Лансираната вчера от министъра на икономиката инициатива за предлагане на хранителни стоки на достъпни цени обяснимо привлече широко внимание. Богдан Богданов стана поредният министър, който опитва да привлече големите търговци на страната на правителството в опита му да тушира влиянието на високата инфлация, особено на по-бедната част от населението.

Най-общо идеята е търговските вериги доброволно да започнат да предлагат храни от няколко основни групи стоки на възможно най-ниска цена, като на тя ще се показва на своеобразно табло.

Всъщност високата инфлация принуди много държави да опипват и да постигат споразумения с търговци и производители - с променлив успех, или направо да се налагат.

За разлика от предишни опити, минали първо през медиите, Богданов избра да започне с анонс пред най-заинтересованите - по време на форума "More than trade" ("Повече от търговия"), организиран от Сдружението за модерна търговия (СМТ). Това е организацията, в която членуват компании с повече от 1000 търговски обекта и близо 23 000 служители в цялата страна.

Правителството не планира да налага административни мерки като таван на цените на основни хранителни продукти. Водят се разговори с търговските вериги те доброволно да определят седмични продукти с по-ниски цени, коментира днес премиерът Николай Денков.

"Това е наша обща задача - да свалим инфлацията, от една страна. Предпочитаме да опитаме без административни рестриктивни мерки. Не е обсъждаме налагането на административни мерки. Те обикновено дават краткосрочен резултат. Ще опитаме по този начин. Има предварителни разговори, има съгласие, да се опитаме с едно благородно съревнование между тях да спечелят клиенти", отбеляза Денков, цитиран от БНР.

Каква е идеята

"Достъпно за вас" - това е мотото на инициативата. От заявеното от министър Богданов при изказването му на форума, става ясно, че идеята предстои да бъде обсъдена с бизнеса. Всяка седмица веригите, които решат да се включат, ще предлагат храни на възможно най-ниската за тях цена от няколко основни групи - хляб и зърнени храни, месо и месни продукти, млечни продукти, яйца, които са в малката потребителска кошница.

Малката потребителска кошница съдържа 100 социалнополезни и жизненонеобходими стоки и услуги. Теглата за изчисляване на инфлацията за тази "кошница" представляват относителните дялове на паричните разходи на най-нискодоходните 20% от домакинствата, според НСИ.

Задачата е обща и тя е да се свали инфлацията от една страна и да се повиши доверието на потребителите в съвместните усилия на държавата и големите вериги - от друга, изтъкна Богданов, цитиран в съобщение на министерството. Той е категоричен - няма да се иска търговските вериги да продават продуктите под определена цена или да имат таван на надценките (както предлагаше дори със закон последното служебно правителство), "този път инициативата е на принципа на доброволното партньорство и синхрон между държавата и бизнеса".

По план кампанията трябва да стартира през ноември. Тя няма задължителен характер и няма да бъдат налагани административни ограничения, напротив - ще бъде отворена възможност за конкуренция и за повишаване информираността на българските потребители, отбеляза Богданов.

По-конкретно, очаква се търговските вериги да поставят своеобразно информационно табло с най-добрата за потребителите цена, на която могат да се предложат някои от продуктите от дадена стокова група. Фиксираните цени на седмична база ще се подават и на НСИ.

За по-голяма информираност Министерството на икономиката предлага продуктовата кошница за съответната седмица да се включи в брошурите на веригите, включително и в дигиталните им издания.

Какво може да се обърка

Правителството посочи стоките, което може да не се хареса на търговците.

Богданов призова търговските вериги да работят по-тясно и с производителите. Инициативата не трябва да става за сметка на производители или дистрибутори на по-ниско ниво от веригата за доставки, обърна внимание министърът, имайки може би предвид честите случаи на спорове за натиск, цени, такси, надценки и отстъпки.

Наред с това Министерството на икономиката ще предложи конкретен базов механизъм, който ще послужи за основна рамка, с която всеки един, който реши да се включи в инициативата, следва да се съобрази.

Синдикат не хареса предложението

Президентът на КНСБ Пламен Димитров определи като "наивно" очакването с новата инициатива на министерството на икономиката "Достъпно за вас" да се овладеят спекулативните процеси в цените. "Инфлацията не се бори с табелки и със сайтове, а с пазарни механизми. Регулаторните органи в една пазарна среда са основният механизъм, през който трябва да се наложи пазарна среда, тоест, реална конкуренция, и да се елиминират и минимизират, ако има някъде - ние не твърдим, че има, без да можем да ги докажем - картелни и други образувания, които създават непазарни цени. Няма никакво обяснение защо яйцата са най-скъпи в България, защо прясното мляко е най-скъпо от целия Европейски съюз. Пазарно обяснение няма, логическо обяснение няма", коментира Димитров, цитиран от БНР.

