"Изключително важни са талантът, работохолизмът и ориентираността на кандидата към постигане на целите, прецизиране и завършване на започнатото. И всичко това започва с умението да слушаме внимателно нашите клиенти, да работим деликатно и приключва с прецизното изпълнение на последния детайл от новата среда и с усещането, че е реализирана една тяхна мечта", споделя Алекс Ковачев, който е и следващият гост на Бисер Кунчев в рубриката "HR Guest".

Кой е той?

Алекс Ковачев е основател и идеен двигател на най-успешното и награждавано в световен мащаб интериорно студио в България. Заедно с екипа на IDEA, близо две десетилетия, работят по създаването на луксозни интериорен решения за жилищни и публични пространства, заведения, хотели, самолети, яхти и др. Създаването на уникална и индивидуална концепция за всеки проект е в основата на техния успех. От цялостната визия до най-дребния детайл, екипът на Алекс Ковачев създава дизайни, неподвластни на времето. Проектите му съчетават по възможно най-финия начин характер, стил, функционалност, уют, балансиран усет към високотехнологичните решения и специално ръчно изработени ефекти, мебели и осветление. Името на Алекс Ковачев е познато не само в България, но и по целия свят, проектите му живeят на 5 континента, а през 2019 г. е номиниран за дизайнер на десетилетието в световен мащаб от Международните награди за архитектура и дизайн. Алекс Ковачев е номиниран за дизайнер на десетилетието в световен мащаб от Международните награди за архитектура и дизайн.

Има ли неудобни и задължителни въпроси по време на интервю и каква продължителност е критерии за проявен интерес към кандидата?

Въпросите свързани с религия, семейно положение, политически пристрастия не са предмет на интервюто. Когато интервюто продължи около час и повече определено е индикатор за интерес към кандидата.

Кои са най-ценните съвети, които бихте дали на човек, който отива на интервю? Възможен ли е според вас подход, в който изпращате онлайн съветите си към кандидатите предварително за най-важното и през време на самото интервю да видите как се е подготвил наистина?

На кандидатите бих препоръчал да са спокойни, позитивни и усмихнати и да се представят така че след интервюта да са удовлетворени от себе си. Да, възможно е предварително онлайн да се изискат някои доказателства за работата на кандидата - това при нас е напълно възможно посредством предварително изпратеното портфолио, или задача, по която кандидатите да помислят/поработят и презентират на интервюто.

Колко важно е първото впечатление, когато видите един кандидат, още преди да сте задали въпроси и какви кандидати предпочитате: по-настъпателни или по-спокойни в подхода? Как отчитате фактора моментно Ваше и на кандидата настроение и как това се отразява в процеса на водене на интервю и изводите от него?

Разбира се първото впечатление е важно, но не е определящо, по-важно е поведението, отговорите, диалога с кандидата, референциите, които може да представи и обратна връзка от предни работодатели. Нямам конкретни предпочитания, но всеки кандидат проектирам спрямо задачите и целите които трябва да постигне, както и спрямо средата и колегите и екипите, с които ще работи. Разбира се, настроението и състоянието на кандидата и интервюиращия биха оказали влияние, но до вземане на решение се стига след събиране на допълнителна информация, така че да се намали риска от моментно взетите решения.

Вижте всички актуални обяви за стаж:
https://www.idealcandidate.bg/stajove

Кое е надделявало досега в опита Ви при избор на кандидат - възнаграждението или желанието за развитие в компанията? Бихте ли назначили кандидат, ако не отговаря на много от условията ви, но виждате сериозен потенциал да навакса и развие липсващото?

Желанието за развитие в компанията е водещо. Да, ако видя сериозен потенциал за развитие и порт-фолио или решена задача, които са ме впечатлили, бих направил компромис с някои от изискванията.

Как изглежда идеалният кандидат за работа във вашите очи и разбирания? Кои са трите най-ценни качества, които биха ви впечатлили? В какви корпоративни ценности възпитавате служителите си?

Изключително важни са талантът, работохолизмът и ориентираността на кандидата към постигане на целите, прецизиране и завършване на започнатото. И всичко това започва с умението да слушаме внимателно нашите клиенти, да работим деликатно и приключва с прецизното изпълнение на последния детайл от новата среда и с усещането, че е реализирана една тяхна мечта.

Времето и опитът научиха мен и екипа ми да слушаме два пъти повече отколкото да говорим. Изразяваме се преди всичко с дизайна, който създаваме. Вслушваме се внимателно в желанията и спецификите, за да изпълним заданието по възможно най-добрия начин и да създадем луксозно и функционално пространството, за което клиентите ни мечтаят и което изразява тяхната индивидуалност. Мисията ни е да създаваме интериори за щастлив живот или успешен и ефикасен бизнес. С това са свързани и корпоративните ни ценности, в които ангажираността, креативността, екипността и силна клиентска ориентираност са водещи.

Какви са впечатленията Ви от стажантските програми във вашата компания? Успявате ли да откриете достатъчно таланти, които да направят първите си кариерни крачки в нея? Какво мислите за новата вълна младежи, които идват от университетите?

От години практикуваме стажантски програми. Едни от най-добрите ни дизайнери и специалисти са стартирали своя професионален път и кариера като стажанти в компанията. И да, откриването на таланти между новата дигитална вълна младежи, които идват от Университетите в България и чужбина ме радва и вдъхновява.

Разкажете ни с няколко думи най-важните акценти от Вашите първи стъпки в кариерата. Ако се върнете назад във времето бихте ли променили нещо? Кой е най-важният момент, който предопределя Вашата кариера?

Първите стъпки бяха толкова отдавна - едва ги помня, ако трябва да бъда честен. Аз смятам, че важните акценти са ежедневна битка. Когато бях млад и прохождах в този бранш се борих с предизвикателството да изградя себе си като професионалист, днес се боря с това да изградя себе си като мениджър, собственик на бизнес и емпатичен изпълнител за нашите клиенти и колега за членовете на екипа. Извън това разбира се, имам ежедневни лични цели, който считам за стъпки към усъвършенстването си.

Промениха ли се критериите ви за оценка на работата на настоящи и бъдещи служители в условията на Ковид? Какви политики водите за стиковане на колектива и позитивна работна атмосфера?

За мен най-важно е прецизно и навреме свършената работа, за това до голяма степен дейността и работата ни по проектите продължи със същата интензивност и по време на COVID вълната, когато се налагаше в определени периоди да работим дистанционно. От друга страна дейността ни е екипна и изисква ежедневна и интензивна комуникация както между дизайнерските екипи, така и с партньори, доставчици и с клиентите. А това се реализира по-успешно, гъвкаво и бързо, когато сме заедно в офиса.

Кой работен модел предпочита вашата компания - работа в офис, в домашни условия или в зависимост от ангажиментите на всеки един? Очаквате ли след 2-3 години стандартното работно място да изглежда по различен начин?

Част от нашата работа е да дизайнваме, проектираме и изграждаме съвременни, енерго- и екологично ефективни модерни пространства за работа и отдих, които повишават качеството на живот, без да губят време и пари в стресови ситуации, така че сме с "ръка на пулса" в това отношение. Моето виждане е, че хибридният модел набира темпо и работодателите трябва да се съобразяват с изискванията на времето и на новото дигитално поколение, което е вече при нас, но в същото време те трябва да създават онази атрактивна, творческа и балансирана работна среда, която да привлича и задържа талантите.