Темпът на покачване на цените в супермаркетите в Обединеното кралство достигна нов връх през годината до май поради кафето, шоколада и нехранителни стоки.

Британският консорциум за търговия на дребно (British Retail Consortium - BRC) и NielsenIQ заявиха, че общият процент на инфлация на хранителните стоки е достигнал 9%, съобщи Би Би Си (BBC).

Докато цените на пресните храни са паднали незначително, цената на по-трайните стоки като кафе и какао е скочила.

Правителството смята да поиска от супермаркетите да поставят таван на цените на хранителните продукти, за да помогне за посрещане на увеличените разходи за живот.

Евентуалното споразумение ще бъде доброволно и се смята, че ще ограничи разходите за основни храни като хляб и мляко.

Но BRC отхвърля ограниченията, заявявайки, че правителството трябва да се съсредоточи върху намаляването на бюрокрацията, така че ресурсите да могат да бъдат "насочени към поддържане на цените възможно най-ниски", за разлика от "пресъздаването на ценови контрол в стил от 70-те години на миналия век".

В понеделник веригата за търговия на дребно Sainsbury's намали цената на повече от 40 свои продукти със собствена марка, включително сирене, кисело мляко и сметана.

"Винаги, когато плащаме по-малко за продуктите, които купуваме от нашите доставчици, ние ще прехвърлим спестеното в полза на клиентите", каза Риан Бартлет, търговски директор за хранителните продукти в компянията.

Данните на BRC и NielsenIQ, обхващащи седмицата между 1 и 6 май, показват, че общата инфлация на храните е спаднала от 15,7% през годината до април на 15,4%.

Въпреки спада обаче достигнатото е вторият най-висок темп на инфлация на храните в историята.

Спадът в темпа на покачване на цените не означава, че разходите за храна са намалели, това просто означава, че те се покачват с по-бавни темпове, отбеляза BBC.

Междувременно темпът на поскъпване на нехранителните стоки нараства от 5,5% през годината до април до 5,8% през май. Това се случва, въпреки че супермаркетите правят "сериозни отстъпки" за стоки като обувки, книги и стоки за развлечения, според Хелън Дикинсън, главен изпълнителен директор на BRC.

Ръстът на цените за дълготрайни храни - стоки, които могат да се съхраняват при стайна температура, се е повишил през годината до май от 12,9% на 13,1%. Това е най-бързото увеличение на цените на тези храни в историята, според BRC и NielsenIQ.

"Цената на шоколада и кафето се повиши поради продължаващите високи глобални разходи за тези стоки", отбеляза Хелън Дикинсън.

Британската медия открои в този смисъл войната в Украйна, енергийната криза, в т.ч. вискоите цени на природния газ, неблагоприятните метеорологични условия в някои части на Европа и Африка.

Вярно, цените на газа падат, но търговците на дребно твърдят, че отнема време, докато намаляващите производствени разходи се отразят на цените на продуктите по щандовете на магазините поради дългосрочните договори, които обикновено подписват с производителите на храни. 

"Търговията на дребно с храни е конкурентна, така че се надяваме, че намаленията на цените напоследък да са знак, че инфлацията при пресните храни вече е достигнала своя връх, но процесът ще е по-бавен за дълготрайните", коментира Майк Уоткинс, ръководител на екипа за наблюдение на търговията на дребно и бизнеса в NielsenIQ.