Все още няма коментар от търговските вериги.

Френският опит удари на камък

С огромно предлагане и с изключително гъста мрежа от малки и големи магазини Франция приложи през месец март подобна схема - "Антиинфлационната кошница" в супермаркетите. Тогава инфлацията прескочи 7% - твърде необичайно висока за страната. Търговците на дребно на хранителни стоки приеха идеята на правителството да предлагат на клиентите "възможно най-ниските цени" за тримесечен период за набор от продукти по техен избор. Целта беше да се подпомогнат хората с по-ниски доходи.

Но изтъкнаха, че сами ще изберат стоките, няма нужда правителството да им налага унифицирана кошница.

"Карфур" (Carrefour), най-голямата верига за хранителни стоки в Европа, анонсира собствена селекция от 200 по-евтини стоки на цени от под 2 евро, като цената им ще бъде замразена за три месеца (до 15 юни).

"Казино" (Casino) надцака, като обяви, че ще предложи 500 стоки за по-малко от 1 евро също за 3 месеца.

Някои не се присъединиха, като супермаркетите "Льоклерк", но заявиха, че целта им е да предлагат най-ниски цени.

През юни инициаторът - министърът на финансите на Франция Бруно Льо Мер, каза, че е осигурил обещанието на 75 водещи хранителни вериги да намалят цените на стотици продукти от юли, като отразят в ценообразуването по-ниските разходи за суровини. Но подчерта, че по-малко от половината от тях са изпълнили обещанието си и желанието му е повече участници да се присъединят към усилията.

През август министърът отново събра представители на търговските вериги. Този път с по-малък успех - след срещата лобистката група в търговията на дребно "Фдереация за търговия и дистрибуция" (Federation du Commerce et de la Distribution (FDC)) заяви, че само 25 от 75 големи групи за потребителски стоки са се съгласили да намалят цените и то само за ограничен брой продукти - информацията е на Ройтерс към 30 август 2023 г. Групата обвини глобалните мултинационални компании за високите разходи за живот.  

Шефът на веригата за хранителни стоки "Мускетарите" (Les Mousquetaires) каза, че не очаква цените в супермаркетите да паднат значително преди март следващата година и повтори предупреждението на конкурентна група, че френските потребители харчат по-малко поради твърдо установилите се високи цени.

Тиери Котияр, чиято група има повече от 3000 магазина във Франция, каза че потребителите са намалили пазаруването в супермаркетите с около 5% и купуват по-малко пресни продукти като риба и месо.

"Това е предизвиква безпокойство, тъй като французите консумират по-малко... Това не е добре за икономиката, не е добре за бизнеса", каза той.

Александър Бомпард (шефът на "Карфур") също предупреди, че високите цени са принудили потребителите да направят огромни съкращения на разходите за стоки от първа необходимост и призова правителството да отложи приемането на закон, който поставя таван на промоциите, които търговците на дребно могат да предложат.

Търговците на дребно разкритикуваха закона, приет тази година, който разширява действието на тавана от 34% за промоциите, които могат да прилагат продукти от храни до такива за разкрасяване и хигиена.

Бомпард призова правителството да отложи с една година прилагането на закона, който трябва да влезе в сила през март 2024 г.

Франция продължава да поддържа сравнително висока инфлация - 5,7% през септември на годишна основа.

Мерките на други страни

Високите цени на храните са проблем за всички европейски правителства.

Тази година британската служба за защита на конкуренцията заяви, че ще засили работата си по цените на хранителните стоки. Миналия месец италианското дясно правителство се споразумя за "антиинфлационен пакт" с производителите и търговците на дребно за задържане на цените на пастата и други основни храни.

В Унгария премиерът Виктор Орбан наложи задължителни намаления на цените на някои основни хранителни продукти.

В Португалия правителството обяви през март пакет за подпомагане на семейства с ниски доходи, включително премахване на данъка върху добавената стойност върху основните хранителни продукти.

Споразумения се постигат и в Канада. Петте най-големи вериги за хранителни стоки предоставиха на федералното правителство в началото на октомври плановете си за стабилизиране на цените на храните, каза министърът на индустрията Франсоа-Филип Шампан. Той уговори ръководителите на Loblaw, Sobeys, Metro, Costco и Walmart, като им каза, че правителството иска да види плановете им за стабилизиране на цените до Деня на благодарността (23 ноември). Веригите за хранителни стоки обещаха повече отстъпки, замразяване на цените и информационни кампании за съпоставяне на цените, похвали се министърът.