За първи път, откакто Москва започна война срещу Украйна преди повече от две години, се очаква ЕС да насочи санкционната си базука към доходоносния газов сектор на Русия. Но сложените на масата предложения ще засегнат само малка част от милиардите, които Москва ежегодно получава от продажбата на втечнен природен газ, много от които отиват във военната хазна, пише "Политико".

Европейската комисия е готова да пусне предложение за забрана на пристанищата на ЕС да препродават руски LNG веднага след петък, според трима дипломати от Брюксел. Комисията също така ще поиска ограничения за три предстоящи руски проекта за втечнен природен газ, добавят те.

Мерките ще бъдат част от 14-ия пакет от санкции на Брюксел.

Санкциите за втечнен природен газ (LNG) са насочени към задушаването на един доходоносен бизнес за Москва, който осигурява движението на енергийните й товари по целия свят. Както обаче е записано в проектопредложенията, все още подлежащи на промяна, санкциите ще засегнат само около една четвърт от печалбите на Русия от LNG от 8 милиарда евро, според експертите и данните, анализирани от "Политико".

Това се случва на фона на многократни предупреждения, че усилията на ЕС и Запада да спрат приходите на Москва от изкопаеми горива до голяма степен са се провалили. Въпреки че ЕС забрани вноса на руски въглища и суров петрол по море, многобройни вратички и тактики за отклонение поддържат паричния поток към Кремъл.

Междувременно ЕС не постигна голям напредък по отношение на наказанието на LNG сектора на Москва. Въпреки че през миналата година този тип гориво представляваше само 5 процента от общото потребление на газ в ЕС, то остава дойна крава, на която Кремъл разчита, за военните действия.

Франция, Испания и Белгия са най-големите транспортни центрове за LNG, голяма част от който след това се изнася за други страни, включително Германия и Италия.

Разчупване на леда

Прекратяването на препродажбата на руски втечнен природен газ в ЕС ще накара Москва да преразгледа настоящият си бизнес модел, а това ще струва скъпо.

Нямайки достъп до европейските пристанища, като удобна спирка за престой, Русия ще трябва да използва специално оборудвани ледоразбивачи, които са в недостиг за преодоляване на ледовете на Арктика, така че да осигурят доставки за Азия.

Според Лаура Пейдж, експерт по газа от компанията за анализи Kpler, това би навредило на огромния руски завод за втечнен природен газ Ямал на стойност 27 млрд. долара в далечния север на Сибир.

"Ако не могат да трансбордират в Европа, може да се наложи да използват своите танкери за по-дълго транспортиране", каза тя. По думите й това означава, че Русия "може да не успее да осъществи толкова много товари от Ямал, защото техните кораби не могат да се връщат обратно толкова бързо."

Промяната ще пробие дупка от 2 милиарда евро в приходите на Москва от втечнен природен газ въз основа на данните от миналата година, каза Петрас Катинас, енергиен анализатор в мозъчния тръст "Център за изследване на енергията и чистия въздух".

Това са много пари, но те представляват само 28 процента от печалбите на Русия от LNG и малко над една пета от износа й за ЕС през миналата година.

По думите на Катинас, забраната "е добра първа стъпка напред", но "не е достатъчна", ако ЕС иска да ограничи паричния поток на Кремъл.

Междувременно потенциалните санкции срещу руски газови проекти - включително Arctic LNG 2, неговия завод в Мурманск и терминала за LNG UST Luga - са "хартиен тигър", казва Катинас, тъй като по никой от тях в момента не се изпращат товари до Европа.

Предложенията на ЕС също са съпроводени с правни усложнения

В зависимост от това как Комисията определя "трансбордиране", вносителите, които вероятно ще бъдат най-засегнати, ще бъдат испанската Naturgy, френската Elengy и белгийската Fluxys, казва Петрас Катинас. Всички те имат дългосрочни договори, свързани с руския Yamal LNG.

"Засега не е ясно дали санкциите на ЕС ще позволят на тези компании безопасно да прекратят договорите си едностранно, без да бъдат изправени пред санкции или правни действия от руските си партньори", добави той.

Говорител на Fluxys заяви, че ще "изпълни напълно" санкциите, ако бъдат наложени, но отбеляза, че компанията не контролира произхода на LNG, съхраняван в нейните съоръжения и че е "задължена да спазва договорните споразумения" със своите клиенти .

Elengy и Naturgy не отговориха на искания за коментар. Novatek, Gazprom и RusGazDobycha, собствениците и операторите на руски проекти за втечнен природен газ, които се обсъждат за санкции от ЕС, също не отговориха на въпросите на "Политико", отбелязва изданието.

Непостоянен успех

Досега ЕК отказваше въвеждане на санкции за транспортирането на LNG въпреки многократните искания от балтийските страни и Полша. Новото предложение обаче изглежда бързо събира политическа подкрепа.

"Като част от новия пакет от санкции срещу Русия, федералното правителство призовава за постепенно прекратяване на трансбордирането на руски LNG в европейските пристанища", каза белгийският министър на енергетиката Тине ван дер Стратен във вторник. "Трябва... да спрем да пълним военните запаси на Путин.", добавя той.

Германският министър на икономиката Роберт Хабек каза през миналата седмица, че силно подкрепя ограниченията за доставките на втечнен природен газ от Москва, а одобрението е от решаващо значение предвид размерите на Германия. Министърът на енергетиката на Италия Джилберто Пичето-Фратин каза пред "Политико" в неделя, че страната няма причина да се противопоставя на такива санкции.

Натискът върху страните от ЕС също се увеличава да затегнат санкциите върху руските изкопаеми горива, като се има предвид, че някои са с намаляваща се възвръщаемост. Само през тази седмица група застрахователи на океански танкери, контролиращи голяма част от световния пазар, нарече мярката на Г-7 за ограничаване на приходите от петрол на Русия до 60 долара за барел "все по-неприложима", тъй като Москва разчита на паралелна търговия, извършвана от кораби в сянка извън контрола на Запада.

Все пак Брюксел може да се сблъска със затруднения, тъй като не всичките 27 държави членки може да не се съгласят с новите санкции по отношение на доставките на LNG. Унгария, например, може да наложи вето на хода в светлината на историческото си досие за блокиране на ограниченията за руски газ по принцип.

Междувременно за други пакетът от санкции е антиклиматичен.

"Разочароващо е... че чакахме толкова дълго време за предложението за 14-ия пакет", смята дипломат от ЕС, който пожела анонимност.

Санкциите са "предназначени да навредят на руската икономика и нейната способност да води война в Украйна. Още повече (причината, е че) 14-ият пакет трябва да бъде изчерпателен и силен.", добави той.