Пандемията потопи автомобилния пазар в България и в цяла Европа
Сривът в продажбите лъсна в първия пълен месец с ограничения, какво ли ще покажат данните през втория
Автомобилният пазар в Европа е продължил спада си през април, свивайки се със 76,3 на сто на годишна основа заради последиците, причинени от карантинните мерки в борбата срещу разпространението на новия коронавирус. Това обяви в днешния си доклад Европейската асоциация на автомобилните производители (ЕААП - ACEA).
Коронавирус пандемия
- Френски министър призова автомобилостроителите да се върнат в родината
- Рестарт за автомобилната индустрия в Европа
- Словакия възобновява работата на откритите пазари и автокъщите
- Автомобилните заводи в Турция подновяват производството до май
- Смекчените мерки съживяват най-големия автомобилен пазар в света - китайският
Април - първият пълен месец с въведени ограничения, доведе до най-силния месечен спад в търсенето на автомобили, откакто се води такава статистика. Тъй като повечето центрове за продажби в целия ЕС бяха затворени, броят на продадените нови автомобили спадна от 1 143 046 броя през април 2019 г. до 270 682 броя миналия месец.
Всеки от 27-те пазара в ЕС отбеляза двуцифрен спад през април, но Италия и Испания претърпяха най-големи загуби, като регистрациите на нови автомобили спаднаха съответно с 97,6% и 96,5%. По отношение на другите основни пазари търсенето спадна с 61,1% в Германия, докато Франция свиването бе с 88,8%.
От януари до април 2020 г. търсенето на нови леки автомобили в ЕС се сви с 38,5% заради въздействието на коронавируса върху резултатите от март и април. За този период регистрациите паднаха наполовина на три от четирите ключови пазара на ЕС: Италия -50,7%, Испания -48,9% и Франция -48,0%. В Германия търсенето се сви с 31,0% през първите четири месеца на 2020 г.
Регистрациите на нови коли през март спаднаха с 55,1 на сто.
В България през април тази година са продадени 824 нови коли в сравнение с 3008 през април миналата година, което е спад със 72,6 на сто. Данните на европейската автомобилна асоциация показват, че за периода януари - април 2020 г. продадените нови леки автомобили са 6751 при 11 427 през същия период на 2019 г. - спадът е с 40.9%.
Какво е положението при марките
Особено силно засегнати са френските концерни, при които спадът за периода януари април 2020 г., сравнен със същия период на 2019 г., е много сериозен. Доставките на групата Рено (Renault) с нейните марки Дачия, Лада и Алпин, са се сринали с 47%. Само за април (на годишна основа) сривът е 79%.
При Пе Ес А (PSA) с марките Пежо, Ситроен Опел/Воксхол и Ди Ес - четиримесечният спад е с 44.4%., а априлският - 81.2%.
Най-голямата автомобилна група в Европа - Фолксваген (VW Group) с едноименната марка, с Шкода, Ауди, Сеат, Порше и с другите марки като Бентли, Бугати, Ламборгини, бележи спад от почти 33% (за април спадът е 72.7%).
Спадът при Даймлер (Daimler) с марките Мерцедес и Смарт е 37.2% (за април - 78.8%). При Бе Ем Ве (BMW Group) - 27.3% (за април - 65.3%).
Какви са прогнозите
Международната рейтингова агенция Мудис (Moody's) преразгледа към понижение прогнозата си за световния автомобилен пазар и вече очаква годишен спад от 30 процента в Европа и 25 процента в САЩ. Китайският пазар ще се свие "само" с 10 процента.
За насърчаване на продажбите автомобилостроителите и подизпълнителите се опитват да получат нови правителствени помощи, каквито бяха премиите за закупуване на кола, въведени след финансовата криза през 2008-2009 година.
Ситуацията в САЩ изглежда не толкова мрачна. През април продажбите на автомобили са намалели с 46%, но анализаторите прогнозират по-малък спад - 30 процента, през май.