От прага на COVID-фалита до международна експанзия: Кой ще произвежда електромобили у нас
В историята имаме доста заявки като от Next.e.GO, но почти никоя не се реализира, а случилите се приключиха бързо
България отдавна мечтае за производство на автомобили. А от десетина години насам - и за електрически. Към момента обаче мащабно производство така и не успяхме да реализираме. Сравнително краткосрочно реализирани случаи имаме по времето на соца - FIAT, Bulgarrenault, Москвич. А след демократичните промени, в средата на 90-те, вече несъществуващата британска марка леки коли Rover за кратко се сглобяваше във Варна. Моделът Maestro започна да слиза от поточната линия през есента на 1995 г. и спря в средата на 1996 г. След това, отново не за особено дълъг период (между 2012 и 2017 г.), сглобявахме няколко модела от китайската марка Great Wall, но и там нещата приключиха злощастно за българското автомобилостроене. Опити с други производители от различни краища на света имаше и преди и след това, но те също останаха само в сферата на илюзиите.
Още по темата
- Apple най-вероятно ще произвежда електромобили
- Революционно изобретение зарежда електромобил за 10 минути
- 602 чужди компании искат да инвестират у нас: Ще имаме ли завод за електромобили
- Петков: До 2 години в България ще се произвеждат електромобили
- Siemens ще изгражда зарядна инфраструктура за електромобили в Русия
- Компания за електромобили ще инвестира у нас 280 млн. лева
От около две седмици насам активно се говори, че България ще има завод за производство на електромобили от иновативната германска марка e.GO. Миналата събота даже подписахме с компанията Next.e.GO Mobile споразумение за голяма инвестиция, изграждането на завод и започването на производство. Всичко дотук изглежда перфектно, но дали ще се случи или отново ще ни мине черна котка път, все още не е ясно.
Коронакризата почти е фалирала компанията
Компанията Next.e.GO Mobile SE е основана през 2015 г. като стартъп с името e.GO Mobile AG в Аахен от професора от местния университет Гюнтер Шух. За него това не е първи такъв стартъп. Пет години по-рано Шух е съосновател на компанията StreetScooter, която е създадена, за да произвежда електрически микрованове. През 2014 г. тя е купена от Deutsche Post.
В рамките на първите две години от основаването си e.GO Mobile създава първия си прототип. През март 2017 г. го представя на технологичното изложение CeBIT, което се провежда в Хановер. Два месеца по-късно компанията започва да приема и предварителни поръчки за модела си e.GO Life. За година успява да получи 3200 заявки за своя малък градски електромобил.
Междувременно е изградена и фабриката за производството им, отново в Аахен. Официално е открита през юли 2018 г., като капацитетът й е до 30 000 автомобила годишно. Първият клиенти, получил своя e.GO Life, е премиерът на Северен Рейн-Вестфалия Армин Лашет, който към момента е сочен като фаворит за наследник на Ангела Меркел като канцлер на Германия. Освен него, като първи собственици на иновативния електромобил могат да се похвалят ректорът на Аахенския университет проф. Улрих Рюдигер и кметът на Аахен Марсел Филип. След тях малко по малко и не толкова именитите клиенти на компанията започват да получават своите e.GO Life.
Всичко върви добре, до края на първото тримесечие на 2020 г. са доставени над 500 електромобила. Разгръщането на пандемията от COVID-19 обаче донася сериозни проблеми на e.GO Mobile. Заради проблемите с доставките на компоненти, както и финансови, през април компанията подава молба за обявяването й в несъстоятелност. В крайна сметка обаче тя е спасена. През септември бива придобита от нидерландската, но оперираща основно от Дюселдорф, nd Industrial Investment B.V., като специално създадената от него за целта компания Next.e.GO Mobile SE става собственик и на всички дъщерни дружества. Така се стига и до промяната на името от e.GO Mobile AG на Next.e.GO Mobile SE. След това, в началото на настоящата година, производството на електромобили в Аахен се възобновява.
Има сделка за изграждане на завод и в Гърция
Миналата събота, когато икономическият министър Кирил Петков сложи подписа си от българска страна под документи, обяви, че сме се конкурирали с още 3 държави в нашия регион за привличането на Next.e.GO Mobile и изграждането на завод. Той не спомена кои са те, но се знае, че подобен проект има и в Гърция.
В края на миналата година Държавната агенция за насърчаване на инвестициите и търговията в южната ни съседка и Next.e.GO Mobile SE постигнаха първоначално споразумение за изграждане на завод за електромобили. Оказва се обаче, че тяхната и нашата фабрика няма да са конкуренти, поне според официалната версия. Стратегията на германската компания е не да има мегазавод някъде, а да оперира с повече, но по-малки, които да осъществяват доставките в даден регион. Така, поне засега, в Европа се очертава да работят 3 фабрики - съществуващата в Германия и бъдещите в Гърция и България. В процес на напреднали преговори е изграждането на заводи в Мексико и Тайланд, а междувременно се водят разговори и в Китай. Така че поне засега нещата изглеждат обнадеждаващи. Но да видим, тъй като подобни случаи е имало и преди.
