По данни на браншовата организация няколкостотин хиляди моторни превозни средства в страната са предмет на принудително изпълнение. Реално обаче са отнети нищожно малък процент.
Способът не работи поради празнота в закона, категорични са и от Камарата на частните съдебни изпълнители, и от МВР. Наложените запори на МПС не пречат на собствениците им - длъжници да продължат да ги използват, поясни Георги Дичев.За да открият възбранения автомобил, съдебните изпълнители трябва да се превърнат в детективи и при евентуално успешно разследване да конфискуват съответното МПС. Процедурата е много скъпа и не се практикува, отбелязва експертът.
В други страни при налагане на запор на автомобил съобщението влиза в информационната система на полицията, патрулите по улицата го спират и се свързват със съдебния изпълнител, за да го изземе, разказа Дичев.
У нас няма такава система, категорични са от Камарата на частните съдебни изпълнители. Според официалния отговор на МВР, предоставен на БТА, се посочва, че "съгласно чл. 431, ал. 6 от ГПК при необходимост съдебният изпълнител може да поиска от органите на МВР спиране от движение на МПС, върху което е насочено изпълнение, за срок до три месеца. В нормативните актове, които уреждат дейността и правомощията на органите на МВР не са разписани основание и ред за временно спиране от движение на МПС по искане на съдебен изпълнител. В Закона за движение по пътищата мярката за обезпечаване на успешното провеждане на изпълнителните действия върху МПС не е предвидена. Налице е празнота в закона, която не може да бъде попълнена с прилагане на нормативни правила и процедури по аналогия, или чрез друг правен способ", пише в официалното становище на МВР.
Казусът кое е първо - Гражданският процесуален кодекс или Законът за движение по пътищата, е стигал нееднократно и до Върховния административен съд /ВАС/. Съдебната практика обаче е разнопосочна. И Камарата на частните съдебни изпълнители, и МВР се позовават на решения на ВАС, подкрепящи тяхната теза.
Според юристи в системата на МВР противоречивото решение на законодателя създава проблеми дори при издирване на МПС на длъжници на самото вътрешно министерство.
Три месеца е недостатъчен срок за това, мярката трябва да стане постоянна, споделиха пред БТА специалисти от ведомството. Проблемът може да се реши с поправка в Закона за движение по пътищата, смята Георги Дичев. От Камарата на частните съдебни изпълнители съобщават още, че кредиторите са готови да платят допълнително за услугата по издирване на възбраненото МПС. Сега на вътрешното министерство се плаща само за информация по 3 лв. на автомобил и процедурата свършва дотук.
У нас работят 157 частни съдебни изпълнители. До края на годината броят им ще достигне 165.