Търсенето на платина ще надхвърля предлагането. Това се посочва в доклада на компанията Johnson Matthey (JM) за устойчиви технологии. Очакването е, че потреблението на платина от автомобилния сектор ще се увеличи с 11%, а инвеститорите ще трупат от метала, което ще увеличи търсенето общо с 19 % до 7,46 млн. унция. В докладът се разглежда и постъпването на метали от страна на рециклиращата индустрия.

Производителите на автомобили ще използват повече платина и по-малко паладий през тази година, което ще доведе до недостиг на платина за пръв път от 2020 г. и ще върне към равновесие дефицитния по-рано пазар на паладий. Това се казва в новия доклад на компанията Johnson Matthey, публикуван тези дни.

Двата метала се използват наред с родий за почистване на газовите двигатели, въпреки че платината се използва и в други сектори от индустрията, както и в бизнеса с бижута. Платината струва около 1050 долара за унция и е по-евтина от паладия, който е около 1500 долара за унция, а родият се оценява на около 7500 долара за унция и производителите на автомобили използват повече платина и по-малко паладий и родий, за да намалят разходите. В същото време производството на тежкотоварни автомобили расте, а електромобилите отнемат дял от пазара на леките коли с двигатели с вътрешно горене, при които се използват много паладий и родий.

Компанията Johnson Matthey посочва в доклада си, че очаква потреблението на паладий в автомобилния сектор да се увеличи с 11 %, а инвеститорите да трупат метал, което ще увеличи общото търсене с 19 % до 7,46 млн. унция. Предлагането би трябвало да се увеличи с 5% и заради нарастващото ниво на рециклирани превозни средства, но на пазара, както и преди няма да достигат 128 000 унция, смятат от JM. Това е значителна промяна в сравнение с миналогодишния излишък от 740 000 унция.

3eNews