Динамичното развитие на онлайн търговията през последните няколко години направи възможно включването в този сегмент на огромен брой нови играчи - от начинаещи предприемачи, до утвърдени компании. Наличието на достъпни отворени системи за електронни магазини като WooCommerce или OpenCart и на SaaS платформи като Shopiko, в комбинация с множество нови възможности за маркетиране и монетизация в дигиталното пространство, позволиха на практика всеки да се сдобие със свой бизнес в интернет.

Резултатът е, че една не малка част от новите уеб предприемачи са хора с много ентусиазъм и желание, но без сериозен опит в бизнеса или в технологично отношение. А ако има момент, в който опитът да е от най-голямо значение в този сегмент, това са предстоящите есенни месеци, които предлагат огромни възможности за увеличаване на продажбите, но изискват внимателно планиране и подготовка.

"Периодът до края на годината включва събития като Черен петък и Коледно-новогодишните празници, което го прави особено важен за всеки собственик на онлайн магазин. През тези месеци онлайн предприемачите могат да спечелят много, но също и да изгубят пари, както и доверие, ако не са се подготвили достатъчно добре за пиковете в търсенето и в посещенията на сайта. Затова е от ключово значение те да планират и организират внимателно всеки аспект от своя онлайн бизнес" - посочва Борислав Божидаров, маркетинг мениджър в СуперХостинг.БГ.

Техните експерти са подготвили набор от ключови съвети, които всеки дигитален предприемач трябва има предвид, за да се подготви успешно за засилените продажби до края на годината. Ето и най-важните аспекти, на които трябва да наблегнат собствениците на онлайн магазини:

Планиране на инвентара и управление на наличностите

Наличието на достатъчно стока е критично важно за запазване на доверието и успешното функциониране на всеки онлайн магазин по време на пикови търговски периоди. Ако някои от най-търсените артикули се окажат неналични, не само ще пропуснете възможност да спечелите, а и ще изгубите най-ценната валута в онлайн търговията - доверието на клиентите.

За да избегнат недостиг или свръхналичност на стоки, собствениците е важно да анализират предишните си продажби и да прогнозират бъдещото търсене през пиковите периоди. Важно е също да определят кои продукти ще бъдат най-търсени по време на Черен петък и Коледа.

В добавка, в есенните месеци доставките често се забавят, поради големия обем поръчки. За да избегнат проблеми с наличностите, мениджърите трябва да се уверят, че доставчиците им могат да отговорят на очакваното увеличено търсене. Ранното планиране ще даде възможност за реакция на евентуални забавяния и ще осигури непрекъснатост на продажбите.

Подобряване на уебсайта и потребителското изживяване

Помислете за скоростта на онлайн магазина. Есента и зимата водят до значителен ръст на трафика, което може да натовари вашия сайт. Уверете се, че той зарежда бързо и работи безпроблемно, като оптимизирате изображенията, намалите излишните файлове и използвате CDN услуги. Ако сайтът ви зарежда бавно, това може да доведе до загуба на клиенти, особено в пиковите моменти.

Ако вие или екипът ви нямате сериозни технически познания, може би е най-добре да се обърнете към специалисти. Това не винаги е скъпо - ако магазинът ви е на платформата WooCommerce, СуперХостинг.БГ предлага услугата WordPress поддръжка, която позволява да използвате професионалисти за поддръжка на вашия сайт срещу достъпна месечна такса.

Мобилен достъп

През 2024 г. не е нужно да уточняваме, че уебсайтовете се отварят предимно от смартфони. Много потребители вече пазаруват предимно чрез мобилни устройства и затова е задължително магазинът ви да е напълно оптимизиран за такива интерфейси. Лесната навигация и бързото зареждане през мобилни телефони ще увеличат шансовете за продажби.

Снимка: SuperHosting.BG

Ами разплащанията?

Процесът на плащане трябва да е бърз, сигурен и интуитивен. Предоставете различни опции за разплащане, включително наложен платеж, кредитни карти, PayPal и други, за да направите процеса по-удобен за клиентите.

Как ще маркетирате?

Маркетингът винаги е ключов за успеха на един онлайн магазин, но в активния търговски сезон това правило важи с още по-голяма сила. Т.нар. оптимизация за търсачки (SEO) е задължителна първа стъпка, която всеки собственик на онлайн магазин трябва да направи. При това - много преди да са наближили Черният петък и Коледно - новогодишните празници. SEO е дългосрочен процес, който отнема месеци, докато един уебсайт се класира на предни позиции в търсачките.

Помислете и за всички останали възможности - реклама в социалните мрежи, в медиите, прессъобщения, работа с инфлуенсъри, с подкасти - и преценете кои от тях подхождат най-добре на визията ви за развитието на вашия онлайн магазин и на общността около него. И не забравяйте - работата на рекламата е най-вече да изненадва. Например, точно когато всички медиите са изпълнени със снежинки, елхи и празнични звънчета, вашият дядо Коледа може да се появи по бански на плажа. В маркетинга понякога най-смелите печелят.

Подготовката на съдържание

Създаването на празнично тематично съдържание е важен елемент от цялостната визия на онлайн магазина ви. Подгответе специални имейли, банери, представяния на продуктите си и публикации в социалните мрежи, които да създават празнична атмосфера.

Ще издържи ли хостинг планът ви по-висок трафик?

Вие може и да сте свикнали, че текущият ви хостинг план е достатъчен за безпроблемната работа на сайта през останалите месеци от годината. В пиковите периоди обаче посещенията могат да са десетки, а понякога и стотици пъти по-високи. Така рискувате вашият онлайн магазин да се окаже недостъпен точно в периода на голямото търсене и след всичките усилия, които сте инвестирали в подготовка, осигуряване на наличности, рекламни кампании и т.н.

Затова от СуперХостинг.БГ съветват да се свържете предварително с представители на вашата хостинг компания и да се консултирате за най-подходящия план, който ще гарантира, че онлайн магазинът ще се представи по най-добрия начин през натоварения сезон.

Логистика и доставки

Увеличените обеми на поръчките през есента могат да доведат до проблеми с доставките. Добра идея е да предложите различни опции за доставка (бърза, стандартна) и да информирате клиентите за очакваните срокове. Можете също да прегледате договорите с куриерите и да изговорите с тях очаквания ръст на пратките. Предоставянето на опция за проследяване на поръчките е от съществено значение за спокойствието на вашите клиенти и за доброто потребителско изживяване. Те ще оценят възможността да следят статуса на своята пратка в реално време.

Подсилване на екипа за обслужване на клиенти

През есенните месеци обемът на запитвания и рекламации се увеличава значително. Добра идея е да подсилите екипа си и дори да внедрите чатботове, които могат автоматично да отговарят на често задавани въпроси и да облекчат работата на персонала. Бързото решаване на проблеми и възможността клиентите да оставят обратна връзка могат да играят важна роля в изграждането на дълготрайни взаимоотношения.

Помнете - активният сезон за продажби не е просто време, в което можете да направите едни бързи пари, а най-вече период, в който можете да изградите дългосрочни отношения, които да ви донесат много повече бизнес в бъдеще.

Съдържание на: СуперХостинг.БГ