиентите от юни.
При електромобилите китайските производители започват да разгръщат глобална стратегия, разказва експертът Щефан Райндъл, ръководител на Института за автомобилна икономика в Гайзлингер.
Той прогнозира, че през идните пет години един или няколко китайски производители ще завземат пазарен дял до 2 процента в Германия, чиято автомобилна индустрия не е в състояние да предложи конкурентни цени най-вече в класа на компактните автомобили.
За да се утвърдят на европейския пазар, китайските марки имат нужда на първо място от реномирани партньори, чиито търговски мрежи и локации да използват, особено при услугите по поддръжка, тъй като електромобилите също се нуждаят от обслужване и ремонти.
"Колата на бъдещето до голяма степен идва от Китай", посочва експертът Фердинанд Дуденхьофер.
Макар едва да започват да проникват на пазара в Германия, в Източна Европа и Великобритания те вече са добре познати.