Страните членки на ЕС продължават да се колебаят дали да наложат допълнителни мита на китайските електромобили, както предложи миналия месец Европейската комисия, предаде Ройтерс, цитирана от БТА. Или пък не.

Германия, чиито автопроизводители през миналата година са реализирали 1/3 от продажбите си в Китай, иска да отмени налагането на нови мита, докато Франция е сред най-твърдите поддръжници на мярката.

Мнозинството страни членки пък продължават да се колебаят и да оценяват положителните и отрицателните страни на един такъв ход, посочва агенцията, като се позовава на неформално проучване сред управляващите.

В четвъртък, 4 юли, ЕС формално трябва да обяви временното налагане на нови мита, които варират от 18% до 38,1% в зависимост от марката на електромобила. Временните защитни мерки, които ЕС обяви, се очаква да влязат в сила от 4 юли. Например за Би Уай Ди (BYD) е предвидено мито от 17,4 на сто, за "Джийли" (Geely) - 20 на сто, а за Ес Ей Ай Си (SAIC) - 38,1 на сто. Различните мита са определени в зависимост от сътрудничеството, оказано от съответната китайска компания при проучването, извършено от Еврокомисията.

Действащото мито за внос от трети страни е 10%.


Какво се оказва

Производствените разходи за електромобил в Китай са с 1/3 по-ниски, отколкото в Европа, циклите в развойната дейност са по-кратки от тези на глобалните конкуренти, а китайските производители разширяват пазарния си дял с "агресивно ценообразуване". Това установи изследване на консултантската компания "Аликс партнърс" (Alix Partners).

Анализаторите от "Каунтърпойнт ризърч" (Counterpoint Research) пък смятат, че Китай ще държи над 50-процентен дял от глобалния пазар на електромобили до 2027 г., а в САЩ и Европа това ще продължи поне до 2030 г.


През октомври страните членки трябва да гласуват дали мярката да стане постоянна. Тя може да бъде спряна, ако срещу нея гласуват поне 15 страни членки, представляващи 65 на сто от населението на Общността.

Франция, Италия и Испания, които представляват 40 на сто от жителите на ЕС, засега подкрепят налагането на новите мита. "Европа трябва да защити своите компании, ако те са изправени пред нелоялна конкуренция", се посочва в изявление на испанското министерство на икономиката.

Дебатите по темата продължават в Чехия, Полша, Гърция и Ирландия, а дори не е започнал в Белгия, където управлява служебно правителство, и в Нидерландия, чийто нов кабинет току-що встъпи в длъжност.

Германия настоява, че проблемът трябва да се реши посредством преговори с Пекин. Германските автопроизводители са на мнение, че налагането на нови мита е грешен подход, който има повече негативи, отколкото позитиви.

"Справянето с Китай е предизвикателство. Геополитическите рискове, отговорите на китайската икономическа и експортна стратегия и поддържането на свободната търговия трябва да бъдат претеглени едни срещу други", отбелязва анализаторът от института "Ифо" Никлас Потрафке. В проучване на института, базиран в Мюнхен, 33% от анкетираните преподаватели по икономика твърдят, че митата няма да премахнат господството на китайските електрически автомобили и че европейските производители няма да станат по-ефективни. 

Германската автомобилна асоциация (VDA) обаче е категорична: "Подобни мита биха нанесли щети на европейските и американските автопроизводители, изнасящи коли от Китай". Новите тарифни ограничения освен това рискуват да доведат до своеобразна търговска война и налагането на ответни мерки от страна на Пекин, което би ударило тежко германската промишленост, която е силно зависима от износа си към Китай.

Автомобилната експанзия на Китай

Китайските автомобилостроители ще са завладели една трета от световния пазар до 2030 г. и към съответния момент ще продават 9 млн. коли годишно извън Китай, прогнозира "Аликс партнърс". За проучването съобщиха ДПА и БТА.

В Европа това ще бъде за сметка на европейските, японски и корейски марки, според експерти в бранша.

"Новите мита на ЕС за китайските коли могат да забавят вноса в краткосрочен план и да подкрепят продажните цени, но също така и ще ускорят местното производство на китайски автомобили и компоненти в Европа", посочва експертът в сектора Фабиан Пионтек.

Редица компании през последните години са насочили вниманието си към производството на електромобили, макар растежът в търсенето да се забавя. Пазарният дял на електромобилите в Европа все пак ще скочи от 20 процента тази година до 45 процента през 2030 г., прогнозира "Аликс партнърс".

Как BYD изпреварва Tesla

Междувременно китайската компания Би Уай Ди (BYD) е напът да измести "Тесла" (Tesla) като най-голям производител на захранвани с батерии електромобили, според доклада на "Каунтърпойнт ризърч", цитиран от Си Ен Би Си и БТА.

Продажбите на Би Уай Ди през второто тримесечие на 2024 г. са скочили с 21 на сто на годишна база да 426 000 автомобила, докато тези на "Тесла" падат с 4,8 на сто до 443 950.

През миналата година общото производство на Би Уай Ди, съставено от изцяло електрически автомобили и хибриди, възлезе на над 3 милиона броя и за втора поредна година изпревари общите обеми "Тесла", която обаче произвежда само напълно електрически коли. Би Уай Ди е произвела 1,6 милиона коли, а "Тесла" - 1,84 милиона.