Какво показа историята?
Дали този път страната ни наистина ще има свое автомобилопроизводство, за което мечтае от десетилетия, че даже и в най-модерната му част - електромобилите, или отново ще се разминем с този блян? Както се казва в една руска поговорка - ще поживеем и ще видим. Досега историята показва, че дори и при няколко реални опита, нещата или се размиват някъде във времето, или нещо започва да се случва наистина, но не продължава дълго.
Опитите на България да започне производство на електромобили датират не от вчера. Още преди 15-ина години се заговори, че имаме голям потенциал в тази сфера предвид факта, че през 70-те и 80-те години на миналия век "Балканкар" бе световен лидер в производството на електрокари. Затова и редица експерти отбелязваха как бившите заводи за електрокари, както и тези за акумулатори, заедно с новите за всякакви автомобилни части и компоненти, са напълно в готовност да започнат сглобяване и доставки на основни компоненти.
Реални надежди, и то сериозно подплатени, се появиха преди десетина години, когато започна изграждането на завода на "Литекс Моторс" в ловешкото село Баховица. Там, след като първоначално трябваше да тръгне сглобяването на няколко модела на китайската марка Great Wall, на по-късен етап се плануваше да започне и такова на електрически модел. Първите сглобени у нас китайски коли слязоха от конвейра през 2012 г., но близо година по-рано, на Автомобилен салон София 2011 г., у нас бе показан прототипът на електромобила Voleex C20 EV, който първо щеше да започне да се произвежда в Китай, а след известно време и в Баховица. В крайна сметка обаче "Литекс Моторс" фалира през 2017 г., асемблирането на китайски коли у нас спря, а сглобяването на електромобили там остана само мечта.
Електрически автобуси
Електромобилно производство в България обещаваше и един от китайските гиганти. Преди няколко години компанията BYD бе обявила съвместна инвестиция с български партньор за изграждане на завод за електрически автобуси в Брезник. Плановете бяха за инвестиция от 135 млн. евро, която ще доведе до разкриването на 150 нови работни места, а заводът ще прави между 40 и 60 автобуса месечно. В крайна сметка обаче той не заработи изобщо.
Планове за завод за електрически автобуси имаше и в Панагюрище. Там интересът беше от руска компания, която си партнира с финландска. Идеята им бе да се разкрие производство в държава от ЕС, за да може след това по-лесно продукцията да се реализира на европейския пазар. Очакванията бяха да се отворят 140 нови работни места. И този проект обаче пропадна.
Амбиции да отвори завод за електрически автобуси имаха и други китайски компании, освен BYD. Една от тях от години развива успешен бизнес у нас - Zhengzhou Yutong Bus, която първо достави модерни автобуси, отговарящи на най-строгите еконорми от марката си Yutong на Столична община, а впоследствие спечели конкурса за доставка и на електробуси за София. Така преди няколко години от Zhengzhou Yutong Bus обявиха официално, че искат да направят завод за електрически автобуси у нас, тъй като компанията отдавна ги продава в Европа и освен у нас, нейни продукти се движат в Испания, Франция, Чехия, Норвегия, Румъния, Словакия и др. Чрез завода си у нас Zhengzhou Yutong Bus искаше да задоволи търсенето и улесни доставките си за тези и други европейски държави. Но и в този случай до реализация на проекта и отварянето на завод не се стигна.
Същата съдба сполетя и опит компания от Нидерландия да създаде завод за електробуси у нас.
Последният засега опит за електрически автобуси, произвеждани у нас, е отново с китайска компания - Jiangsu Alfa Bus. В началото на миналата година в Пекин компанията подписа меморандум за разбирателство с Българската агенция за инвестиции. Според съобщението на Министерски съвет тогава, китайците искат да направят завод и развоен център у нас, планират инвестиция от 25 млн. евро и разкриване на около 250 нови работни места. Към днешна дата обаче повече развитие няма.
Кои са "белите лястовици"
От друга страна пък в момента нещата за електрическите коли изглеждат малко по-сериозно, поне на първо четене. Next.e.GO дойдоха, показаха се пред обществото, имат и български партньор в лицето на собственика на ловешкия завод "Балкан" - "Адванс Пропъртис" на братя Домусчиеви. Компанията им пък е акционер с малко под 50% в учреденото вече дружество "Некст.е.ГО България" АД.
Другата "бяла лястовица" за българско електромобилостроене е в буйно развиващата се в последните години "Тракия икономическа зона". Там има проект за завод за производство на товарни електромобили. Става въпрос по-точно за малки камиончета, които да се използват за превоз на стоки из градовете. Според изказване на изпълнителния директор на "Тракия икономическа зона" Пламен Панчев, идеята е на входа на Пловдив да се направи център, където големите ТИР-ове да разтоварват стоката, която за превоза до вътрешността и из града да се поема от електрическите камиони, произведени у нас. Такива проекти могат спокойно да се реализират и из други градове у нас. А в същото време могат да се използват и от "Български пощи" и куриерските фирми.