Германските джинджифилови сладки - следваща жертва на търговските войни със САЩ?
Възможно е американските потребители да не могат да продължат да се наслаждават на традиционните кулинарни удоволствия
Първо бяха стоманата и алуминият. От октомври обаче на карта са заложени по-важни неща. Ще могат ли американските потребители да продължат да се наслаждават на традиционните джинджифилови сладки и бисквитите Choco Leibniz, след като на храни от ЕС бяха наложени наказателни мита? Известни германски сладкари усещат горещината, но този път тя не идва от кухнята.
Американците по традиция и този коледен сезон би трябвало да си похапват джинджифилови сладки и ядки с подправки.
Всъщност е най-добре тази година да им се насладят повече от обикновено, тъй като не е ясно дали през 2020 година цялото това джинджифилово удоволствие няма да стане жертва на наказателните мита върху хранителни стоки от ЕС.
"Митата са тежко бреме за нашия износен бизнес", заяви в Хановер говорител на компанията за сладкарски изделия Bahlsen.
Новите американски налози, станали част от спора за държавните субсидии в самолетостроенето, удариха тежко германските производители на сладкарски и захарни изделия, откакто бяха наложени в края на октомври.
Представители на сектора, включващ популярни имена като Bahlsen и Lambertz, казват, че тази година коледната търговия е била оживена. Само че това е било преди влизането в сила на тарифите.
Bahlsen приема САЩ като "обещаващ пазар, на който показваме продължителен растеж", отбеляза говорителят. Той не можа да посочи в цифрово изражение влиянието на вносните мита, защото договорите за доставка по принцип са дългосрочни.
През новата година обаче се задават трудности, макар и все още никой да не може да остойности отражението върху цените и продажбите на джинджифиловите човечета.
Едно е ясно: "Определено ще ни засегне", допълва говорителят на Bahlsen, отбелязвайки, че компанията няма производствени съоръжения в САЩ, които биха й помогнали да устои на бурята.
Преди два месеца Асоциацията на германската сладкарска промишленост (BDSI) излезе с предупреждение за митата от 25 % върху сладкишите и вафлите.
"Тези наказателни мита излагат на сериозна опасност многогодишните усилия, полагани от германските производители на фини сладкарски изделия на американския пазар", предупреди асоциацията, прогнозирайки "катастрофални последици".
В търговския конфликт между САЩ и ЕС Вашингтон най-напред атакува стоманата и алуминия. Сега се е прицелил в хранителни продукти като вина, сирена, зехтин, които тясно се свързват с Европа и се ценят от мнозина от другата страна на Атлантика.
Сладкарите страдат от ескалиращия конфликт, който започна с отговора на САЩ спрямо незаконните субсидии на ЕС за самолетостроителя Airbus, основен международен конкурент на Boeing.
Производителят на джинджифилови сладки и бисквити Lambertz, чиято централа е в Аахен, също се безпокои за бъдещето на висококачествените си изделия.
"Това удари лошо сектора ни", коментира главният изпълнителен директор Херман Бюлбекер, без обаче да може да посочи цифри за щетите.
"През последната счетоводна година имахме оборот от 28 милиона евро (31 милиона долара) в САЩ. Ако сега бъдат прибавени допълнителните разходи от наказателното мито от 25 %, никой няма да ни компенсира".
Бюлбекер засега е доволен от тазгодишния коледен бизнес, започнал с началото на подготовките за празничния сезон през септември.
"Продажбите бяха силни. За разлика от миналата година, имахме типично есенно време и можем да приемем, че декември също мина добре", разказва Бюлбекер. Студеното време има свойството да предизвиква апетита към шоколадова бисквитка, допълва той.
За Lambertz САЩ са вторият по важност пазар след Полша, където компанията има два завода.
"Там растем поетапно и вече сме добре представени в Wal-Mart и други вериги. Сега се избират сектори и страни, които изпращат големи количества от продуктите си за САЩ", уточнява Бюлбекер.
Шефът на Lambertz планира да използва панаира на сладкарски изделия в Кьолн в началото на февруари, за да прецени доколко компанията може да вдигне цените, приспособявайки се към новите мита.
"Американският потребител няма лесно да преглътне това", прогнозира той.