Цените на бензиностанциите по германските магистрали са много по-високи, отколкото в населените места. Но на магистралата не спираме само за зареждане с гориво, а и за да си починем, да похапнем или да ползваме тоалетна. На някои места има и детски площадки. Все по-голямо става и значението на зарядните станции за електрически автомобили край автомагистралите, които са друга причина хората да прекъсват за малко пътуването си.

Това са 10% от обектите в цяла Германия

Германският автомобилен клуб ADAC е тествал общо 40 подобни зони за почивка на 15 от най-дългите магистрали в Германия от април до юли 2024 година. Това са около 10% от всички подобни обекти в цялата страна.

Обектите са оценявани по пет критерия, които са най-важни за пътуващите по магистралите: оборудване, състояние и чистота на санитарните помещения, цени на храната в магазините на бензиностанциите и заведенията за хранене, нейното разнообразие, съоръженията на открито и тяхната достъпност без бариери, както и наличието на допълнителна инфраструктура, например зарядни станции за електромобили или детски площадки. Тези обекти са оценявани по 150-точкова система. Експертите са посещавали инкогнито всяка зона за обслужване общо четири пъти, за да се изключи влиянието на случайни фактори.

Зоните за почивка по магистралите: има какво да се желае

Нито едно от тестваните места за почивка на магистралите не получава най-добрата или най-лошата оценка. Само 8 от 40-те обекта са оценени като добри, 26 получават средна оценка, а 6 са издържали теста на косъм. Най-добре са се представили проверените места за почивка по магистралите в провинциите Бавария и Мекленбург-Предна Померания.

Друг важен извод от теста: все още има какво да се желае по отношение на комфорта за семействата с деца, на хората с ограничена подвижност и водачите на електрически превозни средства.

Приятната изненада

Състоянието на санитарните помещения като цяло е по-добро през тази година в сравнение с миналогодишното проучване. 90% от тях са били оборудвани с автоматични устройства за почистване на седалките. Критики има към някои платени тоалетни, в които не всички кабинки са били достъпни или напълно функционални. Експертите отбелязват също така, че за таксата от 1 евро би могло да се очаква и по-голяма чистота.

Храната - добра, но скъпа

Що се отнася до храната, експертите като цяло харесват избора на храни в заведенията за хранене край германските магистрали. Една четвърт от тях са оценени като "много добри", а малко над половината - като "добри". Шницели, наденички, чипс, както и детски менюта и вегетариански ястия се предлагат почти навсякъде. Почти половината от ресторантите са имали в менюто си тестени изделия. По отношение на храната много добро впечатление е направила провинция Долна Саксония, където край магистралите се предлага не само "стандартна" храна, но и готвени ястия - например свинско със зеле или зелеви сарми.

75 процента от магазините на бензиностанциите по магистралите са оценени като "скъпи" и "много скъпи". Едно капучино на бензиностанция нерядко струва 5 евро, а пакет чипс - 7 евро.

Малко по-добре изглеждат нещата в ресторантите. В две трети от тестваните заведения цените са "изгодни" или дори "много ниски". Но в същото време оценителите регистрират големи разлики. Така например детско меню с пилешки хапки и безалкохолна напитка може да струва от 4 до 7 евро, шницел с пържени картофи - от 11 до 20 евро, а половин литър минерална вода - от 2 до 4 евро. Неприятно е и това, че както в магазините, така и в ресторантите често липсват поставени етикети с цени.

Защо някои не харесват проверките на ADAC

Автомобилният клуб ADAC провежда подобни проучвания в Германия редовно от 1999 г. насам и публикува резултатите на своя уебсайт или в списанието си Motorwelt. Не е тайна, че собствениците на магистрални обекти не са очаровани от подобни проверки и често ги критикуват. Известни са дори случаи, когато оценители на ADAC са били гонени от обекта.

Германският автомобилен клуб има 22 милиона членове. ADAC обаче се позиционира не само като надежден помощник на автомобилистите, но и като лобист на техните интереси. Той провежда различни тестове и прави класации, например за най-добрите гуми за сезона.

Материалът е публикуван в DW