Пореден епизод от сагата за 35-те влака
Министърът на транспорта Красимира Стоянова се явява пред съда по ключово дело, свързано със срокове и плащания по ПВУ
Служебният министър на транспорта Красимира Стоянова ще представлява министерството по дело във Върховния административен съд (ВАС) по процедурата за 35 влака, съобщиха от пресцентъра на министерството.
Още по темата
Красимира Стоянова ще представлява министерството по дело № 8257/2024 г., образувано по касационна жалба на Консорциум "Булему" (начело с френската "Алстом") срещу Решение на Комисия за защита на конкуренцията по обществена поръчка с предмет "Доставка на 35 броя едноетажни нулевоемисионни електрически мотрисни влака с капацитет от минимум 200 седящи места, поддръжка за срок от 15 години и обучение на персонал".
Заседанието е насрочено за 11:00 часа във вторник, 24 септември, в зала 1 на Върховния административен съд, бул. "Александър Стамболийски" 18. Предвидено е министър Стоянова да даде кратко изявление за медиите преди началото на заседанието, съобщават още от министерството.
В края на август тричленен състав на ВАС остави без уважение искането на министъра на транспорта и съобщенията за допускане на предварително изпълнение на решение за определяне на изпълнител по процедура за възлагане на обществена поръчка, чрез "договаряне без предварително обявление", с предмет: "Доставка на 35 броя едноетажни нулевоемисионни електрически мотрисни влака, с капацитет от минимум 200 седящи места, поддръжка за срок от 15 години и обучение на персонал". Комисията за защита на конкуренцията уважи доводите на транспортното министерство, че забавянето ще е фатално за изпълнението на сроковете по Националния план за възстановяване и устойчивост, но според ВАС доказателствата за допускане на предварително изпълнение не са достатъчно.
Съдбата на поръчката
След прехвърляне на търга по веригата (държава, участници, институции) Министерството на транспорта започва нови преговори с 4-има кандидати, като избира фирмата с най-ниската цена и най-кратките срокове - полската фирма "Щадлер". Само три месеца по-късно тази сделка пропада, тъй като при договарянето се установява, че "Щадлер" няма да може да я изпълни. Компанията поставя "ултимативни изисквания, променящи дори обхвата на договора". В отговор министерството се обръща към втория класиран кандидат - ПЕСА като евентуален доставчик.
Мотивите на съда за отмяна на предварителното изпълнение на решението за определяне на изпълнител на поръчката са свързани с преценката, че поръчката не е от критично значение за здравето или живота на гражданите, нито да се защитят особено важни държавни или обществени интереси. Това решение на съда на практика обаче означава, че е много вероятно България да изгуби милиарди от Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ) поради невъзможност да влезе в сроковете, предвидени за изпълнение на проектите в плана, пише в анализа си Институтът за пазарна икономика под заглавие "Новите влакове - заложник на КЗК и ВАС или на политическата криза". В анализа може да се прочетат перипетиите, през които минава процедурата.
"Ситуацията изглежда парадоксална - от една страна, огромен проект е де факто заложник на решение на административния съд, от друга обаче преди спешаването на процедурата и очакванията към КЗК и ВАС имаме близо три години от формулирането на консенсус в рамките на плана до задвижването на правителството."
В интервю за в. "Телеграф" от 20 ноември 2023 г., цитирано на страницата на МТрС, ексминистърът Георги Гвоздейков казва: "Това са процедури с много висок обществен интерес и самото финансиране по тях не е никак малко. Срокът, в който трябва да бъдат произведени тези влакове, не е никак кратък и всяко едно забавяне крие риск от това да не може производителят да изпълни доставката до 2026 г. 33 месеца реално трябва да има спечелилият процедурата, за да произведе въпросните влакове, и това като цяло ни притеснява. Българското общество с нетърпение очаква модернизацията на жп транспорта..."
Да припомним, че на 4 септември беше подписан договорът за доставка на 20 електрически мотрисни влака, финансирани със средства по НПВУ. Възложител на договора е Министерството на транспорта и съобщенията, а изпълнител - консорциум "Шкода Транспортейшън и Шкода Вагонка". Стойността на подвижния състав е 511,4 млн. лева, а срокът за доставка е 2 години. По снимката личи доброто настроение на министър Красимира Стоянова, подписала договора.