Европейската комисия обяви днес, че ще наложи мита на китайските електромобили от до 38 на сто, предаде Ройтерс, цитирана от БТА. Китайското външно министерство излезе с остра реакция срещу решението, определяйки го като протекционистично.

Брюксел обяви, че новите мита вероятно ще влязат в сила от юли и ще варират спрямо различните производители. Така например за Би Уай Ди (BYD) е предвидена ставка от 17,4 на сто, за "Джийли" (Geely) - от 20 на сто, а за Ес Ей Ай Си (SAIC) - от 38,1 на сто.

За други компании, които сътрудничат във воденето от ЕК разследване за получавани незаконните държавни субсидии е предвидено мито от 21 на сто, а за тези, които не сътрудничат - от 38,1 на сто.

ЕС има стандартно мито от 10 на сто върху вносните електромобили, но е предвидено временно да повиши ставката за вноса от Китай от идния месец.

Новите мита се налагат, тъй като китайските компании са в по-привилегировано положение от конкурентите си, възползвайки се от незаконни държавни субсидии, се посочва в съобщение на ЕК.

Според главния икономист за Европа в "Кепитъл икономикс" (Capital Economics) Андрю Кънингам, цитиран от Ройтерс, ефектът от налагането на митата ще бъде ограничен в макроикономически план.

През последните 12 месеца в ЕС са били внесени 440 000 електромобила от Китай на обща стойност 9 милиарда евро, което се равнява на около 4 на сто от разходите за автомобили на европейските домакинства.

Целта на митата не е блокирането на търговията, а ограничаване на бъдещия растеж на вноса на китайски електромобили, посочва експертът.

По думите му решението показва важна промяна в търговската политика на ЕС, който макар и досега да е ползвал подобни мерки по отношение на китайския дъмпинг, не го е правил за такава важна индустрия, а и като цяло не е прибягвал до истински протекционистични мерки като настоящата.

Европейският автомобилен сектор е изключително важен сектор, който трябва да навакса трансформацията и да продължи по този път, посочи министърът на енергетиката на Испания Тереса Рибера. Очевидно, ако има нарушения в международните търговски правила, ние трябва да подкрепим предложенията на Комисията.

От друга страна стоят експертни мнения, според които китайските производители са толкова ефективни и напреднали, че тарифите няма да повлияят твърде много на ценообразуването. Те ще продължат да бъдат по-конкурентоспособни от колегите си в ЕС, смята Антъни Сасин, старши стратег в компанията за инвестиционен мениджмънт "Крейншеърс" (Kraneshares), специализирана за Китай, цитиран в анализ на Си Ен Би Си от вторник.

Реакцията на Пекин

"Това разследване е типичен случай на протекционизъм. Налагането на митнически тарифи върху вноса на електрически превозни средства от Китай нарушава принципите на пазарната икономика и правилата на международната търговия. То е вредно за икономическите и търговските отношения между Китай и ЕС, за стабилността на световния автомобилен пазар и на веригите за доставка. В крайна сметка ще подкопае собствените интереси на Европа." Това заяви в отговор на решението на Европейската комисия Лин Цзиан, говорител на китайското външно министерство.

От своя страна китайският стартъп за производство на електрически автомобили "Нио" (Nio) обяви, че "категорично се противопоставя" на предложението на Европейската комисия, предаде Ройтерс.

"Нио" го определя като форма на протекционизъм. Китайската компания обаче посочва, че ангажиментът й "към пазара на електрически превозни средства в Европа остава непоколебим".