Това каза пред bTV министърът на транспорта Ивайло Московски. Той уточни, че идеята е капиталовият трансфер, който железницата получава от държавата в размер на 35 млн. лв. на година, да бъде събран за следващите 10 години.

В обществената поръчка ще бъде записано доставчикът да достави влакове за около 350 млн. лв., а да получава парите на 10 транша. По думите на транспортния министър, на базата на тази сума потенциалните доставчици ще се състезават с оферти.

„Ние ще обявим, че имаме възможност за 10 г. да изплащаме по 35 милиона, ще заложим какви видове, а те трябва да предложат колко на брой влакове могат да доставят", обясни министър Московски.

Подвижният състав на БДЖ, особено локомотивите, в някои случаи са на повече от 40 години, но това е състоянието на компанията. „Ние я заварихме с необслужвани дългове от над 850 млн. лв. Към момента компанията е с 393 милиона задължения", подчерта Ивайло московски.

„Постоянно се качвам на влак, не само в летните месеци", категоричен беше Московски, който настоя, че има влакови направления, които са с добри условия.

За новия транспортен коридор между София и Скопие министърът обяви, че в българската си част проектът София - Перник - Радомир ще е около 250 млн. евро. Остава допроектирането на участъка до Гюешево и македонската граница, чиято стойност ще стане ясна до края на годината.

Относно ТОЛ таксите Московски даде конкретни примери: „Между 8 и 10 пъти по-малко плаща един камион, който преминава през България, в сравнение с други страни в Европа. Освен това над 50% от трафика у нас е транзитен. Един камион прекосява България по най-натоварения трафик с еднодневна винетка за 10 евро. Същият камион в Сърбия плаща 70 евро, в Унгария - 84 евро, в Словакия - 101 евро, в Австрия - 115 евро, а в Германия до Хановер - 95 евро, което е средно между 8 и 10 пъти повече в сравнение с нашата страна."

Транспортният министър обясни, че има механизми, които могат частичо да компенсират натовареността към локалния бизнес. „Не би могло да се каже, че за местните фирми ТОЛ таксата няма да функционира по този начин, а за чуждите ще функционира, тъй като е дискриминационно условие, но има компенсаторни механизми, които могат частично да облекчат натовареността към местните превозвачи", обобщи Московски.

Той цитира доклад на Световната банка, според който, ако се промени винетната система за таксуване за превозни средства над 3,5 тона, приходите за държавата от този вид пътна такса би бил не по-малко от милиард лева на година.

„До 3,5 тона е разумно да си остане винетна система, защото става дума за личните автомобили на хората, бусовете и пикапите", каза още Московски.